Škoda Fabia (1999 – 2007)

První generace Škody Fabia je již řadu let nejprodávanější ojetinou na českém trhu. Řidiči si oblíbili jak malé zážehové, tak úsporné vznětové motory.

RADOSTI
Široká servisní síť, tuhá karoserie, dobré jízdní vlastnosti, velice úsporné vznětové motory, velký zavazadelník sedanu a kombi, pomalejší pokles hodnoty.

STAROSTI
Málo místa na zadních sedadlech, hlučné a vibrující tříválce, velice chudá výbava verze Junior, malé zpětné zrcátko na straně spolujezdce.

Je to už pár let, co Fabia hrála na trhu ojetin druhé housle. Tehdy vládla prodejům Škoda Felicia, která lákala na nižší cenu. S přibývajícími roky se ale karta obrátila. Mladší, bezpečnější a lépe vybavená Škoda Fabia přebrala žezlo, a od té doby se těší označení „nejprodávanější ojetina na českém trhu.“ Zatímco dříve lákala především motoristy hledající automobil v ceně 130 000 a více, nyní má zacíleno na řidiče toužící po levnějším voze. První generace malé škodovky se totiž nabízí za ceny přibližně od 40 000 Kč, holátko s přídomkem Junior koupíte i o 10 000 korun levněji.

Široká nabídka vozidel je už v ceně 40 000 až 50 000 korun. Mezi staršími automobily převažuje motorizace 1.4 MPI, u mladších má zase citelnou převahu agregát 1.2 HTP. Není ale nouze ani o vznětové varianty a to především v provedení kombi.


Interiéru Fabie první řady vládne jednoduchá a přehledná palubní deska s prostornou schránkou před spolujezdcem. Tu však nedostala verze Junior, kde se hloupě šetřilo i na takovýchto detailech. Před spolujezdcem tak najdete jen otevřenou přihrádku.Junior neměl ani lakované nárazníky, krycí plato zavazadelníku či posilovač řízení. To je samozřejmě nepříjemné zejména při parkování. Výhodou není ani extrémně slabý motor – do Fabie Junior se začal montovat agregát 1.0 MPI/37 kW, později 1.2 HTP/40 kW. To jsou všechno důvody, proč si tato varianta obtížně hledá kupce. Vždyť stačí jen málo připlatit a dostanete mnohem lepší auto.

Škoda Fabia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda fabia II 2 fotogalerie

Ať už sáhnete po Junioru, nebo lépe vybavené verzi, počítejte s omezeným prostorem na zadních sedadlech. Člověk nemusí být žádný čahoun a stejně vnímá málo místa v oblasti kolen. Znatelně lepší je nabídka prostoru pro zavazadla. Hatchback převeze náklad o objemu 260 litrů v základním uspořádání. To není ani málo, ani moc. Větší kombík si poradí se 426 litry, což je pěkná hodnota na malý automobil. Dobře je na tom i Fabia sedan, nabízející prostor o objemu 438 litrů.


Kromě zmiňovaných dvou nejslabších pohonných jednotek se pod kapotu Fabie dostal i tříválec 1.2 HTP o výkonu 47 kW, který se nabízel od roku 2003. U těchto mladších vozidel představuje nejčastější motorizaci. Je však hlučný a trpí nadměrnými vibracemi, jež se přenášejí do interiéru. Pravda, po městě dokáže jezdit úsporně, ale mimo něj spotřeba citelně roste. Přibližně při rychlosti 80 km/h se do té doby na svůj objem celkem svižný motor mění v neochotného lenocha a zhruba od rychlosti 110 km/h i na pěkného nenasytu.Při dálničních rychlostech pak spotřeba malé pohonné jednotky předčí i větší a silnější agregáty. Nemluvě o riziku vážných poruch. Objevuje se vynechávání válce ale i praskání hlavy motoru. Vršky motorů jsou ještě náchylnějším k problémům, pokud byl agregát upraven pro spalování LPG. Auta přestavěná na plyn přitom na trhu opravdu najdete.

Škoda Fabia RS fotogalerie – vše co potřebujete vidět

škoda fabia RS fotogalerie

Mezi staršími vozidly převažující čtrnáctistovka MPI je citelně spolehlivější i kultivovanější. Navíc má dostatek sil ve vyšších rychlostech a právě v tento okamžik dokáže pracovat s nižší spotřebou, než mají tříválce.


Na trh se dostaly také šestnáctiventilové agregáty o objemu 1,4 litru a rozhodně nepředstavují špatnou volbu. Právě naopak. S autem si dobře poradí, jsou kultivované a netrpí nadměrnou spotřebou. To se nedá říci o dvoulitru s výkonem 85 kW, k jehož neduhům nezřídka patří i únik či nadměrná spotřeba oleje.

Nabídka vznětových jednotek začíná atmosférickým dieselem 1.9 SDI/47 kW. Jde o spolehlivý a úsporný motor, absence turba ale znamená, že osloví jen opravdu klidné řidiče. To agregáty 1.9 TDI jsou z jiného soudku. Ochotně plní pokyny řidiče a přitom se vyznačují velice nízkou spotřebou nafty. Pravda vznětové jednotky občas trápí vadné váhy vzduchu, ale při ceně opravy 2000 Kč výměnným způsobem nejde o tak velký problém.U Fabie RS, která je vybavena motorem 1.9 TDI/96 kW je třeba dát pozor i na stav dvouhmotového setrvačníku, jež nepatří k nejodolnějším. V druhovýrobě se dá pořídit přibližně za ceny od 7000 korun. Kdo bude opotřebený setrvačník ignorovat, může vážně poškodit motor. Nejprve se ničí ložiska klikové hřídele, následně hrozí, že se střihnou jejich šrouby a prorazí si cestu z motoru.

Turbodiesely obecně se při vyšším kilometrovém proběhu mohou potýkat i s vadným turbem. To platí také pro přeplňovaný vznětový tříválec 1.4 TDI. Ten je velice úsporný, ale i extrémně nekultivovaný. Nadměrně vibruje a zvukem připomíná spíše traktor než motor osobního vozu.

Mezi časté závady Škody Fabia jednoznačně patří vůle na přední nápravě. Ta je méně odolná a to i přes jisté úpravy z roku 2001, které zvýšily životnost stabilizátoru a jeho táhel. „Z počátku výroby se objevovalo nepříjemné vrzání v palubní desce, dnes byste se s ním ale setkat neměli. Výrobce jej řešil jednoduchou aplikací levného opravného kitu,“ líčí Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont.


Můžete narazit na automobil se zvlněnými brzdovými kotouči, výjimkou nejsou ani opotřebená ložiska kol. „U tříválců 1.2 HTP se častěji objevují vadné zapalovací cívky. Avšak oprava není složitá. Totéž platí i pro výměnu vadného čidla brzdových světel,“ vysvětluje zástupce Auto Diskont.Dodejme, že nezřídka se lze setkat i s praskáním žárovek H7 ve světlometech nebo s potížemi plynoucími z opotřebení interiéru. Zde se totiž může rozpadat madlo dveří (zpravidla to bývá to nejnamáhanější, tedy u dveří řidiče), dochází k otěru černé barvy z některých ovladačů nebo třeba sluneční clony nedrží v horní poloze. Známé jsou také poruchy posilovače řízení. Většinou dochází k úniku náplně serva a už v této fázi je oprava dost nákladná. Kdo jezdí dál bez posilovače, velice rychle odepíše ještě čerpadlo, jehož cena se v druhovýrobě pohybuje od 9000 Kč. Tím se škoda prakticky zdvojnásobí.

Karoserie automobilu se těší dobré antikorozní ochraně. Výfuk ale korozi podléhá, někdy se u něj vyskytují i netěsnosti spojů. Verzi Fabia Combi častěji trápí opotřebené zadní tlumiče.



Ve zpětném zrcátku

1999 – na trh přichází pětidveřový hatchback se zážehovými motory 1.4 MPI/50 kW, 1.4 16V/55 a 74 kW a diesely 1.9 SDI/47 kW a 1.9 TDI/74 kW.
2000 – v dubnu byly přeprogramovány řídicí jednotky motorů (tím byla řešena opožděná reakce na sešlápnutí pedálu plynu), na podzim rozšířila nabídku Fabia Combi, v nabídce se také objevil mový zážehový motor 2.0 MPI/85 kW a o něco později i 1.4 MPI/44 kW.
2001 – uvedeno provedení sedan, jednotka 2.0 MPI dočasně stažena z nabídky, konstrukčními úpravami vylepšena životnost stabilizátoru, respektive jeho uložení a táhel.
2002 – na trh přijíždí zcela holá verze Junior s velmi slabým motorem 1.0 MPI/37 kW, později jej nahrazuje o něco čilejší tříválec 1.2 HTP/40 kW (montuje se i do běžných verzí).
2003 – nově v nabídce tříválec 1.2 HTP/47 kW, ukončení nabídky motorů 1.4 MPI, nový tříválcový turbodiesel 1.4 TDI/55 kW, na trh přichází sportovněji laděná verze Fabia RS s turbodieselem 1.9 TDI/96 kW a šestistupňovou manuální převodovkou.
2004 – již ve druhé polovině roku uveden faceliftovaný model pro rok 2005.
2007 – představení Škody Fabia druhé generace na jarním ženevském autosalonu a následně ukončení výroby první řady.

Bezpečnost dle Euro NCAP

Bariérovým testem Euro NCAP prošel model Fabia první generace v roce 2000
Za ochranu posádky při nárazu získal 4 hvězdičky z 5 možných (26 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem získal 2 hvězdy ze 4 možných (12 bodů)

Milan Jirouš

11.12.2011 2:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist