​Subaru Outback 2.0 D

Nabídka motorů pro nový Outback se může zdát jako velmi chudá, ale já si nedělám iluze, že drtivá většina zákazníků bude chtít tento diesel.
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 8.2

RADOSTI
Příjemné řízení a podvozek; spousta prostoru; praktičnost; rozumné provozní náklady

STAROSTI
Průměrná dynamika; kultivovanost na dlouhé cestě; ergonomie centrálního panelu

Možná to už bude znít jako klišé, ale když jsem se dozvěděl, že máme testovací Subaru Outback zrovna v tom týdnu, kdy se chystám na pár dní na hory, měl jsem radost. Že pak byly silnice prakticky suché, že by tam člověk bezpečně dojel i s okruhovou GT3 na semi-slickách, to už je jedno. Ale počasí neporučíme.

Rozhodně ale nemůžu říci, že by bylo Subaru Outback s dieselem zbytečné auto, protože je v něm spousta místa, je pohodlné a hlavně se velmi příjemně řídí. Je to vlastně ten typ auta, který mě zase donutil přemýšlet nad smyslem všech SUV a crossoverů. Máte tu zvedlý podvozek a permanentní pohon všech kol, takže co víc na naše silnice potřebovat?

I zasněženou polní cestu k chatě Outback projel naprosto s přehledem a když jsem pak našel tlačítko, kterým se dala omezit stabilizace, byla s ním na sněhu v horách i docela zábava, což není u velkých dieselových čtyřkolek zrovna pravidlo.Zkrátka, Outback je prima auto, pokud vám jde čistě o to, jak jezdí. Jenže když jsme ho pak začal používat, našel jsem několik detailů, které mi vadily. Třeba ten centrální dotykový displej a především logika ovládání mi daly dost zabrat, takže jsem musel i několikrát zastavit. Největší chybu jsem udělal tehdy, když jsem si pro jistotu zadal cíl do navigace, protože mě to začalo táhnout, kudy jsem nechtěl, a především to furt mluvilo – nahlas. Nově je tu český jazyk, což je určitě prima, ale nešlo to ztlumit, takže mi nejdřív navigace probudila spící dítě, potom mě navedla na úplně jinou silnici a pak jsem jí radši vypnul a vytáhl autoatlas.

Grafika toho displeje také není úplně příjemná, z místa řidiče jsou na něm vidět odlesky světla a po rozsvícení světel pohasnul tak, že nebylo nic vidět a zase mi trvalo strašně dlouho, než jsem našel možnosti nastavení kontrastu a podsvícení. Proč nemůže být bokem nějaké jednoduché tlačítko „zapnout/vypnout“? No, to je jedno, protože člověk si zvykne na všechno. Po měsící by mi to už asi přestalo vadit. Spíše mě zaráží, proč prostě automobilky neokopírují ergonomii od značek, kterým to jde. Od Volkswagenu, od BMW… Nebo třeba od Kie.


Z místa řidiče toho na centrálním displeji přes nepříjemné odlesky není nic moc vidět. Celé to působí velmi lacině.

Ale jak říkám, jinak je Subaru Outback 2.0 D vážně povedené auto. Velmi příjemně se v něm sedí a i když je pozice za volantem trochu zvedlá, dá se volant přitáhnout k hrudníku a sedačka dobře nastavit. I přes horší boční vedení sedaček jsou velmi pohodlné a po dlouhé cestě mne nebolely ruce, nohy ani záda. Vadila mi akorát kůže nejvyšší výbavy Executive, kterou vyhřívání rozmrazilo až za hodně dlouho. Jinak je tohle jedno z nejpohodlnějších aut za poslední dobu. Proč? Nikdo si tu nehrál na sportovnost.

Přitom se s Outbackem jezdí velmi dobře a i když bych pro to nerad použil slovíčko „sportovně“, je to takový ten příjemný pocit z dobře nastaveného a odladěného auta, na kterém si dal někdo záležet a neřekl jen „tady to máte a nechte marketing, ať to tupým ovcím nějak prodá“. Už crossover Subaru XV mne překvapil a model Outback rozhodně patří k dalším příjemným překvapením roku.Řízení je dobře vyvážené a poskytuje trochu potřebné odezvy, aby bylo možné odhadnout zbytek přilnavosti předních kol a podle toho upravit rychlost průjezdu zatáčkou. Ačkoli je nedotáčivost to, co vás bude v rychleji najížděných zatáčkách provázet nejčastěji, má Outback přilnavosti dost a nechá si líbit opravdu hodně i na rozbité silnici. Podvozek, který má oproti dřívějšku trochu tužší nastavení a je tu i silnější přední stabilizátor, skutečně pracuje a ani na „nahrnutém“ asfaltu před zatáčkou neodskakuje při prudším brzdění.

Při přejezdu hlubokých děr, kterým se občas člověk prostě vyhnout nemůže, se neozve hlasitá plechová rána signalizující nějaké velmi drahé poškození, až mám dojem, že celý podvozek je vyrobený z nějaké kosmické slitiny titanu a dalších zatím neznámých materiálů. Vážně mám pocit, že tyhle tlumiče, pružiny, ramena a uložení náprav vydrží všechno. A tak by to asi u velké čtyřkolky mělo být.


Dynamika motoru je jen průměrná, ale podvozek pracuje výtečně a nechá si líbit i velmi hrubé zacházení. Jsou tu cítit geny ostré Imprezy.

Plochý naftový čtyřválec není rozhodně žádné zklamání po dynamické stránce, jen bych právě díky schopnému podvozku a řízení čekal trochu víc dynamiky. Subaru Outback díky svému výtečnému odladění podvozku působí podmotorovaně podobným způsobem jako třeba BMW 320si nebo Porsche Panamera Diesel a výkon tak 230 koní z nějakého dieselového šestiválce s automatem by mu moc slušel. Pokud jsem chtěl předjíždět, musel jsem, i vzhledem k citelné neochotě motoru pod 1500 ot./min., trochu plánovat, ale tohle je prostě jen dvoulitr a zázraky od něj čekat nejdou. Subaru Outback je totiž velké a těžké auto, tohle není kompaktní mrštná Impreza, i když náznak vrozeného charakteru vozů Subaru tu rozhodně je cítit a tradiční zákazníci zklamáni určitě nebudou.

Jenže pak je tu zase otázka spotřeby a když palubní počítač cestou mimo město ukazoval 4,8 litru a až pak na dálnici spotřeba vylezla na 5,0 a nakonec na 5,2 litru, těžko můžu motor kritizovat za to, že s autem moc nejede. Celkový průměr na konci testu byl 6,2 litru podle palubního počítače a to rozhodně není špatná hodnota.Šestistupňový manuál má poměrně krátké odstupňování a třeba delší šestka by autu slušela. Na dálnici mi trochu vadil hučivý zvuk ve vyšší rychlosti a pak mi z toho celý večer a ještě druhý den dunělo v hlavě. Do auta ale pronikal hlavně hluk od velkých kol a vzdálené hučení motoru, který rozhodně nezapře, že spaluje naftu, i když je jeho projev poměrně příjemný.

Kultivovanost ve vyšší rychlosti by tedy rozhodně mohla být lepší, ale aby to nevyznělo, že je v tomhle autě nesnesitelný hluk. Naopak, tohle se akusticky blíží luxusním autům, jen bych čekal od rodinného korábu trochu víc. Třeba to spraví letní pneumatiky.

Nejvyšší výbava Executive za 1 039 000 korun je hlavně otázkou vkusu, ale já bych se rozhodně bez bezklíčového přístupu, střešního okna, navigace a koženého interiéru obešel. Navigace si stejně žije svým životem, otočit klíčkem v zapalování mi připadá jako poměrně romantický krok nutný k nastartování auta a obyčejné látkové sedačky se vyhříváním prohřejí mnohem rychleji než tlustá ledová kůže. Ale to už je na vás, jak se rozhodnete. Mně přijde nižší výbava Comfort za 929 000 korun jako naprosto dostačující.

Verdikt
Subaru Outback 2.0 D je povedené auto a když se přenesu přes design interiéru i exteriéru, který se mi moc nelíbí, vlastnosti vozu mne dostatečně přesvědčily. Pokud jde někomu jen a pouze o to, jak auto jezdí a potřebuje trochu přizvedlou čtyřkolku, aby se nemusel bát polní cesty, a zároveň chce úsporný diesel, tohle je skvělá volba. Rozhodně bych radši jezdil Outbackem než v SUV. Otázka ale je, jestli už tyhle požadavky nakonec nepřimějí někoho nastoupit do Foresteru, který se prostě tváří víc jako „cool“ a „in“ SUV. Bude to hodně o preferencích, ale u mě Outback rozhodně nepropadl.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceplochý čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1998
Kompresní poměr16,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)86,0 x 86,0
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři, mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson, stabilizátor
Vzadudvojité lichoběžníky, stabilizátor
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu225 / 60 R17 99V
Pneumatiky vzadu225 / 60 R17 99V
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110 / 150 v 3600 ot./min.
Točivý moment (Nm)350 v 1600 - 2400 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)91,1
0-100 km/h (s)9,7
Nejvyšší rychlost (km/h)195
Spotřeba paliva (l/100 km)7,1 / 5,2 / 5,9
Objem nádrže (l)65
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4790
Šířka (mm)1820
Výška (mm)1605
Rozvor náprav (mm)2745
Provozní hmotnost (kg)1646
Celková hmotnost (kg)2085
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1700
Zavazadlový prostor (l)526 - 1677
Ceny
Základní cena modelu879 000 Kč (2.5i Active)
Základní cena test. verze1 039 000 Kč (2.0D Executive)
18.3.2013 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist