Honda Civic Type-R (2015) je králem Nordschleife, pokořila Nürburgring za 7:50,63 min.
autoweb.cz > BMW > BMW M5 > Víkend v Zeleném pekle nejen s Ring Taxi
Víkend v Zeleném pekle nejen s Ring Taxi
Černé BMW M5 a ostře fialové Lamborghini Gallardo vyrazily ze zatáčky bok po boku. Řidič mnichovského vozu ve vnější stopě ale udržel vyšší rychlost na výjezdu a měl připravený správný převod, takže drtivé zrychlení dvakrát přeplňovaného osmiválce hladce katapultovalo plně obsazený černý sedan na dlouhou rovinku, zatímco italský supersport zůstal pozadu.
Muž za volantem Bavoráku se neusmál. Jen lehce spokojeně pokývl hlavou – na rozdíl od svých tří spolujezdců i řidiče Lamba tu jen odváděl svou práci a odváděl ji výborně.
Užít si Severní smyčku Nürburgringu lze různými způsoby. Už samo sledování provozu na trati stojí za to, i když zrovna místo závodů (třeba čtyřiadvacetihodinovky moderních vozů nebo čtyřhodinovky veteránů) probíhají „jen“ jízdy veřejnosti.
Nicméně většině motoristických nadšenců pouhé pasivní pozorování dění nestačí a zvolí aktivnější přístup. Pak mají na vybranou dvě cesty. Nechat se svézt někým zkušeným, nebo vzít řízení a osud do vlastních rukou. Kombinaci obou možností jsem zvolil při své poslední návštěvě i já se svými společníky.
V sobotu po poledni nás čekalo objednané BMW M5 místní společnosti Rent Race Car. Tuto službu začala původně nabízet automobilka s tehdejším M5 už v roce 1986 a od té doby se stala na Nordschleife běžným koloritem.
Za jedno kolo dáte u mnichovských 225 euro a vedle profesionálního řidiče se do vozu vejdou tři pasažéři. Má to ovšem pár háčků. Objednat si lze jen celý vůz (nikoliv jen jedno místo za třetinu ceny) a místa bývají rozebrána dlouho dopředu, obvykle krátce po zveřejnění termínů na webu BMW.
Navíc pro rezervování jízdy je potřeba poslat celou platbu dopředu a tato je nevratná, takže když se z nějakého důvodu nemůžete dostavit, máte smůlu. Není proto divu, že podobnou službu a dokonce se stejným autem začala nabízet i konkurence, přesněji řečeno zmiňovaná firma Rent Race Car.
Jedna jízda (opět jen celý vůz se třemi místy) u nich sice stojí 349 euro, ale objednat ji lze s úspěchem jen pár týdnů nebo i dní předem a platí se až na místě. Stanoviště je přímo na přecpaném parkovišťátku u vjezdu na okruh, přihlašujete se u vedlejšího stolku „originálního“ Ring-Taxi BMW. Jezdí se v aktuálním BMW M5 (F10), které je sériové a to včetně podvozku a interiéru, i pneumatiky plní podmínky pro silniční provoz. A jaká je samotná jízda?
Jedním slovem fantastická. Náš řidič měl podle vlastních slov na Nordschleife najeto nějakých sedm nebo osm tisíc (!) kol včetně mnoha závodních a bylo to poznat. Ztáčky najížděl s neuvěřitelnou přesností, stopu volil podle provozu kolem a předjel doslova cokoliv, co se před námi objevilo.
Jízda byla přitom naprosto plynulá a bez dramatických efektů. Ostatně driftování je při veřejných jízdách zakázáno a zadní kola „našeho“ BMW tak nikdy neopustila čistou stopu, i když nás příčné zrychlení nutilo se pevně držet a zapírat nohama do podlahy a ESP bylo samozřejmě po celou dobu vypnuté.
Pokud by vám i tohle bylo málo, za podobnou cenu jako M5 můžete mít i svezení v 911 GT3 nebo Turbo S, ovšem jen pro jednoho. A k mání je i spolujízda v závodním Aston Martinu…
Pro vlastní svezení o den později jsme zvolili nabídku půjčovny Need for Ring. Oproti několika konkurenčním jde o malou firmu nabízející kolem deseti vesměs starších aut. Zastoupené jsou Fordy Fiesta ST a Focus ST, Renault Mégane RS a několik BMW, vše minulých nebo předminulých generací.
Po předcházejícím e-mailovém dotazu jsme dostali výhodnější nabídku, než podle ceníku na webových stránkách a na místě pak došlo k další příjemné změně – místo zamluvené víceméně sériové Fiesty ST150 jsme za stejnou cenu dostali Focuse první generace ve verzi ST170, s kompletním bezpečnostním rámem a výrazně odlehčeného (zmizely zadní sedačky, klima, rádio a většina čalounění i tlumících hmot).
Auto mělo podle tachometru najeto skoro 190 tisíc kilometrů a v motoru už zřejmě chybělo pár koní, ale podvozek, brzdy a vše ostatní se zdálo ve velmi dobrém stavu. Cena činila 400 eur za 6 kol „all inclusive“, tj. půjčení auta a helmy, vjezd na okruh, palivo a pojištění.
U pojistky je ovšem nutno dát pozor – spoluúčast činí až 5000 eur a vina při případné havárii se prostě neřeší. Každý hradí škody na svém autě a případně na svodidlech, ve kterých skončil. Spoluúčast lze omezit na polovinu, ale to stojí dalších 100 euro.
Podobnou politiku ovšem mají prakticky všechny půjčovny na Ringu. Pokud by šest kol nestačilo, každé další stojí 60 euro navíc. Sympatický majitel firmy (Ital, kromě své mateřštiny mluví anglicky, s němčinou je to kupodivu slabší) se zeptal, jestli už jsme po Ringu jezdili. Po kladné odpovědi omezil instruktáž na nutné minimum, zatímco u větších konkurenčních společností se vám obvykle dostane povinného instruktážního videa, které vás má především vyděsit.
O samotném ježdění na Ringu najdete na tomto webu články od povolanějších. Základní pravidla diktuje logika – neustále kontrolovat zrcátka a těm rychlejším (což jsou ze začátku skoro všichni) uhnout doprava a pokud možno dát znamení blinkrem. Vidím tě, můžeš předjíždět. Předjíždí se zásadně zleva, ale nebuďte překvapení, pokud to někdo se silným autem nedodrží a „vezme“ vás z druhé strany.
Pozor je potřeba dávat na motorkáře a auta z půjčovny. Ta jsou obvykle jasně poznat podle nálepek a úroveň jejich řidičů bývá opravdu velmi proměnlivá. Několik nejnáročnějších míst jako Adenauer Forst nebo oba karusely je dobré si nastudovat z videa nebo ze simulátoru. A samozřejmě vše se ještě násobí při jízdě za mokra.
Mlha tady v pohoří Eifel padá rychle. Tentokrát je ale tak hustá, že přikryje hrad Nürburg i okruh pod ním jako tlustá vlněná pokrývka a omezí dohlednost na nějakých dvacet nebo třicet metrů. Jízdy pro veřejnost jsou zastaveny a vše se ponoří do téměř úplného ticha. Téměř, protože dva vozy na trať smí, v náležitém odstupu od sebe navzájem.
Bílé a černé BMW M5 místního Ring Taxi mají výjimku a traťoví maršálové vědí, proč se něco takového mohlo povolit. I v neproniknutelném mléku mlhy totiž oba dunící sedany zajíždí prakticky stejné časy jako za jasného dne. Jejich řidiči znají celou 20,8 km dlouhou trať a jejích 73 zatáček tak, že by snad mohli jet úplně poslepu…
Text: Martin Svítil
Foto: Petr Svítil