Nová Kia Cee’d (2012) – diesel versus benzín

Lámete si hlavu nad tím, jestli je lepší nová Kia s benzínovým motorem nebo dieselem? Půjčili jsme si dvě totožná auta s novými automaty a vydali se to zjistit.

RADOSTI
Pěkný interiér; promyšlené detaily; posun v kultivovanosti; přijatelná cena

STAROSTI
Oba automaty potřebují ještě doladit

Při plánování srovnávacích testů je to vždycky logistický boj. Najít dvě téměř totožná auta dá dost práce a nikdy se úplně netrefíte. Pamatujete na srovnání Golfu a Focusu s dieselovými šestnáctistovkami? Ať jsme dělali, co jsme uměli, prostě auta nebyla úplně tak stejná.

Tentokrát to ale vyšlo. České zastoupení značky Kia má ve flotile vyložená dvojčata – stejné auto, stajná barva, totožná výbava… Jen jiný motor pod kapotou. Ale právě to nás zajímá nejvíc. Máte chtít nového Cee’da s benzínovou šestnáctistovkou GDI, nebo s dieselem 1.6 CRDi? Obě auta mají navíc novou automatickou převodovku, na kterou Cee’d čekal jako na boží smilování. Benzínový motor dostal skříň se dvěma spojkami ve stylu DSG od Volkswagenu, diesel se spoléhá na šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem.

Nejprve usedám do dieselu. Dobrovolně? Ani ne, ale protože Ondra sebral klíčky od benzínového Cee’du a co nejrychleji zmizel, nic jiného mi nezbylo. Ještě mám ale v živé paměti Kiu Cee’d minulé generace právě s tímto motorem, tak budu mít aspoň srovnání.Zatímco kolegové se Cee’dem už jezdili, pro mě je to první seznámení (pokud nepočítám krátké svezení s benzínovou jednačtyřkou při natáčení s Honzou Koubkem). Musím říci, že design mi ještě moc nesedl a trochu mi připomíná Opel Astra. V tmavé metalíze však Cee’d vypadá skoro až prémiově, což dokreslují ještě docela pěkná velká kola a přední xenonová světla s diodami pro denní svícení.


Diody dodávají Cee’du až prémiový vzhled.

Já ale nejsem nějaký estét a znalec na design. Upřímě je mi jedno, jak auto vypadá (pokud to není SsangYong Rodius…) a nemůžete chtít po někom, komu se líbí vzhled Golfu a Passatu, aby hodnotil estetičnost zakřivení boční lišty. Mě jde hlavně o to, jak se v autě sedí a jak se s ním jezdí. A předpokládám, že v tom nejsem sám.

Kia Cee’d fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Kia Ceed fotogalerie

Tak, kufr mám plný harampádí (no, vejde se sem toho opravdu dost) a můžu vyrazit. V interiéru mě vítají slušné materiály, hezké kožené sedačky, dvouzónová klimatizace, rádio s navigací a dotykovým displejem a velmi efektní „budíky“ před řidičem. Vypadá to tu velmi dobře a Kia se od minulého Cee’du, který byl sice v pořádku, ale trochu nudný a strohý, posunula.

Vybíráme z archivu: Škoda Octavia RS – diesel versus benzín

Hodně záleží, jakou zvolíte verzi, a tohle je ta nejvyšší. Volba materiálů se zdá být v pořádku, ale především je vysoká kvalita zpracování. Nic tu nevrže, odkládací prostory jsou dobře rozmístěné a celkově mi přijde ergonomie v naprostém pořádku. Celé to působí tak nějak uklizeně německy, skoro jako v Golfu. Větší pochvalu asi pro interiér Cee’du nenajdu.

Jenže jak si tak nastavuji elektricky ovládanou koženou sedačku a volant, pořád to není úplně ono. Mám dojem, že elektrické motorky si vyžádaly umístění sedačky o několik milimetrů výš a když se k tomu přidá velké panoramatické okno, najednou to tu působí trochu stísněně. Každopádně bych potřeboval o centimetr výš volant. Brzy si ale zvykám a celkově není pozice za volantem špatná, jen není tak uvolněná a přirozená jako v nedávno testovaném Cee’du 1.6 GDI s manuálem v nižší specifikaci.Konečně je ale čas vyrazit. Sice od prvních metrů víte, jaký druh paliva čtyřválcový agregát CRDI o objemu 1,6 litru vpředu spaluje, ale díky jemné automatické převodovce a dobrému odhlučnění vás nebude při jízdě moc obtěžovat. Při městském popojíždění má síly dost a i když na dálnici trochu ztrácí dech a je cítit, že automat motoru trochu výkonu sebral, je pohonné ústrojí vcelku akceptovatelné a dostatečné. Šestistupňový automat není ospalý a s dieselem si rozumí. Líbí se mi, že je řazení jemné a rozjezdy jsou plynulé. Oproti starému čtyřrychlostnímu automatu je tohle skok o několik generací.

Na dálnici si všímám ale jedné nepříjemné věci – vynechme teď kritiku řízení, které je kolem středové polohy takové gumové a neurčité, ať ho máte v komfortním, normálním nebo sportovním režimu. Nejvíce mi vadí hluk, který proniká do kabiny zezadu, jako by od nedovřených dveří. Pátral jsem a za hlavního viníka označují panoramatické střešní okno. Problém je, že hučení pneumatik je natolik silné a na tak nepříjemné frekvenci, že jde jen těžko přehlušit rádiem. Stejný neduh se opakoval i u verze s benzínovým motorem, ale opět – „levnější“ Cee’d 1.6 GDI testovaný nedávno tohle nedělal.

Možná se u mě začíná projevovat stařecká nedoslýchavost, nebo jen Daliborovi vadí jiná frekvence než mně, každopádně jsem žádné hučení nepozoroval.

Přesednutí
Dieselu jsme se nabažil dost. S průměrnou spotřebou 6,7 litru ho předávám Ondrovi, který mi ochotně vrazil benzínový model. A aby ne. Na palubním počítači mu svítí 8,8 litru a nádrž má skoro prázdnou.

DOPORUČUJEME: 5 zaručených rad, jak snížit spotřebu

„Jezdil jsem jen po městě a strašně to žere,“ povídá Ondra, ale mě se takový výsledek na městský provoz nezdá úplně špatný. Spíše bych pověsil otazník nad spotřebu dieselové verze, která v kombinovaném režimu skutečně ukazovala 6,7 litru na 100 km, i když přiznám, že jsem jezdil se zatížením a hodně po dálnici. Při klidném tempu mimo město palubní počítač bez problémů ukazoval hodnoty pod šesti litry. Čekali jsme ale trochu lepší hodnoty, tak uvidíme, jak na tom bude verze s manuálem, kterou budeme teprve testovat.

U benzínového Cee’du mě po prvních metrech zaráží skutečnost, že se mu vůbec nechce z nízkých otáček. Automat nechce podřazovat, dokud ho neprošlápnete na tzv. „kick down“ a než se motor dobelhá k 3000 ot./min., kde se začne trošku něco dít, trvá to věčnost. Podle mě by pomohla kratší dvojka a trojka, aby bylo auto hlavně na křižovatkách ve městě ochotnější.

Samotná změna stupňů je dílem okamžiku, za nešťastné považuji samotnou volbu stupňů. Motor se buď převaluje u volnoběhu (a moc nejede), nebo po kickdownu vyletí do otáček, kde se dlouho drží. S manuálem budete rychlejší a úspornější… Ondřej LillingTrošku pomůže sportovní režim, který převodovku donutí častěji podřadit, nebo můžete řadit ergonomicky dobře vyřešenými pádly pod volantem, ale podle mě by si prostě měl automat s motorem rozumět bez vaší tlumočnické činnosti.

Atmosférická šestnáctistovka není špatný motor. Ráda se vytáčí, má příjemný zvuk a skutečně se má k životu, ale trošku postrádá chuť do práce v nižších otáčkách, kde jí automat cíleně drží kvůli co nejnižší normované spotřebě. Bohužel, jak se ukázalo, v plně automatickém režimu byla spotřeba vyšší než v režimu sportovním a manuálním. Když jsem s otáčkami pracoval a častěji podřazoval, auto ve výsledku lépe jelo a méně žralo.

Po Ondrovi jsem si palubní počítač vynuloval a když jsem vyjel z města, celkem ochotně zůstal na hodnotě 7,5 litru na 100 km. Mimo město pak ještě spadl pod sedm litrů, ale pak jsem se byl projet na oblíbenou okresku, trošku jsem auto prohnal po dálnici a konečný stav byl 7,6 litru na 100 km. Přesto se nebojím říci, že hodnota pod 8 litrů na 100 km je velmi dobrý výsledek na benzínový motor s výkonem 136 koní spojený s automatem – navíc v autě, které je se vší tou výbavou docela těžké (kožené elektrické sedačky a panoramatické okno něco váží).

Právě charakter benzínového motoru 1.6 GDI více sedí ke sportovnímu či manuálnímu režimu přesné dvouspojkové převodovky, diesel 1.6 CRDi si zase s autem nejlépe rozumí v komfortním módu klasického automatu a při klidné jízdě. Ale tak je to asi v pořádku a zřejmě se nic jiného čekat nedalo.

Diesel mě bavil, když jsem potřeboval někam dojet a nechtěl jsem nic dělat. S benzínovým motorem jsem se zase mnohem lépe projel na své „testovací“ okresce. I tak bych ale spíše doporučil v kombinaci s šestistupňovým automatem spíše diesel. Výbornou šestnáctistovku GDI si více užijete s manuálním řazením.Při jízdě se neduhy obou aut hledají skutečně těžko. Už jsem se zmínil o nepříjemném hučení, ale jinak je skutečně všechno v pořádku. Kritizovat pak můžete řízení, ale pochybuji, že se nad jeho gumovostí budou zákazníci pozastavovat. U testovaných aut byla možnost si nastavit odpor posilovače. V komfortním režimu je lehce přeposilovaný, v normálním takový akorát a ve sportovním příjemně tuhý, ale odpor nepůsobí moc přirozeně. Musíte si zvyknout, ale existují na trhu horší systémy, takže se s řízením Cee’du žít dá. Nepředpokládám, že bude průměrný zákazník vyžadovat precizní zpětnou vazbu…

Moc se mi u obou aut líbí přístrojový panel. Rychloměr je vlastně displej, který po přepnutí do sportovního režimu změní grafiku a není to jen efektní, ale i dobře čitelné. Stejně tak příjemný je centrální dotykový panel navigace. Grafika je slušná a přehledná a netrvá moc dlouho, aby si člověk zvykl na ovládání.


Jediné, co v autě povrzává, je madlo dveří. Škoda, přijdete s ním do styku často…

Jak tak jedu s benzínovým Cee’dem po dálnici na tempomat 120 km/h a kochám se hezkým diesplejem před sebou, všímám si ale, že auto není schopno v táhlém stoupání pohotově reagovat na změnu zatížení a neudrží rychlost. Tempomat dovolí zpomalení o pár kilometrů, ale v nízkých otáčkách se pak motoru moc nechce zpátky na nastavenou rychlost. Diesel s tímhle takový problém neměl, přeci jen má větší točivý moment.

Nechci, aby to vyznělo, že dvouspojkový automat v Cee’du je špatný. Ve skutečnosti je to dobrá převodovka, jen si moc nerozumí s atmosférickou šestnáctistovkou GDI, pokud nechcete jet rychle a „sportovně“. Tyhle převodovky, jejichž komfortní režim je nastavený především na co nejnižší otáčky, aby dovolily dosáhnout malých emisí při měření normované spotřeby dle směrnic EU, si rozumí více s módními přeplňovanými motory.

Takže, jak to celé rozlousknout? Cílem není říct, že diesel je fuj a benzínový motor je super nebo obráceně. Cílem je se především seznámit s oběma auty a najít ideální způsob jejich použití. Vlastně to ani nebylo tak těžké a potvrdily se zavedené zvyklosti, že benzínová šestnáctistovka bude vyhovovat hlavně těm, kteří si chtějí jízdu trochu užívat. Celkově však můžu říct, že k charakteru luxusně vybaveného Cee’du s automatem se více hodí dieselový motor 1.6 CRDi, který si s převodovkou dokáže vyslověně kamarádsky potykat.

A jak je to s penězi?
Stejně vás asi bude nejvíc zajímat, zda se vyplatí nafta nebo benzín. Podle ceníku stojí motor 1.6 GDI v nejvyšší výbavě Exclusive 384 980 korun. Ale chcete automat? Připočtěte si k tomu rovných 50 000 korun. Jste tedy na 434 980 korun. Diesel 1.6 CRDI ve stejné výbavě vás vyjde na stejných 434 980 korun, ale s manuálem. Automat pak ale stojí „jen“ o 30 000 víc. Výsledná cena je 464 980 korun.

A kdy se diesel začne vyplácet? Když vezmeme spotřebu dieselu 6,7 litru a benzínového auta 7,6 litru (na konci testu), tak při současných cenách paliva musíte ujet asi 76 000 km, aby začal diesel dávat smysl. Problém je, že obě auta nejezdila úplně ve stejných podmínkách za sebou po stejné trase. Pokud budeme předpokládat, že diesel 1.6 CRDI bude mít spotřebu nižší o 1,5 litru, stačí ujet necelých 50 000 km a máte své peníze zpátky.

Verdikt
Nová Kia Cee’d je velmi promyšlené auto. Dvouspojková automatická převodovka znamená velký posun v efektivitě a kultivovanosti a rovněž ve výkonech, i když k dokonalosti jí ještě trošku chybí. Přesto jí mohu s klidným svědomím doporučit všem, kteří chtějí nechat svou levou nohu odpočívat a přesto se rádi občas projedou dynamicky. I přes nesporné kvality benzínového motoru 1.6 GDI a dvouspojkové převodovky DCT ale luxusně vybavenou Kiu Cee’d doporučuji kombinovat s dieselovou šestnáctistovkou a klasickým automatem. Více se to k sobě hodí.

Druhý pohled
Dá se o Cee’du napsat ještě něco nového? Z mojí strany přichází jen jedno lehké zklamání a jedno velké překvapení. Zklamání má na krku madlo dveří, které v jinak skvěle smontovaném interiéru zavrzalo pokaždé, když jsem se chystal zavřít dveře. A překvapení? Kombinace naftové šestnáctistovky s automatem funguje nad veškerá očekávání, převodovka motor zbytečně nepodtáčí ani nevytáčí, a je tak ideální volbou pro ty, kteří neradi řadí.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1591
Kompresní poměr11,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)77,0 x 85,44
Převodovkašestistupňová automatická dvouspojková
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)99 / 135 v 6300 ot./min.
Točivý moment (Nm)164 v 4850 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)103,8
0-100 km/h (s)10,8
Nejvyšší rychlost (km/h)195
Spotřeba paliva (l/100 km)7,8 / 4,8 / 6,0
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1301 - 1421
Celková hmotnost (kg)1840
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)600
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1300
Ceny
Základní cena test. verze434 980 Kč
30.7.2012 6:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist