Renault Koleos 2.0 dCi 4×4 AT

Facelift francouzského SUV nám dal příležitost představit auto, na které naše rubrika redakčních testů neměla dosud štěstí.

  • Dynamika 4

  • Chování na silnici 4

  • Provozní náklady 4

  • Praktičnost 4

  • X-Factor 4

  • Celkové hodnocení 4

RADOSTI
Prosvětlený interiér s dostatkem odkládacích prostor; zcela plochá podlaha zavazadelníku po sklopení zadních sedadel; kombinace světlosti a nájezdových úhlů vhodná pro jízdu v terénu

STAROSTI
Připojitelný pohon 4×4 je v praxi využitelný jen pro terén; méně tuhá karoserie; letargický automat; průměrné jízdní vlastnosti; sporná funkčnost některých luxusních prvků

Francouzsko-korejské SUV, které se v Evropě prodává jako Renault Koleos a v zemi původu mu říkají Samsung QM5, dostalo pro modelový rok 2012 facelift. Automobilky nás naučily chápat tento výraz jako „dílčí modernizaci“, ale v případě Koleosu jde skutečně hlavně o plastickou operaci obličeje. Nejvýraznější změnou je nahrazení dřívějších úzkých štěrbin pořádnou maskou chladiče s trojicí horizontálních chromovaných lišt. Přední světlomety jsou naopak štíhlejší a v krytech vnějších zrcátek teď najdete LED ukazatele směru. Tím je výčet vnějších změn prakticky u konce, nepočítáme li nové vzory kol a cihlový odstín laku.Budiž. Koleos, který nám importér poskytl k recenzi, byl tak jako tak lakován perleťově bílou barvou a v interiéru měl (jako všechny Koleosy modelového roku 2012) nový přístrojový panel s bíle podsvícenými ciferníky. Jinak zůstalo všechno při starém, takže pod kapotou najdete tytéž motory, převodovky, podvozek a pohon 4×4 převzatý ze sesterského Nissanu X-Trail.

Koncepce připojitelného pohonu zadní nápravy je vhodná pro jízdu v terénu, zejména v kombinaci s nájezdovými úhly 27 stupňů vpředu a 31 vzadu, ale neúčinná jako „stabilizační“ prvek na silnici, Koleos připojí zadní kola až při prokluzu těch předních. Tlačítkem v dolní části středového panelu sice můžete zvolit režim 4×4 Lock, v němž je točivý moment motoru rozdělen mezi nápravy v přibližně rovnovážném poměru, ale to využijete nanejvýš při vyjíždění zasněženého kopce nebo při vyprošťování na parkovišti pod sjezdovkou. Pohon všech kol se totiž odpojí automaticky při překročení rychlosti 40 km/h nebo po přehřátí hydraulické kapaliny v mezinápravové spojce, k němuž při soustavnějším namáhání nevyhnutelně dojde. Návod k obsluze na to výslovně upozorňuje, ale ten si při zkušební jízdě u prodejce patrně číst nebudete.

V běžném provozu, byť zimním, je tak Renault Koleos de facto trvalá předokolka (stejně jako řada jiných levných SUV původem z Asie, sluší se dodat) a nenabízí tedy žádnou výhodu větší aktivní bezpečnosti. Naopak vysoká stavba karoserie v kombinaci s měkkým odpružením znamená výrazné náklony a nepřesnost v držení stopy, což jistotě řidiče nepřidá. Komponenty odpružení a tlumení se projevují přenášením rázů od nerovností daleko do karoserie, která není z nejtužších a třeba na starých panelových úsecích D1 se vlivem vibrací od kol celá rozechvěje. Už při mírném bočním větru navíc auto vykazuje lehké náznaky směrové nestability, které vás nutí i při jízdě rovně provádět drobné korekce volantem. Koleos rozhodně není z těch aut, která by na dálnici „jela jako po kolejích“.V České republice se Koleos prodává výhradně s celohliníkovým šestnáctiventilovým dieselem 2,0 l dCi o výkonu 150 nebo 175 koní. Pokud ale chcete šestistupňový automat, jako byl v testovaném autě, musí vám stačit slabší varianta. Motor s kódovým označením M9R na volnoběh rozechvívá kabinu citelnými vibracemi, které se přenášejí do volantu, brzdového pedálu i volící páky automatu, a v dálničních stoupáních se s těžkým autem docela nadře už v legálních rychlostech. Pod plným plynem navíc automat drží motor nad hranicí 4000 ot./min., kde nemá žádnou sílu. Rychlostní skříň je slabým článkem hnacího řetězce: měnič si dává na čas nejen při rozjezdu, ale i při přechodu z ustálené rychlosti do akcelerace, jako by vůbec neměl uzamykací spojku přemostění. Oficiální technické údaje ostatně ilustrují ztráty vznikající v měniči výmluvně: motorizace 2,0 dCi 150 4×4 A/T akceleruje z klidu na 100 km/h za 12,3 s, tedy o 1,9 s neboli o 19,4 % pomaleji než jinak identická 2,0 dCi 150 4×4 s ručním řazením.

Nelze očekávat nízkou spotřebu, zvlášť když motor musí tlačit skrz masu vzduchu tak vysokou a hranatou karoserii, za devět litrů na dálnici umí jezdit nesrovnatelně silnější a větší BMW X5 3.0d. Nejpřijatelněji se tak Koleos jeví v rychlostním rozsahu 90 až 130 km/h, kdy nemusí příliš zrychlovat nebo zatáčet a jízdní hluky se přirozeně ztrácejí ve zvuku audio aparatury.

Interiér patří podle Renaultu k nejprostornějším ve třídě, velká část oné prostornosti míří směrem vzhůru, kde ji stěží prakticky využijete. Bohaté boční prosklení v kombinaci s dvojicí skleněných panelů ve střeše však bohatě prosvětluje celou kabinu a usnadňuje výhled i menším cestujícím, což Koleosu přidává cenné body v hodnocení smyslu pro rodinu. Svoje rodinné zaměření potvrzuje „terénní“ Renault i sklopnými stolky na zadních stranách předních opěradel, které jinak bývají k vidění spíš v MPV, a také dostatkem odkládacích přihrádek. Kromě těch obvyklých stojí za zmínku zejména menší kapsy s čalouněným víkem, maskovaným jako loketní opěrka na výplni předních dveří.Kufr má vodorovně dělené páté dveře a ve standardní konfiguraci překvapí poměrně malým objemem – udávaných 450 litrů zaplníte několika taškami, ani nevíte jak. Další překvapení, příjemné, vás čeká po sklopení zadních sedadel. Nejdříve je nutné zatažením za textilní poutko překlopit dopředu sedáky a potom musíte přijít na to, že opěradla uvolníte nelogickým zatažením za kruhový prstenec směrem vzhůru. A samozřejmě je třeba ještě ručně zasunout všechny zadní opěrky hlavy. Uvedený postup platí pouze v tom případě, že jste hloupý jako autor této recenze a opakovaně se pokoušíte sklopit sedačky bočními dveřmi. Inteligentní uživatelé nejprve otevřou kufr a všimnou si pák na každé straně nakládacího otvoru, jejichž prostřednictvím se zadní sedadla sklopí natotata.

Jakmile to uděláte, dostanete jednolitou a zcela vodorovnou plochu, na kterou perfektně navazuje i sklopené zadní čelo. Pro nakládání dlouhých, plochých předmětů (Napadla vás Ikea?) naprosto ideální.

V tuto chvíli musí být každému zřejmé, k čemu dnešní recenze směřuje. Renault Koleos zjevně není to nejsofistikovanější SUV pod sluncem, ale při atraktivní ceně může být pro méně náročnou klientelu praktičtější alternativou k dražším rivalům. Nuže? Jízdně ne zcela přesvědčivá, nicméně velmi atraktivní a ergonomicky zdařilá Kia Sportage 2.0 CRDI 4×4 136 k ve výbavě Comfort Plus (mj. tempomat, zadní parkovací senzory, Bluetooth…) stojí s automatem 709 980 Kč. Na Sportage se totiž dlouho čeká a tak výrobce nic nenutí cenově se podbízet. V jiné situaci je Ford. Řidičsky neobyčejně podmanivá, ale uvnitř poněkud stísněná Kuga prakticky smýšlejícího českého člověka příliš neláká, a tak ji Ford nabízí s výtečnou kombinací motoru 2.0 TDCi 140 k a dvouspojkové převodovky PowerShift za 699 990 Kč. Výbava Titanium postrádá některé luxusnější prvky typu parkovacích senzorů, nicméně dvouzónová klimatizace, tempomat nebo elektrochromatické vnitřní zrcátko v ní nechybí. Výrazně dražší je Volkswagen Tiguan. Může si to dovolit, tak vyvážené malé SUV aby zákazník pohledal. A když ho najde, musí za motor 2.0 TDI 140 k a převodovku DSG ve výbavě Sport & Style zaplatit 766 200 Kč.Pravidla, která jsme si sami stanovili, nám velí pracovat se standardními ceníkovými cenami. Jenže u Renaultu jsou „akční ceny“ ve skutečnosti těmi běžnými. Proto nebudeme brát v úvahu, že Koleos 2.0 dCi 4×4 automat ve výbavě Black Edition by měl stát 699 900 Kč a přiznáme rovnou, že za něj u Renaultu chtějí 649 900 Kč. Testovaná konfigurace Bose Edition však bude mít obhajobu těžší. Obsahuje sice rozsáhlou výbavu včetně parkovacích senzorů na obou stranách, xenonů, elektricky nastavitelného sedadla řidiče, audio systému Bose nebo vestavěné navigace TomTom, jenže za ni musíte zaplatit 769 900, respektive „akčních“ 719 900 Kč. Tedy zhruba stejné peníze jako za výše uvedené soupeře. A při argumentaci bohatší výbavou Koleosu bychom byli raději obezřetní. Má vyhřívaní sedadel, ale takové, které začne hřát až dlouho poté, co vyhřejete kůži vlastním tělem. A k čemu kožené čalounění, když sedadla samotná mají krátké sedáky a poskytují jen symbolické vedení těla? Integrovaná navigace je hezká věc, pokud jí dokážete odpustit, že ve zcela novém autě nezná některé nové úseky D1 na Moravě, které jsou v provozu více než rok. Užitná hodnota „luxusní“ výbavy Koleosu je poněkud diskutabilní.

Verdikt
V základní verzi za půl milionu může být Koleos rozumnou volbou pro lidi, kteří velmi touží po SUV a lepší si nemohou dovolit. Jestli ale v cenové hladině vrcholné varianty s automatem existuje na trhu méně atraktivní produkt než Renault Koleos, ještě jsme ho netestovali. Ovšem zákazníci, kteří do SUV přesedají z menšího Renaultu a s podobnými auty jiných značek nemají žádnou zkušenost, budou plně spokojeni.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1995
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzaduvíceramenná náprava
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 320 x 28 mm
Brzdy vzadukotoučové, 292 x 16 mm
Pneumatiky vpředu225/60 R 17 99H
Pneumatiky vzadu225/60 R 17 99H
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110 / 150 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 v 2000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)84
0-100 km/h (s)12,3
Nejvyšší rychlost (km/h)180
Spotřeba paliva (l/100 km)8,8 / 6,2 / 7,1
Objem nádrže (l)65
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4520
Šířka (mm)1865
Výška (mm)1710
Rozvor náprav (mm)2690
Provozní hmotnost (kg)1784
Celková hmotnost (kg)2300
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1350
Zavazadlový prostor (l)450 - 1380
Ceny
Základní cena modelu499 900 Kč (2.0 dCi 150 k 4x2) - akční cena
Základní cena test. verze719 900 Kč (2.0 dCi 150 k 4x4 AT) - akční cena
15.12.2011 4:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist