Kia Cee’d SW 1.6 CVVT EcoDynamics

Dává ekologický model povedeného vozu Kia Cee’d v našich končinách smysl?
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Od té doby, co Kia Cee’d prodělala facelift, nás nepřestává překvapovat. Jak jste si mohli všimnout v testu lidové verze 1.4 CVVT a fleetového kombíku 1.6 CRDi, byli jsme v redakci z obou modelů neskrývavě nadšeni a dalo nám hodně práce na nich najít nějaký opravdu pádný argument proti jejich koupi. No, žádný jsme pak stejně nenašli…

Dnes tu máme „ekologický“ model Kia Cee’d 1.6 CVVT EcoDynamics, který má papírově nižší emise a spotřebu paliva, z čehož mají radost především evropští byrokraté. Automobilka z toho zas až takovou radost nemá, protože podobné modely se netěší mezi zákazníky nějak zvlášť velké oblibě. Aspoň ne na našem trhu, kde není jejich nákup ze strany státu jakkoli podpořen – například nižší daní či pojistkou.

Kia Cee’d fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Kia Ceed fotogalerie

Co je EKO?

Pod zkratkou EcoDynamics se ukrývá především systém ISG. Tato zkratka znamená Idle Stop & Go a nejedná se o nic jiného než o klasický systém Stop-Start, který známe třeba z BMW. Jinak je ale Cee’d EcoDynamics pořád Cee’dem, takže netrpí na obvyklé neduhy jiných ekologických verzí, které obvykle přidávají ještě snížený (a nepoddajný) podvozek či prodloužené (a nepoužitelné) rychlostní stupně. Nic takového se tady nekoná. Pneumatiky s nižším valivým odporem jsou standardem na všech modelech Kia Cee’d.

Systém ISG sám o sobě funguje velmi dobře. Ehm, fungoval by velmi dobře, kdyby venku nebylo neustále minus deset stupňů. V takto mrazivém počasí se prostě systém ISG neaktivuje a jen jeden testovací den, kdy se teplota vyšplhala na přibližně nulu, se mi podařilo asi na čtyřech křižovatkách donutit auto „chcípnout“.

Pokud je ale motor dostatečně prohřátý a venku je tepleji než +2°C, funguje systém ISG následovně: přijeďte ke křižovatce a když vyřadíte a dojíždíte na neutrál, jakmile klesne rychlost na 5 km/h, motor automaticky zhasne. Všechny ostatní funkce samozřejmě fungují včetně světel, rádia a topení či klimatizace. Motor pak zase naskočí, jakmile stisknete pedál spojky. Ani mě, ani nikomu z kolegů se nepodařilo systém ISG nachytat, takže můžeme s čistým svědomím konstatovat, že funguje dobře a při městském provozu bude jeho přínos pro spotřebu paliva určitě znatelný.

Se systémem ISG ještě dostanete nápovědu okamžiku optimálního řazení do palubního počítače a tak by aspoň podle tvrzení automobilky měla průměrná spotřeba modelu 1.6 CVVT v kombinovaném režimu klesnout z 6,1 na 5,9 l/100 km a emise ze 146 na 139 g/km CO2. 

Liší se vůbec od obyčejného modelu?

Na silnici se Kia Cee’d 1.6 CVVT EcoDynamics chová úplně stejně jako normální Cee’d 1.6 CVVT neekodynamics. A to je dobře, protože Cee’d je dobře nastavený, má příjemné řízení a živý motor. Jenže neodpustím si jednu poznámku. Mohl se na tom projevit stav konkrétního exempláře nebo prostě jiná motorizace? Testovaný kombík 1.6 CVVT drncal o poznání víc než dříve testovaný Cee’d 1.6 CRDi a neměl tak dobře vyvážené řízení.

Ačkoli testovaná šestnáctistovka rozhodně nepostrádá výkon a nadšení do života, které byste od ekoauta nečekali, jsem z pohonného ústrojí trochu rozpačitý. Reakce na plyn je v prvním centimetru chodu plynového pedálu příliš uměle přiostřená, a tak vám na semaforu vždycky motor vyletí do nějakých 3000 ot./min., což zhoršuje plynulost rozjezdu o občas to z vás udělat idiota, protože – i když nechcete – začnou se vám přední kola protáčet a pak to vypadá, že chcete s každým závodit. Podobný problém trápil i benzínovou čtrnáctistovku, a přitom diesel stejným neduhem netrpěl.

Další zvláštností je odstupňování převodovky. Chápu, že šestý rychlostní stupeň by zvýšil cenu, ale také by snížil spotřebu a hlučnost. Motor má sílu, takže za pětkou by klidně mohla ještě jedna rychlost být. Takhle ve 130 km/h motor točí skoro 4000 ot./min. a to se na hlučnosti a spotřebě neprojeví zrovna pozitivně. Palubní počítač během testu ukazoval neustále hodnotu kolem 8,5 l/100 km, ale to včetně stání v pražských kolonách a jízdě po dálnici předpisovou stotřicítkou. Jezděte pomaleji nebo hodně mimo město a dostanete spotřebu pohodlně pod 8 l/100 km. A to je na kombík s velkým kufrem a slušným živým motorem dobrá hodnota.

Kde je tlačítko ESP?

Nikde. Kia totiž dostala rozum a narozdíl od jiných výrobců nám nedala k dispozici nejvybavenější model za trojnásobnou cenu, ale auto, které nejvíce odpovídá tomu, které si koupí obyčejný člověk. Dostali jsme tak Cee’d ve výbavě Active Plus, který nyní přijde v akci na 354 980 korun. Za to dostanete manuální klimatizaci, elektrická okénka vpředu a zrcátka, přípojku na iPod i USB, obstojné rádio s CD a MP3, nastavitelný volant a výškově nastavitelnou sedačku, díky čemuž si najdete za volantem opravdu evropskou pozici, a další užitečné drobnosti. Za systém ISG se připlácí 7000 korun.

Zvláštností je, že právě bez stabilizačního systému je Kia Cee’d na okresce pokryté sněhem a ledem jinak zajímavé a svým způsobem zábavné auto. Díky velmi dobře nastavenému podvozku, skoro až neutrálnímu vyvážení a čitelnému chování se s ním dá jet slušně rychle. A právě díky absenci stabilizačního systému, který jindy hlídá i sebemenší odchylku, si užijete takový ten druh zábavné jízdy, který vám již dnes většina aut nedá. Prostě pocit, že to za vás nehlídá počítač, ale jen vaše ruce, člověka řidičsky uspokojí úplně jinak.

Verdikt

Verze EcoDynamics, jak asi tušíte, nedává v našich končinách příliš mnoho smyslu, protože v tuhé zimě nefunguje, a za celý rok na jejím provozu moc neušetříte, protože vám stát nenabízí žádnou citelnou výhodu, která by vás nutila si auto s ekologickou nálepkou koupit. Proto, když už vám záleží na spotřebě, pořiďte si Cee’d 1.6 CRDi o výkonu 90 koní za 384 980 korun nebo za 399 980 korun o výkonu 115 koní, který je nejen stejně dobře ovladatelný a příjemný na řízení, ale se spotřebou kolem 6 litrů na 100 km skutečně úsporný.

Pokud ale z nějakého důvodu prostě nechcete diesel, což se dá samozřejmě pochopit, proti ekoverzi, nebo i té obyčejné s motorem 1.6 CVVT, se nedá nic zásadního namítnout – snad jen přecitlivělý plynový pedál a příliš krátké převody. A na to si stejně časem zvyknete.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyKia Cee'd SW 1.6 CVVT EcoDynamics
0-100 km/h (s)10,8 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1591
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)77,0 x 85,44
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)92 kW / 125 k při 6300 ot./min.
Točivý moment (Nm)154 Nm v 4200 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)99 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)192 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)7,2 / 5,1 / 5,9 l/100 km
Objem nádrže (l)53 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4260
Šířka (mm)1790
Výška (mm)1480
Rozvor náprav (mm)2650
Provozní hmotnost (kg)1263
Celková hmotnost (kg)1710
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)550
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)340 - 1300 l
Ceny
Základní cena modelu354 980 Kč
Cena testovaného vozu361 980 Kč
8.2.2010 9:10| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist