autoweb.cz > Mazda > Mazda 3 > Mazda3 2.0 MZR i-stop
Mazda3 2.0 MZR i-stop
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
„Počkej, to se ještě vyrábí?“ reagoval Dalibor na informaci, že efektní bílá Mazda3, kterou jsem právě odstavil na firemním parkovišti, má pod kapotou atmosféricky plněný řadový čtyřválec 2,0 l. Narážel tím na fakt, že ještě nedávno velmi obvyklá konstrukce motoru v nižší střední třídě zdá se, nadobro ustupuje maloobjemovým přeplňovaným čtyřválcům, takže Mazda je mezi všemi těmi „foukanými“ Golfy, Mégany, Bravy a jim podobnými auty div ne za exota.
Pouhá přítomnost normálního motoru by ale sotva byla dostatečným důvodem, proč o Mazdě 3 2.0 MZR psát. A není jím ani kombinace bílého laku a černých kol v duchu nejlepších estetických tradic japonské tuningové scény, jakkoliv je to kombinace efektní a přitažlivá. Tato Mazda3 2.0 MZR se ocitla na našem parkovišti, protože je osazena novým systémem Mazda i-stop.
Jedná se o technologii stop-start, kterou si vyvinula přímo Mazda a která využívá k opětovnému spuštění motoru zesílený startér a přímé vstřikování paliva. Řídící jednotka dbá na to, aby se písty vždy zastavily v poloze vhodné k dalšímu startu. Jakmile potom sešlápnete spojkový pedál, zážeh benzínu ve spalovacích komorách se postará o prvotní moment na klikovou hřídel. Zbytek dokoná samotný startér.
Mazda tvrdí, že její i-stop je rychlejší (0,35 s) a kultivovanější než konkurenční systémy stop-start na bázi startér-generátoru. Těžko posoudit bez přímého srovnání, ale jisté je, že po celou dobu používání auta nenastala ani jednou situace, kdy by i-stop na sebe upozornil hrubým nebo opožděným startem. Stejně jako jiná podobná řešení funguje pouze za teplot nad bodem mrazu.
Podle oficiálních údajů má Mazda3 2.0 MZR i-stop o 14 procent menší kombinovanou spotřebu paliva než dřívější motor 2.0 bez přímého vstřikování. V absolutních číslech to znamená úsporu 1,1 litru na 100 km, což není špatné, ale upřímně řečeno – mám podezření, že i-stop vám ve městě neušetří ani tolik, oč vás to hezké zadní křídlo a široké pneumatiky připraví na dálnici. Pouhá přítomnost systému stop-start, jakkoli vyspělého, ještě neudělá z obyčejného auta auto ekologické.
Mazda3 2.0 MZR i-stop ovšem nijak nepředstírá, že chce konkurovat Priusu. Naopak nabízí překvapivě mnoho nadšenému řidiči, počínaje příjemnou odezvou hydraulického posilovače řízení přes povedené vyvážení podvozku až po energický projev dvoulitrového čtyřválce v rozsahu 4500 až 6500 ot./min. Možná tomu nebudete věřit, ale pokud hledáte Mazdu3, kterou je radost řídit, je tento model s velkým atmosférickým motorem lepší volba než rychlá, ale podivně neuspokojující Mazda3 MPS. Zaplaťpánbůh za to, že se taková auta ještě vyrábějí!
Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Mazda 3 2.0 MZR i-stop |
---|---|
0-100 km/h (s) | 10,4 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | bezolovnatý benzín, min. o.č. 95 |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické sání, přímé vstřikování |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1999 |
Vrtání x zdvih (mm) | 87,5 x 83,1 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 111 kW / 150 koní v 6300 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 191 Nm v 4500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 119 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 212 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,3/5,4/6,8 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4460 |
Šířka (mm) | 1755 |
Výška (mm) | 1470 |
Rozvor náprav (mm) | 2640 |
Provozní hmotnost (kg) | 1265 |
Celková hmotnost (kg) | 1835 |
Zavazadlový prostor (l) | 340 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 479 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 527 900 Kč |