Žák: Budeme chtít stará nová auta?

Dostaneme se do situace, kdy budou současná auta (nebo ta z blízké budoucnosti) neprodejná?

Sice nemůžeme popřít fakt, že se z aut stává konzumní záležitost, ale přesto je, aspoň podle mého názoru, nelze brát stále jen jako rohlík, tepláky nebo mobil – až to přestane sloužit, tak se to prostě vyhodí. Problém auta je v tom, že nás stojí moc peněz a když už ho chceme po pár letech používání prodat, jsme rádi, když část peněz dostaneme zpět.

A tím se dostáváme na trh ojetin. Je naprosto logické, že si chce někdo koupit ojeté auto. Svým způsobem je to velmi dobrá cesta, jak dostat stejnou užitnou hodnotu za méně peněz a s menším následným propadem hodnoty. To za trochu risku, že se něco drahého pokazí, přeci stojí.

Čtěte také: Jak připravit ojeté auto před prodejem

Všichni přece podstupujeme riziko drahých oprav, i když si kupujeme nové auto. I s novým autem, které je v záruce, se můžete vybourat, můžou vám ho ukrást nebo si na něm něco rozbijete, co záruka nepokryje. A za dva tři roky jste stejně v situaci, kdy si všechny náklady s opravami spojené budete hradit sami, protože máte po záruce (pokud jste si nevyjednali záruku prodlouženou).

Mohlo by vás zajímat: Kupujete nové auto? Zjistěte, jak na to

Tím nechci říct, že jsou ojetá auta výhodnější. To si každý musí spočítat sám. Jde mi teď spíš o to, jestli vůbec budou současná auta za několik let provozu prodejná. Sice není pochyb o tom, že použité výrobní a montážní technologie jsou neustále přesnější a spolehlivější, ale do těch elektronických serepetiček stejně vidět není a když si postaví hlavu, doma to šroubovákem neopravíte.

Podívejte se třeba na starou Felicii. Koupíte ji za pár šupů a jediné, s čím musíte počítat, je koroze a obvyklé potíže charakteristické pro tento automobil. A vězte, že z elektroniky to není prakticky nic. Pokaždé to nastartuje, protože to má relativně primitivní motor s primitivním počítačem. Když se ale vedle toho podívám třeba na nový Golf s aktivním vypínáním válců, mám strach, že to auto nebude úplně tak bezproblémovou sázkou na jistotu, až mu bude čtrnáct let a najeto bude mít tři sta tisíc.

Mechanicky možná bude v pořádku, ale kdo vám opraví všechny ty počítače? Vždyť i v základní výbavě je tolik senzorů a čidel všeho možného, že nejde zaručit stoprocentní spolehlivost. I když se dívám do ceníku, i základní výbava má centrální dotykový displej, stabilizační systém, složitý management motoru… Bez displeje se možná obejdete, ale věci řídící funkci auta se prostě vypnou a vy neodjedete, protože na funkci jedné je závislá funkce druhé.Některé automobilky zapomněly, jak dělat primitivní jednoduchá auta s minimem elektroniky. Jejich nesporná výhoda je totiž v tom, že i drobné mechanické problémy vám opraví průměrně zkušený automechanik. A sami si toho také uděláte spoustu. Jenže co si opravíte na složitým počítačem řízeném motoru? Prostě budete muset zvednout telefon, zavolat do servisu a potom si jít zařídit hypotéku a zastavit všechen svůj majetek, aby vám porouchanou ojetinu zase nastartovali pomocí tajného zaříkadla jedniček a nul. (V tomto ohledu docela sázím na nový Rapid 1.2 MPI – primitivní jednoduché auto.)

Když vám totiž nikdo takové auto neopraví snadno (nebo si nepomůžete svépomocí), v autorizovaném servisu necháte stejnou sumu, jako byste si auto kupovali nové. Prostě budete muset cálovat za hodinové sazby, originální díly a spoustu materiálu, který by ani nebyl potřeba.

Znám tohle ze svého auta, jenže když se mi na BMW M3 E46 něco pokazí (už je to stará vrána, tak se tam prostě občas něco pokazí), všechno dokáže opravit můj mechanik, kterému na to stačí primitivní vybavení – šroubovák, klíč, hever a hadr. Jistě, až se něco pokazí v počítači, stejně budu muset do servisu… A to mám auto staré jedenáct let. Ale na všechny ty obvyklé opravy stačí stará dobrá mechanická síla lidské paže a odlitek oceli.Teď si představte, co bude za dalších deset let, až průměrný sporťák pro nadšence s výkonem 300 koní a pohonem zadních kol (pokud něco takového EU nejprve nezakáže) bude mít tři elektromotory, několik systémů akumulátorů, sběrač odpadního tepla, nějaký revoluční počítačem katalyzátor emisí a speciální zařízení obalující do měkké pěny neopatrné chodce.

Bude vůbec takové auto prodejné jako ojetina? Podle mě nečeká současná auta v budoucnu nic růžového. Obávám se, že jako ojetiny spadnou cenou mnohem rychleji pod starší a technicky jednodušší auta už právě z toho důvodu, že si případný uživatel na starších autech spoustu věcí opraví svépomocí (nebo mu s tím někdo pomůže mimo síť autorizovaných servisů se speciálním vybavením).

Nevidím za roh (a za rok), takže nevím, zda to tak skutečně bude. Třeba se za deset let přestanou auta rozbíjet. Nebo už žádná auta nebudou. Nebo se nic nezmění a dál budeme jezdit auty, u kterých sice bude všechno chvíli fungovat, ale pak se začnou kontinuálně rozpadat a tím způsobovat svému majiteli hlubší a hlubší vrásky. Jenže bude mít takový člověk vůbec motivaci si moderní auto koupit? Já jí už ani teď nemám, takže zůstávám u toho svého starého střepu. A jak to vůbec vidíte vy? Zajímá mě váš názor, takže komentáře pod článkem jsou tu od toho, abyste se vyjádřili.

15.10.2012 8:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist