Kombi ​Hyundai i30 a Kia Ceed – diesel vs benzín

Je rodinný kombík segmentu C lepší s naftovým nebo benzínovým motorem? A lze u něj vůbec také najít nějaké řidičské nadšení?

Pokud vás baví řídit, asi bude korejský kombík s pohonem předních kol na opačné straně tabulky vašich priorit, ale většina z nás asi nepatří mezi ty, kteří by měli dvoupatrovou garáž nacpanou nejrůznějšími auty. Takže když nastane potřeba pořídit si praktické rodinné auto denní potřeby, musí nějaká zábava stranou. Nebo ne? Lze vůbec u těchto dvou aut najít aspoň nějaké řidičské nadšení a schopnost zapojit šoféra do akce?

Asi nemusíme sáhodlouze popisovat modely Kia Cee’d a Hyundai i30 v provedení kombi. Ono ani není moc o čem psát, protože se jedná o typické zástupce své kategorie – hatchback segmentu C dostal větší kufr, máme tu motory vpředu a pohon předních kol. Pod kapotou je ale přeci jen trochu rozdílná technika. Zatímco Kia se spoléhá na turbodiesel 1.6 CRDi o výkonu 128 koní, Hyundai má vpředu benzínovou šestnáctistovku o výkonu 135 koní.

S Ondrou jsme si dohodli sraz na myčce v Rudné kousek za Prahou. Zatímco jsem se s kombíkem Kia Cee’d SW moc neomezoval, jezdil jsem hodně po dálnici a ve městě, Ondra s Hyundaiem… Nebo, jak se to teď vlastně skloňuje? S Hyundé? To je jedno. Prostě s tím druhým autem Ondra jezdil na spotřebu. Proto mě překvapilo, že Cee’d ukazoval spotřebu 6,4 litru, zatímco Ondrův benzínový Hyundai jen 5,8 litru na 100 km. Ono prostě záleží na stylu jízdy a ne jen na tom, co máte pod kapotou.

Zatím fotíme statiku a jak tak na obě auta koukám, jejich podobnost se vytrácí. Více se mi líbí Cee’d svými ostřeji řezanými tvary a odvážnou přední části, ale svůj podíl na tom má určitě i fakt, že tato vrcholná verze má výrazná diodová světla a docela hezká velká kola. Hyundai i30 vypadá civilně a také jím je, jedná se o verzi Trikolor s rozumnou, ale nepřeplácanou výbavou.Každopádně mi ani jedno z aut nepřijde ošklivé jako noc a mít jedno z nich zaparkované doma, rozhodně bych se za ně nestyděl. Horší už je to ale s interiérem, tedy horší… aspoň z pohledu vozu Hyundai. Vnitřek je takový plastový, laciný a moc korejský. Interiér Cee’du mi naprosti tomu připadá velmi dospělácký a skoro až prémiový. Rád pro to používám termín „německý“. Teď momentálně jezdím Golfem a až mi přijde, že se Volkswagen ve vnitřku nového Cee’du inspiroval.

I po stránce ergonomie mi připadá Kia Cee’d mnohem lépe zvládnutá. Pozice za volantem je v obou autech velmi dobrá, ale v Cee’du se lépe orientuji v interiéru a i se mi více líbí zpracování přístrojového panelu. To křiklavé modré podsvícení u i30 je takové laciné. Ale všechno je otázkou osobních preferencí a určitě se najde spousta lidí, kterým se zase černobílá strohost Cee’du líbit nebude. To si rozhodněte sami.

DOPORUČUJEME: Nová Kia Cee’d (2012) – diesel versus benzín

Tak, statické fotky a fotky interiéru máme hotové a můžeme vyrazit. Se Cee’dem jsem toho najezdil už dost, takže si beru Ondrův Hyundai a jedeme na známou silnici, kde se docela hezky fotí a je tu pěkná pasáž zatáček, kde se dá odhalit chování auta na limitu. Seřizuji si v Hyundai sedačku, volant, mačkám spojku a… Ehm, nic. Takže znovu startuji. Další trapas po přesednutí z auta do auta, spojka je úplně jinak nakalibrovaná. Ještě chvíli a na řidičák mi napíšou „Jen s automatickou převodovkou!“.

Benzínová šestnáctistovka se firmě Hyundai povedla, je to živý a nadšený motor. I má docela slušný točivý moment v nízkých a středních otáčkách, i když to samozřejmě není žádná raketa. Je to ale příjemný agregát a při klidné jízdě posádku neobtěžuje hlukem nebo pomalými reakcemi.

Ihned si všímám toho, že Hyundai i30 je na menších kolech s vyšším profilem pneumatik pohodlnější než Kia, lépe vyhlazuje drobné nerovnosti. Cee’d se na 17″ discích více klepe, i když to také není nepohodlné auto a jeho podvozek je na svou kategorii nadprůměrně dobrý – především za to obě auta vděčí nezávislému zavěšení vzadu, které lépe drží zadní kola v kontaktu se silnicí a auto se na nerovnostech nekymácí, neposkakuje.Za městem je cítit, že je Hyundai o něco ochotnější než Kia. Samozřejmě to dělá živý motor, který se rád nechá vytáčet, a také trochu rychlejší a mechaničteji působící řízení, které má i celkem dobrou zpětnou vazbu, když se přední kola zatíží. Krátké odstupňování rychlostí je na okresce příjemné a potenciál motoru jde díky tomu velmi dobře využít.

Předek auta působí lehce a v zatáčkách je Hyundai i30 Combi velmi schopný. Více hmoty vzadu není skoro vůbec znát a celek je stabilní. V rychlých zatáčkách ani není kombík i30 moc nedotáčivý a nechá si líbit rychlé změny směru v na sebe navazujících zatáčkách. Aby ale auto poslouchalo i na povely plynem, je potřeba ho držet v otáčkách, tak nad 4000 ot./min. Ve spodním pásmu přeci jen motor 1.6 GDI reaguje trochu otupěle, asi aby se vešel do limitů Euro 5.

Jakmile ale šestnáctistovku pobídnu, je to mnohem lepší. Reakce na plyn je okamžitá a stačí v zatáčce sundat nohu z plynu a i30 utáhne stopu. Auto se nechá i rozhodit a celkem ochotně přejde do mírné přetáčivosti. Je až překvapivé, jak dokáže být tenhle kombík příjemný a zábavný, ale musí se jet opravdu ostře. Při klidné jízdě je to sice dobré, ale takové obyčejné a nezáživné auto. Prostě normální pohodlný dopravní prostředek.

Přesedám do naftového Cee’du SW. Reakce motoru chtějí trochu zvyku, protože nejsou tak ochotné jako v případě benzínového motoru v druhém autě. Řazení jde ale také velmi lehce a přesně a odstupňování šestirychlostní převodovky je dobré, i když trochu delší, než by si člověk na okresce přál. Papírová výhoda velkého točivého momentu dieselu 1.6 CRDi se tak rázem ztrácí a skutečně, Kia Cee’d není tak živé a nadšené auto jako benzínový Hyundai. Ale opak asi nikdo nečekal.

Přesto nemohu říci, že by jízda s Cee’dem nebyla záživná. Trochu širší pneumatiky poskytují velkou oporu a předek je i s těžkým dieselem nečekaně pohotový. Volant ale nemá takový cit jako řízení v i30 a je celkem jedno, jestli je ve sportovním, normálním nebo komfortním režimu. Komfortní režim je na jízdu moc lehký a sportovní zas nepřirozeně tuhý, jenže při dynamické jízdě aspoň poskytuje trochu reálnější odpor. I tak mi ale přijde řízení lepší v normálním režimu.Jakmile se Kia Cee’d dostane na požadovanou rychlost, ožije a zatáčkovitou pasáž si také nechá líbit jako Hyundai. Pozoruji ale odlišný přístup k průjezdu zatáčkou. Kia má sice jako by pomalejší a těžší řízení, ale předek reaguje rychle a především má auto velmi ochotnou záď, která se nechá snadno vyprovokovat. Možná za to může i větší rozdíl v brzdném momentu motoru v otáčkách, kdy má Cee’d větší ochotu zpomalovat po ubrání plynu, takže se více hmoty přesune dopředu a záď se tak znatelněji odlehčí.

Kia Cee’d fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Kia Ceed fotogalerie

Přesuny hmoty v obou autech jsou ale dobře čitelné, a tak je s oběma vozy dynamická jízda docela příjemná a zábavná. Řízení má ale lepší Hyundai – poskytuje více odezvy a citu, je vyváženější. Možná to dělá lehčí motor vpředu, možná jiné pneumatiky. Hodně do věci promlouvá i motor a nedá se popřít, že benzínová šestnáctistovka je dynamické jízdě mnohem více nakloněna než diesel v Cee’du. Ale ani ten se neztratí a když se naučíte pracovat s jeho poměrně úzkým polem použitelných otáček, dá se i s Kiou jet rychle a zábavně.Nepřekvapilo mne, že je benzínový motor v modelu Hyundai i30 zajímavější, pokud se chcete projet. Nečekal jsem ale, že budou oba kombíky tak ochotně poslouchat řidiče a že ho dokáží při dynamické jízdě zapojit do děje. Ačkoli tedy asi moc lidí v těchto autech řidičské nadšení nehledá, je potěšující, že ho dokáží oba příbuzné korejské kombíky nabídnout.

Až to na mě působí tak, že jsou obě auta zbytečně dobrá vzhledem ke svému zaměření – být levným dopravním prostředkem pro masy. Například dobře nastavené zadní nezávislé zavěšení poskytuje schopnosti, které podle mě moc zákazníků ani nevyužije a stačilo by jim primitivní zavěšení s vlečenými rameny a zkrutnou příčkou. Jestli ale přesto patříte k těm, kteří se občas rádi svezou, chybu s oběma auty neuděláte. Vzhledem ke své ceně jezdí velmi dobře a bylo by pro ně hanobení je srovnávat třeba se Škodou Rapid, co se jízdních vlastností týče. Tak špatná obě auta skutečně nejsou.

Verdikt
Asi nemá smysl doporučovat ten či onen motor, protože to si musí každý zákazník spočítat sám, co se mu vyplatí. Protože se ale jedná o srovnávací test, měl bych určit vítěze a poraženého. Ačkoli je pohon v  Hyundai i30 Combi velmi zdravý a nadšený a auto má lépe vyvážené řízení, přesto ho odsouvám na pole poražených. Nevím, jak si to mám obhájit, protože Cee’d s dieselem není tak dynamicky schopný, ani tak zábavný, ale přesto se mi v něm „bydlelo“ lépe, považuji ho za vyspělejší a takové „více německé“ auto. Bral bych ho ale s tou benzínovou šestnáctistovkou. Ale jak říkám, každému se líbí něco jiného. Obě auta jsou totiž na svou cenu výborná.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1591
Kompresní poměr11,0 : 1
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)99 / 135 v 6300 ot./min.
Točivý moment (Nm)164 v 4850 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)104
0-100 km/h (s)10,2
Nejvyšší rychlost (km/h)192
Spotřeba paliva (l/100 km)8,1 / 5,1 / 6,2
Objem nádrže (l)53
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4485
Šířka (mm)1780
Výška (mm)1500
Rozvor náprav (mm)2650
Provozní hmotnost (kg)1298
Celková hmotnost (kg)1820
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)600
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1400
Zavazadlový prostor (l)528 - 1642
Ceny
Základní cena modelu299 990 Kč (1.4 CVVT Entry)
Základní cena test. verze370 990 Kč (1.6 GDI Trikolor)
17.12.2012 8:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist