Kupujete úplně nové auto? Zjistěte, jak na to!

Podle posledního průzkumu více než 11 % zákazníků vůbec neabsolvuje předváděcí jízdy u prodejce. A pak se diví, když jim jejich auto nevyhovuje...

Poslední dobou tu rozebíráme hlavně spotřebu palivajak správně koupit ojeté auto. Ale i koupě úplně nového vozu přináší několik věcí, na které je potřeba si dát pozor nebo se jim aspoň věnovat. Jde totiž o velké peníze, které vám pak už nikdo nevrátí, pokud si nákup rozmyslíte. Nové auto totiž během prvních měsíců provozu ztratí klidně i třetinu původní hodnoty.

Svezte se
O autě vám nic neřekne tolik jako předváděcí jízda. Ať si přečtete nebo naposloucháte cokoli, vždycky je nejlepší se s vozem pořádně projet a to ne jenom kolem prodejny. Trvejte na řádné předváděcí jízdě, kde si kandidáta na nové auto vyzkoušíte při většině jízdních situací. Třeba rychlá jízda po dálnici odhalí, jak je to s hlučností a stabilitou, dlažební kostky zase napoví, jak bude auto zvládat nerovnosti a jestli se mu třeba neklepe sloupek řízení. Delší doba za volantem vám také pomůže ukázat na ergonomické nedostatky.

Nenechte se přemlouvat
Něco se vám nezdá? Nenechte prodejce auta zklouznout k taktice „to je normální“ a „na to si zvyknete“. Pokud se vám něco na autě nelíbí, pravděpodobně vás to pak bude pokaždé štvát. Aspoň zjistěte, jestli je možné si to nechat vyměnit nebo to v autě nemít, protože někdy je základní výbava lepší než přeplácané auto se spoustou tlačítek. To samé platí o volbě motoru a pamatujte na to, že prodejce potřebuje auto především prodat, ne si s vámi povídat o výletu na Nordschleife.Porovnávejte s konkurencí
Nám se to mluví, když testujeme každý týden dvě tři nová auta, co? Ale i vy si přece můžete udělat obrázek, neboť předváděcí jízdy umožní každý slušný prodejce. Tak můžete auto porovnat s přímou konkurencí a zjistit, které vám nejvíce sedí. Doporučujeme projet auto pokud možno po stejné silnici za stejných podmínek. Jedině tak budete mít pořádnou referenci. Pozor ale na častou fintu předváděcích aut – velmi dobré pneumatiky (které jinak k autu nedostanete) udělají s ovladatelností hodně a předváděcí auta mají často také výbavu, která vás sice bude rozmazlovat, ale připláceli byste za ní třeba polovinu ceny celého auta.

Z časopisu se sice dočtete zajímavé věci, ale osobní projížďka je ta nejcennější zkušenost. Nechte si spočítat specifikaci, ať můžete porovnat ceny aut, a také doporučujeme spočítat si aspoň přibližné ceny servisní práce a náhradních dílů, protože s autem budete muset na pravidelné prohlídky, pokud chcete, aby vám platila záruka. Tak zjistíte, že třeba jedno auto potřebuje každé tři roky nové rozvody, zatímco jiné je má bezúdržbové…

Spočítejte si, zda se vyplatí diesel
Chcete diesel? Fajn, ale spočítejte si, zda se to vyplatí. Už jsme si v článku Speciál o spotřebě paliva – vše, co musíte vědět ukázali, jak si to jednoduše spočítat. Do kalkulace samozřejmě můžete uvést i servisní náklady a povinné ručení. Zjistěte si, zda výrobce nabízí originální přestavbu na alternativní paliva jako je LPG, CNG či benzín E85. Pořád to může být levnější cesta než drahý a často problematický diesel. Také si rozmyslete, jestli chcete moderní přetechnizovaný downsizovaný motor s turbem a malým zdvihovým objemem. I u něj se totiž můžou projevit podobné potíže jako u dieselů…Myslete na další prodej
Jak dlouho budete auto provozovat? Dva roky? Pět let? Pak ho určitě budete chtít prodat, protože pochybujeme, že si třeba Fabii kupujete jako sběratelský kus… Jak si jednotlivé modely stojí na trhu, to vám napoví ceny ojetých aut a jak rychle se prodávají. Počítejte tedy s tím, že třeba francouzská auta poměrně rychle ztrácí cenu, naopak třeba škodovka nebo volkswagen s dieselem jsou na našem trhu ojetin tradičně nejstabilnější.

Také počítejte s tím, že při dalším prodeji bude velkou roli hrát výbava auta. Je sice fajn jezdit v základním Volkswagenu Golf za čtyři sta tisíc, ale za stejnou cenu můžete mít například hezky vybavenou Kiu Cee’d. Auto bez klimatizace už dnes sotva prodáte výhodně, stejně tak si přikupte centrální zamykání, elektrická zrcátka či kvalitní rádio s externí přípojkou na zdroj hudby, pokud už to vámi vyhlídlé auto nemá ve standardu.

Myslete na to, že za nějakých pět let bude naprosto běžné mít v autě třeba osm airbagů, navigaci a parkovací senzory, takže zvažte, zda nebude výhodné si připlatit. Zpříjemní vám to každodenní život a zároveň to pomůže při dalším prodeji. Dnes také máte často k dispozici výhodné pakety výbav a někteří prodejci jsou ochotni jít s cenou o pár desítek tisíc dolů.

Nahlédněte do statistik spolehlivosti
Bojíte se drahých poruch a oprav? Zjistěte si, jak si auto nebo aspoň značka stojí ve statistikách spolehlivosti. Sice to není úplně přesná informace, ale může vám to dát vodítko. Každopádně se nespoléhejte na to, že všechno pokryje záruka, a především se snažte s autem jezdit tak, aby vám vydrželo. Myslete také na věci, které je potřeba pravidelně měnit, nic nevydrží věčně (Mercedes W124 sem teď netahejte…). Jestli budete s autem zacházet hrubě, zvažte, zda není lepší si koupit ojetinu. Na destrukční derby si také nevezmete nové auto…​Ptejte se
Nevíte si s něčím rady nebo vám něco není v podmínkách záruky jasné? Ptejte se! Lidové pořekadlo říká, že „líná huba je holé neštěstí“ a samozřejmě to platí i při koupi nového auta. Nechte si vysvětlit, jak se obsluhuje rádio, navigace, elektrické sedačky a podobně. Spousta lidí má ve svých autech drahou výbavu, kterou ani nepoužívá, nebo neví, jak ji má správně používat. Hlavně si nechte přesně vysvětlit podmínky záruky a na co se případně nevztahuje, ať se pak nedivíte.

Zajíždějte s citem
Dneska už není potřeba zajíždět nové auto tak opatrně jako před lety, ale přesto je dobré dodržovat aspoň základní poučku. Držte se pokynů výrobce a určitě nic nepokazíte tím, když prvních 500 až 1000 km budete jezdit spíše volněji a často měnit zatížení motoru. Nejezděte dlouhé trasy konstantními rychlostmi ve stejných otáčkách, raději naložte rodinu a vyrazte na celodenní výlet po okreskách. Prvních pár set kilometrů si sedají především brzdy a spojka a také pamatujte na to, že ani pneumatiky nedrží úplně nejlépe.

Bonus: Investujte do sebe

Koupili jste si vysněné sportovní auto? První věc, kterou musíte udělat, je naučit se s ním jezdit. Hledejte školu sportovní jízdy a zaplaťte si okruhové ježdění s instruktorem. Snáze se dostanete na limity svého auta a především zjistíte, co si můžete dovolit. Rozhodně je to lepší cesta, než odhalovat limity na otevřené silnici. Říkejme tomu třeba SPF – „Syndrom Prvního Ferrari“, kdy spousta lidí se svým prvním opravdu rychlým autem skončí velmi rychle ve škarpě.

15.8.2012 12:30| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist