Beran: ​Nevýkonná auta jsou ale opravdu nebezpečná

Už to bude nějakou dobu, kdy jsem psal blog o tom, jak jsou nevýkonná auta nebezpečná a strhla se pod tím článkem pořádná diskuse.

Už to bude nějakou dobu, kdy jsem psal blog o tom, jak jsou nevýkonná auta nebezpečná a strhla se pod tím článkem pořádná diskuse, kde jsem to místy pěkně schytal. Prozřetelnost tomu chtěla, že mne před týdnem sundal na Olšanské na Praze 3 ze silnice řidič, co nedával pozor a z pravého pruhu se rozhodl to úplně těsně přede mnou otočit přes levý pruh (kde jsem jel já) do protisměru.

Protože v servisu bude chvíli trvat, než mou 130ku dají dohromady (4 airbagy ven), půjčil jsem si náhradní auto. Vzal jsem první, co bylo po ruce, což byla notně olítaná Octavia II 1.9 TDI.

Když jsem psal naposledy o nebezpečnosti nevýkonných aut, objevoval se v diskusi často argument, že problém není v autě, ale v tom, že řidiči prostě odmítají šlapat na plyn a že když by šlapali, tak (např. ve městě) i s Fabií HTP pojedou dostatečně svižně.

Octávie II 1.9 TDI, si myslím, asi nepatří podle obecného mínění mezi líná nebo podprůměrná auta. Podle technických údajů má to půjčené auto 77 kW (tedy mělo, když bylo nové, tahle je rok výroby 2006 a najeto má cca 140 000 km) a 250 Nm. Určitě by tedy toto auto mělo být silnější než Fabia HTP a i silnější než většina vozového parku. Snad by se dalo říct, že se jedná o široce dostupné a průměrně výkonné auto a s minimálně průměrnými jízdními vlastnostmi.Když jsem ale s tímto autem začal jezdit do práce, hned jsem si na diskusi pod minulým blogem vzpomněl. Bylo úplně jedno, jak moc jsem stál motoru na krku, to auto prostě nejelo. Neřeším kultivovanost motoru, řeším jen to, jestli z toho motoru lze získat nějaký výkon, který by současně bylo možné dostat na silnici a posunout auto dopředu. A to se bavím jen o jízdě po městě, tzn. klasické situace jako rychlé vyjetí z vedlejší, rychlé se zařazení do vedlejšího pruhu do mezery, která se tam vytvořila, rychlé se napojení na Jižní spojce apod.

Okamžitě jsem s tím autem musel začít jezdit jinak. Musel jsem zapomenout na nějaké bleskové zařazování se, rychlé připojení se, vteřinové odpaly z místa, rychlé předjetí, velmi pozdní brzdění apod. a naopak začal období stresování se, jestli to či ono stihnu.

A nechci, aby to znělo, že se navážím jen do Škodovek (míval jsem Fabii RSOctavii RS a ty trochu jely) nebo to stavět BMW vs. Škoda, ale spíš poukázat na konkrétním příkladu, že nevýkonná auta jsou méně bezpečná než ta výkonnější. A nejde jen o samotný výkon motoru, ale o celkové schopnosti auta.

Ta Octavia má např. dost špatný podvozek (v zatáčce se to houpe jako kocábka) a slabé brzdy. Celkově to auto vůbec nefunguje. Pokud bych s ním chtěl jet tak, abych maximalizoval svou jízdu jako plynulou, tzn. co nejlépe zapadnul do provozu kolem sebe, nikde ostatním nepřekážel, nezdržoval je a současně se nebál, že se někde vysypu, tak s tímto autem prostě nemůžu. Nedokáže udělat v městském provozu nic pořádně z toho, co 130ka hravě zvládne (jakkoli u té samozřejmě rozhoduje šestiválcová atmosféra, ultra tvrdý podvozek, široké lepivé gumy, samosvor a šestipístkové brzdy).Mám rád pocit, že jsem za vteřinu tam, kam se podívám. V té Octavii musím podřazovat až na jedničku, protože na dvojku to auto z nízkých otáček neudělá vůbec nic. Mám rád pocit, že když najedu zatáčku moc rychle, nemusím zpravidla brzdit, ale jen sundám nohu z plynu a auto si ji v pohodě vykrouží jako po kolejích. Mám rád ten pocit, že když zadupnu brzdu, tak auto stojí téměř na místě. Mám rád ten pocit, že když dupnu na plyn, tak pneumatiky nezačnou jen bezmocně kvílet nebo mi rvát volant z ruky, aniž bych se pohnul dopředu, ale auto vystřelí dopředu. A takto by se dalo pokračovat.

Překvapilo mě, jak je ta Octavia nebezpečná (protože neschopná) v tom smyslu, že nedělá pořádně nic z toho, co bych od ní požadoval a co by v městském provozu dělat měla (nebavím se o okreskách nebo jízdě po okruhu). Tj. nezrychluje, nebrzdí, nezatáčí a nesedí. Možná namítnete, že to není žádný soupeř pro bavorácký hothatch, ale že je to rodinné auto pro jízdu mimo město a nikoli pro plynulý provoz ve městě. Ovšem obávám se, že tam zklame ještě víc. Nechci si představit, jak se to chová na silnici I. třídy, když člověk přibalí rodinu, celý kufr věcí, na střechu dvě kola a rakev. To auto pořádně nezrychluje (bavíme se o městském provozu, tj. 0-60 km/h), a to v něm sedím sám. Děsím se představy, že bych ho naložil, jako jsem zvyklý nakládat druhé (rodinné) auto (330xd) a někam s ním chtěl jet. Jestli je akcelerace mizerná, když v něm sedím sám, jaké to asi bude, když se naloží? Dá se s tím autem vůbec předjíždět? A jak se bude chovat takto naložené v rychlé jeté zatáčce nebo pod intenzívní brzdou při vyhýbacím manévru?

V takovém autě je člověk nutně odsouzen do role diváka. Máloco jako řidič ovlivní, protože na to, aby z nebezpečné situace zmizel nebo se jí vyhnul nebo na ní zareagoval, to auto prostě nemá. A můžete stát na plynu, jak chcete, stejně to nejede, říkejte si, co chcete.

Abych ještě doplnil argumenty z poslední diskuse, pečlivě jsem se podíval na ceny. Nová průměrně vybavená Octavie 1.6 TDI (dneska se už 1.9ky nedělají) stojí nad 600 000,- Kč, což je ekvivalent cca 25 000 EUR. Za ty peníze se na trhu dá sehnat spousta ojetých, spolehlivých a hlavně mnohem výkonnějších a potentnějších – tj. bezpečnějších – aut, než je Octavia 1.9 TDI.V diskusi někdo namítal, že někdo si raději koupí novou Octávku 1.9 TDI než ojeté trojkové BMW, protože chce nové auto a bojí se servisních nákladů. Jistě, servis např. BMW je dražší než u Škodovky, ale zaráží mne to, že právě na tomhle chce někdo šetřit. Nechci tím říkat, že je nutné utrácet desetitisíce za špičkové brzdy, sportovní podvozky, sportovní sání a výfuky, ale pořád se na trhu dají nalézt zajímavá auta, jejichž jízdní vlastnosti daleko převyšují třeba tu zmiňovanou Octávii 1.9 TDI a dají se sehnat za stejné peníze (jakkoliv srovnávám nové vs. ojeté).

A abychom věděli, o čem se bavíme, tu 130ku jsem kupoval dva roky starou s nájezdem 44 tisíc, ještě byla rok v záruce, a to za nějakých 22 tisíc EUR. Představa, že bych za ty peníze kupoval novou Octavii 1.6 TDI, tak to bych musel být blázen. Za 25 tisíc EUR není problém sehnat v Německu např. E90ku nebo E91 330xd nebo 330xi s nájezdem kolem 50 tisíc, takže sáhnout za ty peníze po nové Octavii 1.6 TDI mi nedává žádný smysl.Trvám tedy na tom, že nevýkonná auta jsou nebezpečná. Jednoduše nechápu, že si někdo dobrovolně koupí auto, které má jedinou výhodu, a to velký kufr, ale jinak je z hlediska jízdního komfortu úplně zoufalé. Když šlápnu na plyn ve 330xd (abych srovnával spravedlivě naftové motory), člověk úplně cítí tu sílu motoru a ten komfort, který z toho plyne. Když šlápnu na plyn v té Octávii, nestane se skoro nic. Navíc, podle počítače to bere ve městě 10 litrů nafty (důsledek toho, jak mám plyn pořád v podlaze, abych těch pár koní přinutil alespoň k nějakému pohybu) a stejně to nejede. 10 litrů nafty mi bere 330xd jen, když jí stojím na krku, ovšem ty rychlosti a zrychlení jsou pak někde úplně jinde.

Nechci nicméně, aby to vyznělo jako souboj BMW vs. Škoda. Na obou stranách najdeme spoustu příkladů vozidel, které budou splňovat kritéria té či oné strany. Pokud uvádím BMW a Škodu, pak jen proto, že to jsou auta, se kterými mám osobní zkušenost a mohu je srovnávat.

Chci hlavně říct, že i když slýchám od řady lidí, jak je pro ně důležitá bezpečnost, tak stejně nakonec zvolí tu Octávku. Chci tím i říct, že když má někdo v ruce 600 000 a rozhoduje se, jaké auto si za ně pořídí, tak z hlediska bezpečnosti volba nové Octavie 1.6 TDI oproti např. ojetému trojkovému BMW mi nepřijde logická. Samozřejmě každý ať si za své peníze pořídí, co chce. Jen mi ale volba shora zmiňované Octávie za ty peníze nepřijde jako volba ve prospěch vlastní bezpečnosti, o plynulosti provozu už vůbec nemluvě.

22.10.2012 6:45| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist