První jízdní dojmy: Škoda Rapid 1.2 TSI

Jízdní dojmy? Ty asi nejsou přesně tím, o čem je třeba hovořit. Jsme totiž v kategorii, kde se hledí na cenu, spotřebu a velikost zavazadelníku.

RADOSTI
Prostornost kabiny a kufru, praktičnost, motor

STAROSTI
Hluk od pneumatik, aerodynamický hluk

Automobilka mluví ve svých tiskových materiálech o tom, že je Rapid dokonalé auto pro rodinu. Proč ne, jsou tady konkrétní detaily, které hrají na family-friendly notu, ale podle mne bude mít Rapid úspěch už jen proto, že pocitově navazuje na charisma starých škodovek.

„Tedy alespoň já jsem si při prvním setkání vzpomněl na to, jak jsem jezdil kdysi dávno stopětkou a  pak stodvacítkou. Jde o tvar mřížky chladiče, respektive jeho žebrování, ukazatele blinkrů ve tvaru klasických šipek, design kabiny. Skoro jsem musel z nostalgie zamáčknout slzu. Filip Rakovan“

Každopádně i ten, kdo nikdy ve „staré“ škodovce neseděl a  hledá levné auto pro rodinu by mohl být spokojený. Rapid je navzdory příslušnosti ke kompaktní třídě aut dostatečně velký. Na délku má 4,48 metru, široký je 1,71 metru a na výšku naměříte 1,46 metru. Nejde ale jen o vnější rozměry, důležité je, jak v rámci takto definované karoserie uměli inženýři pracovat s vnitřním prostorem.

Uměli, a velice dobře. Je tady zavazadlový prostor o  kapacitě 550 litrů v základním rozložení a 1490 litru při sklopených zadních sedadlech. Zadní sedadla vůbec stojí za zmínku, protože na nich je víc místa než byste při pohledu z venku čekali, sezení je lepší než třeba u  předchozí Octavie. Pokud bychom měli tedy hodnotit auto za prostornost, v rámci kategorie dáváme jedničku.V interiéru chvíli ještě zůstaneme. I přední sedadla jsou fajn, tvrdší na první dojem, ale na dlouhé jízdy vhodnější než prvoplánovitě měkká a pohodlní křesla některé konkurence. Dali jsme v nich opravdu velký kus cesty a záda nebolela. Přístrojová deska (a obložení kabiny vůbec) je strohá, čistá, nekomplikovaná – dovolím si tvrdit, že při této jednoduchosti jen tak „nevyjde z módy“ a ještě po letech bude vytvářet příjemný a nekonfliktní prostor pro život.


Na fotkách hezčí než v reálu. Dojem je ale také otázkou vhodné barvy karoserie.

Jestli se šetřilo na kvalitě? Rozhodně ne! Všechno je dobře smontované a nikde nic nevrže, i když pořádnou prověrku nabídne až pořádná porce kilometrů na českých dálnicích. Šetřilo se ale na systémových řešeních – podobně jako u Citigo. kde lze stahovat okno spolujezdce jen u jeho dveří, se v Rapidu myšlenka opakuje v rámci zadních oken, která odpředu nestáhnete. A co Rapid pohledem z vnějšku?

„Já bych se rád vrátil k prvním dojmům, kde si bystří čtenáři všimli rozporu v hodnocení designu. I můj pohled je lehce rozpolcený, na oficiálních snímcích vypadá nová Škoda majestátně a na svůj segment značně luxusně. Vlastně se našlo se jen pár lidí, kterým se na první pohled nelíbila. Jenže to byla chvíle, kdy auto skoro nikdo neviděl na vlastní oči a všichni jsme koukali na ty stejné – oficiální a dokonale vybrané fotky. Naživo je Rapid docela jiný. Z některých úhlů vypadá skvěle, ale stačí pár kroků stranou, zahrnout do pohledu i kola a začne se projevovat disharmonie nafouklé karoserie a malých disků. Ondřej Lilling“

DOPORUČUJEME: 5 důvodů, proč bude mít Škoda Rapid úspěch

Spotřeba. Automobilka nabízí zajímavou škálu pohonných jednotek. Základem (i když se ještě řeší, jestli bude tenhle motor nakonec do prodeje nasazen) je tříválec 1,2 MPI s výkonem 75 koní. Máme zde také přeplňované motory 1,2 TSI s 86 a 105 koni, benzínovou čtrnáctistovku 1,4 TSI s automatickou převodovkou a výkonem 122 koní a na mezinárodní prezentaci, kde jsme s Rapidem přišli do kontaktu, byl také k dispozici turbodiesel 1,6 TDI.

My jsme se rozhodli pro jízdu v nejslabším TSíčku. Díky turbodmychadlu dosáhne výkonu 86 koní a Rapid je s ní příjemně svižný, pokud se bavíme o pohybu ve městě nebo po okreskách. Na dálnici už to žádný trhač asfaltu není, ale tady snad nikdo překvapení nečekal. Točivý moment 160 Nm je dostupný v rozmezí 1500 – 3500 otáček. Po jejich překročení zátah citelně poklesne, je zbytečné ho nadměrně točit. Pokud by snad někoho zajímala maximální rychlost, tak Rapid je s tímhle motorem schopný jet až 183 km/h. A abychom se dostali zpět ke spotřebě, tak tabulková hodnota je 5,1 litru, a my jsme jezdili se spotřebou o cca litr, litr a půl vyšší. Takže v pořádku.O jízdních vlastnostech jako takových se tady nebudeme rozepisovat, pocity z jízdy přímo za volantem přineseme ve videu, které zanedlouho na Autowebu najdete, takže jen v rychlosti. Základní čtyřválec na Rapid stačí, má dost síly na to, aby si poradil i s celkem slušně naloženým autem. Má v rámci možností zajímavý zvuk a o spotřebě už jsme mluvili.

„Od kol pronikal do interiéru hluk od pneumatik, slyšet byl také aerodynamický šelest od zpětných zrcátek, ovšem možná jen proto, že motor byl v rámci třídy nezvykle tichý. Filip Rakovan“


Základní paleta motorů jistě pokryje většinu potřeb. Do budoucna se ale rozšíří.

Zadní náprava, jakkoli nejde o žádné složité a komplikované technické řešení, neztrácela grip na nerovnostech, když jsme záměrně sjeli na polní cestu s výmoly a hrboly. Kola precizně kopírovala terén – žádné neurotické poskakování. A na nerovnostech v zatáčkách nijak zásadně neodskakoval zadek do strany, s neuvěřitelnou přilnavostí se držel stopy. Cit ve volantu žádný, ale kdo by tady co čekal, spíše neutrální nebo lehce nedotáčivá charakteristika průjezdu zatáček také odpovídala povaze autu. Jízdně z naší strany vše v pořádku.

„Podvozek je, ostatně jako u všech škodovek, naladěn jako tužší. Není nepříjemně tuhý, auto se v zatáčkách nenaklání. Balanc mezi pohodlím a pevností se automobilce podařilo najít zcela přesně. Filip Rakovan“

„Docela slušný je podvozek, který úspěšně filtruje nástrahy silnic a není při tom prkenný. Na příčných nerovnostech se ale povyskočení nevyhne, jinak je nadprůměrně klidný. Díky lehkému motoru má navíc k nedotáčivosti celkem daleko. Ondřej Lilling“

Teď by bylo na místě zmínit výbavu. My jsme jezdili v plně vybaveném autě, ale i základní specifikace má mít podle našich informací řadu bezpečnostních systémů (ABS samozřejmě, ESP, šestici airbagů, ISOFiX). Jsou zde důmyslné umístěné držáky lahví, háčky na tašky, a tak dále a ještě důmyslnější prvky Simply Clever.

ČTĚTE TAKÉ: Škoda Citigo 1.0 MPI versus Citroen C1 1.0i

Potřebujete v zimě škrabku na led a auto má zamrzlé dveře? Najdete ji pod víčkem palivové nádrže. Je tady odpadkový koš ve výplni dveří, držák reflexní vesty pod sedadlem řidiče, oboustranný koberec (z jedné strany textilie a z druhé guma), pokud potřebujete vozit zvířata nebo špinavé předměty. Za praktičnost má od nás Rapid také výbornou.Poslední odstavec musí nutně patřit ceně, která je… zatím tajná. Škoda oficiální ceník oznámí až na podzim na pařížském autosalonu, nicméně my víme od našich zdrojů z automobilky, že by cena měla korespondovat s Octavií Tour, kterou má Rapid svým způsobem nahradit. Takže pokud je na nás tip na základní cenu nejlevnějšího Rapidu, bude to cca  260 tisíc. A to je slušná nabídka.

„Bude se prodávat a nezmění to žádné dojmy, ani negativní. Dobrá zpráva je, že jde o povedené auto, které dělá přesně to, co má. Ondřej Lilling“


Tolik diskutovaný kufr. Má dostatečnou kapacitu a nízkou vstupní hranu.

Verdikt
Bez oficiální ceny je těžké auto jako takové hodnotit, určitě pokud se pohybujeme v teritoriu, ve kterém je cena na prvním místě. Ale vzhledem k důvěryhodnosti zdroje považujeme předpokládanou cenu za reálnou. Pokud máme pravdu a částka bude taková, jakou předpokládáme, dostanou zákazníci za své peníze opravdu velkou porci velmi dobrého auta. Uvidíme na podzim.

Filip Rakovan, Ondřej Lilling

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1197
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)63/86 v 4800 ot./min.
Točivý moment (Nm)160
0-100 km/h (s)11,8
Nejvyšší rychlost (km/h)183
Spotřeba paliva (l/100 km)5,1
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1135
Zavazadlový prostor (l)550
12.7.2012 11:14| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist