Opel Astra 1.4 Turbo Sport

Řečí čísel je na tom Astra skutečně dobře. Ale co se stane, když přijdou na řadu subjektivní pocity?

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7

RADOSTI
Vypadá dobře; kultivovaný motor; schopný podvozek; zajímavá cena

STAROSTI
Dlouhé převody otupují dynamiku; změť tlačítek

Podívejte se na konkurenci Opelu Astra. Ford Focus v odcházející generaci mele z posledního a pod jeho kapotou nenajdete nic, co by se mohlo Astře rovnat. Nová generace dorazí na trh až na jaře, takže na motory EcoBoost si budeme muset ještě počkat. Volkswagen Golf pak z čtrnáctistovky doluje o dvacet koní méně a jediné, co může nabídnout, je silnější (a dražší) verze téhož motoru.

Opel Astra fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Opel Astra fotogalerie

Opel Astra skutečně na papíře dokáže své soupeře zastrašit. Schválně porovnávejte – 140 koní Astry proti 122 koním Golfu, 370 litrů v kufru Astry proti 350 litrům Golfu, 5,9 litru na 100 km Astry proti 6,2 litru Golfu. A pak ještě cena – 432 000 korun Astry proti 460 100 korunám Golfu. Pokud byste tedy porovnávali soupeře pouze na papíře a kalkulačkou, je Astra jasný vítěz a můžete si ji jít rovnou koupit. Ale asi tušíte, že tak jednoznačné to není. V posuzování auta je důležité i subjektivní hledisko, jak na vás auto působí a jak se s ním jezdí.Když si vzpomenu na Opel Astra 1.6 Turbo, příjemně mě překvapila. Jejích 180 koní výkonu bylo už znát a ani podvozek se nezdál být nedotažený. Auto ve mě nechalo dobré pocity a mohu ho i s odstupem času doporučit každému. Slabší model Astra 1.4 Turbo má rovněž módní downsizovaný motor, který i ze skromného objemu 1,4 l nabízí díky přeplňování výkon 140 koní a točivý moment 200 Nm v širokém pásmu otáček. Vyrovnává tak dříve používaný atmosférický čtyřválec 1,8 l.

Nový motor se skutečně povedl. Je velmi kultivovaný, nebojí se otáček a dokáže být i docela úsporný. Jenže Opel pokazil jednu celkem důležitou věc – převodovku. K samotné funkci šestistupňového manuálu nelze mít jakýchkoli výhrad, neboť jde hladce a přesně. Problém je s délkou převodů. Opel Astra 1.4 Turbo má tak dlouhý převod, že by snesl i šestiválcový motor z Insignie OPC… Skutečně, ve 110 km/h se motor převaluje na šestku u 2000 ot./min., což sice prospívá ekonomické jízdě, pokud jedete konstantní rychlostí po rovné dálnici, ale je to k vzteku, když potřebujete někoho předjet. Motor se z takových otáček prostě nesebere a v kopci neudrží rychlost, musíte podřadit na pětku a ještě lépe na čtyřku. Potom ale spotřeba paliva odpovídá spíše dvoulitrovým motorům a místo hezkého čísla 6,5 uvidíte na palubním počítači 8,5 nebo i 10.

Dalším citelným nedostatkem je divné naprogramování řídící jednotky. Při rozjezdech má auto tendenci cukat a při řazení, když pouštíte spojku, sebou auto občas škubne. Možná je to problém konkrétního testovacího exempláře, ale už jsem se s tím setkal i u Insignie.Co se pohonného ústrojí týče, potřeboval by Opel přepracovat odstupňování převodů, nebo vyvinout nějaký dvouspojkový automat, který by Astře velmi slušel. Možná, že s šestistupňovým automatem by byla jízda příjemnější, ale bohužel jsem ještě neměl příležitost.

Přeneste se ale přes tuto „maličkost“ a začnete poznávat přednosti Astry. Například sportovní sedačky jsou naprosto výtečné, pozice za volantem ucházející a i když se ve změti tlačítek na přístrojové desce orientujete docela dlouho, zvyknete si a naučíte se sáhnout po tom správném. Nějaký sdružený ovladač po vzoru iDrivu by ale do Astry seděl, ten středový panel by skutečně potřeboval zjednodušit.

Mnoho lidí mi říkalo, že není v Astře vzadu místo. Tedy, pokud sedíte za někým, kdo za volantem leží jako tuner, pravděpodobně na kolena místo mít nebudete, ale když jsem si sedl sám za sebe, nemohl jsem si na nic stěžovat. Snad jen menší boční okno a černý interiér mohou na leckoho působit trochu klaustrofobicky.

Astra je velmi pohodlná, s nerovnostmi na našich silnicích si poradí dobře a například na přejezdu, který i s Golfem pěkně zatřásl, si zachovala Astra důstojnost a nepustila do interiéru žádnou velkou ránu. Přitom se nejedná o nějaké „francouzsky“ rozhoupané auto, které v první ostře projeté zatáčce resignuje a vysune se v masivní nedotáčivosti ven. Reakce na povely řidiče jsou velmi rychlé a i když je řízení ve sportovním konfigurovatelném režimu pořád poměrně lehké, dá se Astra vodit příjemně svižným tempem.Opel Astra sice postrádá vzadu nezávislé zavěšení kol, kterým disponuje Volkswagen Golf, ale náprava s Wattovým přímovodem netrpí obvyklými neduhy tuhých vlečených náprav – odskakování na nerovnostech a neochota pomáhat v dotáčení oblouku. Za volantem Astry je cítit, že i zadní kola v zatáčkách pracují a to je z pohledu řidiče jedině dobře, můžete se na ni spolehnout.Když vás popadne amok a rozhodnete se, že dáte Astře za uši, můžete udělat jednu věc – úplně vypnout stabilizační systém. To už dnes většinou udělat nejde a třeba právě Golf tím přišel o svou hravost. I když má talent, stabilizace každý pokus o mírný skluz zkrotí. Auto pak působí velmi sterilně. Opel Astra však nabízí řídiči možnost volby a když chcete, nechá rozhodování na vás.

Jak tak nad tím přemýšlím, až na ten zmatek v tlačítkách a příliš dlouhé zpřevodování je Opel Astra 1.4 Turbo velmi dobré auto. Je pohodlná, praktická, hezká a dobře vybavená. Výbava Sport disponuje vším potřebným a teď ji dokonce můžete mít už za akčních 429 900 korun (v nižší výbavě Enjoy už za 396 000 korun), což je proti dřívějším 498 000 korun velký rozdíl. Golf 1.4 TSI (122 k) se prodává za 521 900 korun a to si ještě za některé prvky výbavy musíte připlatit, abyste se dostali na úroveň Astry. Rozdíl sta tisíc korun už určitě přesvědčí mnoho zákazníků.

Verdikt
Opel Astra 1.4 Turbo dává při současných akčních cenách mnohem více smyslu než dříve a hned se její odstup od Golfu nejeví tak zle. Je to dobré auto a má plno předností. Aby ohrozila pozice Volkswagenu, potřebuje lépe nastavenou převodovku a propracovanější ergonomii, ale co do jízdních vlastností se mu může směle rovnat.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1364
Kompresní poměr9,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)72,5 x 82,6
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuVzpěry MacPherson
Vzaduvlečená ramena, Wattův přímovod
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)103 / 104 v 4900 - 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)200 v 1850 - 4900 ot./min.
0-100 km/h (s)9,9
Nejvyšší rychlost (km/h)202
Spotřeba paliva (l/100 km)7,9 / 4,7 / 5,9
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4419
Šířka (mm)1814
Výška (mm)1510
Rozvor náprav (mm)2685
Provozní hmotnost (kg)1373 - 1590
Celková hmotnost (kg)1870 - 2065
Zavazadlový prostor (l)370 - 1235
Ceny
Základní cena modelu325 900 Kč
Základní cena test. verze429 900 Kč
8.10.2010 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist