​Rinspeed microMAX – nenávist k autům?

Ve Švýcarsku vysoko v horách pravděpodobně dochází kyslík, jinak si tuhle kreaci nedokážeme vysvětlit.

Není tomu tak dávno, co Frank M. Rinderknecht a jeho firma Rinspeed stavěli koncepty založené na Porsche 911 (akorát že to byl minikombík a byl vykládaný křišťálem Swarovski), Lotus Elise, který dokázal fungovat jako ponorka, nebo různé osmiválcové zběsilosti. Na letošní ženevský autosalon ovšem Rinspeed přiveze koncept založený na… vysokozdvižném vozíku.

Nejdřív si shrňme, co tvrdí výrobce ve své tiskové zprávě. Rinspeed microMax je „swarm car“, tedy součást jakéhosi „roje“ podobných automobilů, které spolu navzájem komunikují, takže mohou dynamicky měnit své trasy a vyhýbat se zácpám. Má vytvářet unikátní prostředí pro cestující, kteří si plánují cesty pomocí speciálních mobilních aplikací – takže je to takový crossover mezi osobákem, taxíkem a hromadnou dopravou.

Nabídne cestujícím rychlé připojení k internetu, ledničku, kávovar a samozřejmě je extrémně ekologický, protože pohon pochází z elektrického vysokozdvižného vozíku, nikoliv z benzínového.

Tisková zpráva má desítky stran a je v ní dvě a půl tuny marketingových ekožvástů, ale možná daleko lépe hovoří video, které je připojeno i k našemu článku. V něm vidíte skupinky šťastných, rozesmátých lidí, jak nastupují do plastové, tyrkysově zelenkavé krabice na malinkých kolečkách a uvnitř se poutají do sedaček-nesedaček. Je to něco mezi sezením a stáním, což má prý šetřit prostor. Ovšem do microMAXu se stejně vejdou jen čtyři lidi včetně řidiče a nějaký ten náklad. Hlavně že kolem sebe mají spoustu prázdného prostoru a vypadají trochu jako zajatci indiánů, přivázaní k totemu. Až na ty usměvavé tváře.Polostojí i (opět patřičně rozesmátý) řidič, ovládající krabici naplocho položeným volantem, který má kdesi v úrovní varlat. Tato řidičská pozice je pro mě úplnou novinkou. Vpravo od volantu má k dispozici devatenáctipalcový dotykový displej, kterým ovládá navigaci a další funkce a na kterém mu naskakuje, kde má zastavit a někoho nabrat.

Vozítko vysoké 2,2 metru trochu připomíná kabinu vysokohorské lanovky, má prosklenou i střechu a například sluneční clonu pro řidiče v něm nějak moc nevidím. Zato, pokud jste opravdu eko, je na zadním okně nosič na bicykl. Nabíjení 3,7 metru dlouhé krabice má probíhat na speciálních přípojných bodech, které by pochopitelně bylo potřeba nejdříve vybudovat. Ale to nevadí, když se krabice nabíjí, posádka se opírá o její bok, opaluje se a samozřejmě se šťastně směje.

Pojďme teď chvíli přestat se sarkastickými vtípky a zamysleme se nad tím, co nám tu Rinspeed vlastně předkládá za budoucnost. Tento koncept se zcela odvrací od původní funkce automobilu, kterou je „poskytnout možnost individuální, soukromé dopravy“ a jde zcela opačným směrem. V tiskové zprávě se píše, že „majitelé microMAXu patří do moderně mobilní komunity“, což v překladu znamená, že jsou závislí jeden na druhém, jsou nuceni se podřídit potřebám ostatních a upravit své plány podle toho, co potřebuje „komunita“.Trochu nám to připomíná komunistickou Kubu, kde majitel funkčního automobilu má povinnost svézt kohokoliv, kdo si na něj mávne. Tady se zdvižená ruka nahrazuje cloudovou aplikací, která vyžaduje, aby do ní člen komunity zadal své cestovní a časové plány a sdílel je s ostatními. Cestou z práce si pak budete muset udělat odbočku, protože jeden člen se byl projít na pláži a potřebuje vyzvednout.

Dokážete si představit, že by podobný koncept fungoval v reálném světě, kde nejsou lidé ustavičně rozesmátí a potřebují přes den například pracovat (rouhačská myšlenka, vím), vyzvedávat děti ze škol, obstarat nákupy a další povinnosti?

A když se nad tím zamyslíte do hloubky – co nového nám tu vlastně Rinspeed ukázal? Když si odmyslíte, že vozidlo nemá žádný charakter, jeho design je mírně řečeno diskutabilní, i jízdním komfortu se dá poměrně úspěšně pochybovat a je to čistý elektromobil, což – jak už jsme se párkrát přesvědčili – prozatím tak úplně nefunguje, máme před sebou dopravní prostředek, který uveze čtyři lidi a náklad a umožňuje jim, aby si dohodli, kdy a kam pojedou, čili…

Odpusťte mi troufalou myšlenku, ale přesně tu samou funkci zastane i naprosto normální malé auto. Členové rodiny si pochopitelně domluví, kdo potřebuje kdy a kam hodit – od toho dnes mají běžné mobily. A pouštět si do auta cizího „ekokomuniťáka“ (nebo snad ekokomunistu?)… přiznejte se, komu by se chtělo?

Čili normální auto, zabalené do sci-fi obalu, plus jemný, dobře maskovaný náznak, že by bylo dobré, kdyby se z nás staly ekosocialistické komunity, kde by jednotlivci zapřeli svou individualitu a společně by tvořili novou, lepší, trvale udržitelnou společnou budoucnost. Kde už jsem to jenom slyšel?

Honza Koubek

26.2.2013 1:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist