​Škoda Octavia 1.2 TSI: test spotřeby paliva

Tohle bude také důležité zjištění: jakou má benzínová Škoda Octavia 1.2 TSI spotřebu paliva? A rozhodně není nic dopředu jasné.

Asi se všichni shodneme na tom, že hodnoty spotřeby paliva udávané podle evropské normy NEDC jsou nevypovídající. Testovací Škoda Octavia 1.2 TSI má mít v kombinaci spotřebu 4,9 l/100 km, ve městě 5,9 l/100 km a mimo město 4,4 l/100 km. Už jsem si tak nějak zvykl, že skoro všechna testovací auta, která mám, se při největší snaze přiblíží tak maximálně k hodnotě udávané pro město.

Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia III 3 fotogalerie

Ano, je to všechno záležitostí stylu jízdy, ale pokud bych se v provozu pohyboval tak, jak předepisuje evropská norma měření spotřeby, všichni by si za mnou ťukali na čelo. Zajímavé je, že realitě se mnohem víc přibližují americké normy spotřeby paliva pro město a dálnici, ale ta u nás neplatí a pro Octavii je výrobce ani neudává.

PRŮZKUM: Pomalí řidiči jsou v provozu nebezpeční!

Proto se může zdát překvapivé, že mi teď palubní počítač ukazuje průměr 7,0 l/100 km, ale když zvážím, že má Octavia 1.2 TSI za sebou asi tři hodiny jízdy po ucpané Praze a pak dynamické měření zrychlení a brzdné dráhy, není to zas tak špatná hodnota.

Celý koncern Volkswagen se s novou modulární platformou MQB, na které je založen třeba nový Golf a samozřejmě také Octavia, zaměřil právě na spotřebu. Auta jsou teď mnohem lehčí, na čemž se podepsaly odlehčené komponenty podvozku, lehčí a pevnější oceli karoserie, hojnější využití lehkých plastů a také nová generace odlehčených celohlíníkových motorů. Nová Octavia tak má být o asi 100 kg lehčí než ta minulá.A jeden metrák je hodně velký rozdíl, zvláště když máte pod kapotou relativně skromný motor, konkrétně přeplňovanou dvanáctistovku o výkonu 105 koní a točivém momentu 175 Nm jako „naše“ auto. Není to špatná jednotka, je velmi tichá a kultivovaná, příjemně reaguje na plyn a s šestistupňovou manuální převodovkou si dobře rozumí. Ale stejně jako každý jiný malý downsizovaný přeplňovaný motor je velmi citlivý na to, jak jedete.

DOPORUČUJEME: Speciál o spotřebě paliva – vše, co musíte vědět

K testu spotřeby paliva tohoto motoru jsem si vybral úsek dálnice dlouhý asi 30 km s několika stoupáními a projedu ho ve stejných podmínkách tam a zpátky v rychlostech 100 km/h a 120 km/h, vždy podle tachometru. Další test bude jízda mimo město rychlostí „podle předpisů“ a nakonec ve městě. Nějakým sofistikovanými měřícím zařízením nedisponuji a ani metoda „od cvaknutí do cvaknutí“ u pumpy není moc přesná, takže se budu spoléhat na palubní počítač Škody Octavia a budeme se tvářit, že ukazuje přesně.


Palubní počítač je vynulovaný, test spotřeby paliva může začít.

Dálnice
Držet konstantní rychlost 100 km/h na dálnici vyžaduje dost sebezapření, ale v neděli brzy ráno, kdy je provoz velmi řídký, to jde. Zejména proto, že jsem prakticky nikomu nepřekážel. A i tak jsem potkal pomalejší výletníky… Nebudu to dlouho okecávat, můj zkušební třicetikilometrový úsek tam a zpět projela Octavia za 5,6 litru na 100 km, což je tedy horší výsledek, než jsem čekal.

Patrně za to mohou i nesmyslně velké pneumatiky 225/45 R17, které se hodí tak na šestiválcový sporťák a ne na rodinný liftback se základním motorem. Jejich valivý odpor bude patrně mnohem větší než u úzkých standardních pneumatik 195/65 R15, a to už mělo testovací auto letní pneumatiky, které přeci jen vykazují menší odpor než zimní.Druhá jízda konstantní rychlostí 120 km/h už nebyla tak frustrující a zajímavé je, že z pohledu řidiče se nejedná o moc velký rozdíl co se kultivovanosti a hluku na palubě týče. Aerodynamický hluk se podařilo automobilce Škoda skutečně dobře potlačit a i hučení kol je menší než u minulé generace. A spotřeba? Při této rychlosti ukázal palubní počítač 6,5 litru na 100 km. Není to hrozné, ale opět jsem čekal o pár deci lepší výsledek.

Mimo město
Pokud se řidič vyhne dálnicím, dá se spotřeba srazit opravdu velmi nízko, ale k hodnotě 4,4 litru na 100 km, což uvádí automobilka, to pravděpodobně v normálním provozu nebude. Občas je totiž potřeba předjíždět, akcelerovat ze zatáček a zastavit na křižovatce a pak se zase rychle rozjet.


Chcete jet levně? Snažte se neztrácet rychlost, plynulost znamená úspěch. Přesto jsem čekal od Octavie trochu lepší výsledek.

Výsledek je ale opět velmi závislý na stylu jízdy, ovšem stačí předvídat, využívat setrvačnosti auta a malého brzdného momentu motoru, včas řadit a pak mohou hodnoty na palubním počítači začínat pětkou. Podařilo se mi jezdit za 5,4 litru s tím, že jsem se nepouštěl do žádných krkolomných předjížděcích manévrů a potenciál motoru využil jen na několika křižovatkách, kde jsem se potřeboval zařadit do provozu. Těžko říci, jestli by se bez toho dalo jezdit mimo město za méně než 5 litrů. Ale snaha tu je a když si dáte záležet, asi to půjde. Obávám se ale, že pak už bude člověk jen otravnou brzdou provozu.

Čtěte také: 5 zaručených rad, jak snížit spotřebu paliva

Město
Hodně záleží na tom, co si pod pojmem „město“ řidič představuje. Vezměme jako příklad takové to denní dojíždění po Praze, kdy asi třetinu cesty zabere jízda po Jižní spojce (která výjimečně nestojí) a zbytek popojíždění po místních komunikacích, stání na semaforech a pocukávání po zacpané magistrále a nábřeží. Systém stop/start může přinést nějakou výhodu, obvykle to bývá kolem 10% úspory paliva. S ním ukázal palubní počítač hodnotu 7,3 litru, což není strašné, ale když jsem se na spotřebu moc nesoustředil a jel stylem brzda plyn, rychle pak hodnota přelezla přes osm litrů. Záleží ale i na štěstí, protože relativně průjezdná metropole pak dovolí jet za zhruba šest litrů.A jaký je tedy výsledek?
Je konec testu a Škoda Octavia 1.2 TSI (77 kW) ukazuje na palubním počítači dlouhodobý průměr 6,7 litru na 100 km. Určitě to není špatný výsledek, když započtu popojíždění po městě, dynamické měření a několik jízd po dálnici stylem „jak dobře to zrychluje za 120 na 140“.

Když jsem se ale soustředil na spotřebu, čekal jsem lepší výsledek. Není to špatné, ale mám dojem, že s užšími pneumatikami by to přeci jen bylo ještě tak o dvě deci lepší. Vypozoroval jsem ale, že je celkem jedno, jakým stylem se jede. Při opatrné jízdě mimo město je to nějakých pět a půl litru, když jsem se ale na spotřebu moc nesoustředil, výsledek nebyl o nic horší. Obvykle mezi 6,2 a 6,5 litru na 100 km.

Benzínový čtyřválec 1.2 TSI v silnějším provedení je tedy, aspoň co se spotřeby paliva týče, docela dobrá volba. Jenom mu musíte přizpůsobit svůj styl jízdy. Není to závodník a když mu budete stát na krku, klidně pojede za devět, aniž byste byli o moc rychlejší. Ale to je snad každému jasné, na dalniční přesuny tu bude dvoulitrové tédéíčko.

Celkově se nové Octavii 1.2 TSI budu věnovat ve velkém testu, ale domnívám se, že spotřeba Octavie je natolik sledované (a všude možně diskutované) téma, že si zaslouží vlastní článek.

12.4.2013 5:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist