Řidiči protestovali proti šikaně motoristů

Pod heslem „Protestní jízda - silnice zpět autům“ se v sobotu večer uskutečnila první veřejná demonstrace nespokojených řidičů. Budou následovat další?

Je sobota 9. ledna, krátce po půl desáté večer, a celou zemi už desítky hodin sužuje vytrvalé sněžení. Kdo nemusí, nevyjíždí. O to víc jsou mnozí Pražané překvapeni, když se liduprázdná, sněhem pokrytá magistrála náhle rozezní troubením desítek klaksonů a řevem vytáčených motorů. Z husté chumelenice se vynoří reflektory aut, seřazených v těsném trojstupu. A další. A další. Na několik desítek sekund to vypadá, jako by v Praze nastala dopravní špička.

Tito řidiči se ale nesešli náhodně, o čem svědčí nepřehlédnutelné cedule s přeškrtnutým číslem „50“ za okny jejich aut. Jde o protestní jízdu, která chce pod heslem „Silnice zpět autům“ upozornit na sílící šikanu uživatelů individuální motorizované přepravy na území hlavního města. Nedávné snížení rychlosti na mnoha tříproudých tranzitních komunikací na 50 km/h, zdůvodněné snahou o omezení hlukové zátěže obyvatelstva, přitom bylo až poslední kapkou, jak vysvětluje Jan Schermer. „Už přetekla moje číše trpělivosti s omezováním řidičů na silnicích, počínaje zřizováním nových vyhrazených pruhů pro autobusy přes zužování silnic betonovými zábranami až po tu padesátku.“

Protest domluvený „online“
Schermer založil na sociální síti Facebook stránku Protestní jízda – silnice zpět autům,  na níž upozornil své přátele, kde a jak se chystá proti novým opatřením demonstrovat. Účast na akci potvrdilo téměř šest stovek uživatelů Facebooku a stejný počet by se jich pravděpodobně dostavil, nebýt extrémních podmínek na silnici. I tak je na parkovišti před obchodním domem KIKA v obchodní zóně Průhonice-Čestlice krátce před jednadvacátou hodinou více než rušno. Přijely desítky aut nejrůznějšího stáří a ceny, v mnoha sedí hned několik lidí. Těch několik málo exotů, kteří ani za přítomnosti televizních kamer neodolají nutkání předvádět se nesmyslnými smyky (vévodí jim jakýsi slaboduchý mladík ve stříbrném Peugeotu 307 SW s uřvaným výfukem), sklízí opovržlivé pohledy většiny přítomných. A lidé, kteří vypadají jako pořadatelé (akce není oficiálně organizována, účastníci se sjeli o své vůli, aby individuálně podpořili Honzu Schermera v jeho protestu), napomínají gesty i slovy každého, kdo nechápe, že je v zájmu všech přítomných chovat se jako dospělí lidé.

Přesně o čtvrt na deset se kolona dává do pohybu. Dálnici mezi Průhonicemi a Prahou využívají účastníci protestní jízdy k utvoření formace. Vlastní akt protestu začíná na ulici 5. května. Kolona zpomaluje na 30 km/h, ozývá se kakofonie mnoha desítek klaksonů. Za pozornosti obyvatel města i turistů projedou demonstranti celou Prahu, přes Nuselský most, Legerovu a Argentinskou až na Most barikádníků, kde se otáčejí a míří stejnou cestou zpět.

Pohár trpělivosti přetekl
Motivy účastníků jsou stejně rozmanité jako jejich auta. „Je na čase se hlasitě ozvat. Není možné, aby si pár cyklistů duplo, že chce po Praze jezdit na kole, a dvouproudé páteřní silnice se šmahem změnily na jednoproudé s cyklostezkou, po které projedou dvě kola za den. Co si kdo vymyslí příště, dráhu pro kajaky?“ hřímá sympatický třicátník Richard. Jiní poukazují na tzv. modré parkovací zóny, které znamenají faktický zákaz normálního používání automobilu, často se skloňuje epidemie vyhrazených jízdních pruhů pro MHD na neobhajitelných místech. A samozřejmě „padesátka“.

„Fascinuje mě, že magistrát hlavního města Prahy se neobtěžoval ani zfalšovat nějakou studii, která by prokázala, jaký vliv bude mít snížení rychlosti na hlukovou zátěž obyvatel v přilehlých domech. Takhle je to se všemi dopravními opatřeními v Praze. Prostě se zavedou, aniž by kdokoli předložil jakékoli seriózní argumenty, jen na základě rozhodnutí úředníka,“ upozorňuje tmavovláska Petra.

Téměř hmatatelný pocit nespravedlnosti a zbytečné šikany, který je patrný z většiny přítomných, trefně vystihl muž středních let, který se představil jako Roman a přijel v Octavii Combi: „Z řidičů aut se v poslední době stala lovná zvěř. Přibývá zákazů, omezení a přísných trestů za banální přestupky, protože jsme až příliš dlouho žili své běžné životy a v tichosti doufali, že nějak bude. Nejsem nejmladší a mám přirozenou nechuť veřejně demonstrovat vůči čemukoliv, ale je na čase říct to rázně a nahlas: na ježdění autem není nic špatného. Moderní auta jsou bezpečná i ekologická, a je v moci úřadů vytvořit pro jejich provoz důstojné podmínky. Koneckonců, byznys okolo aut je hybnou silou ekonomiky a drtivá většina ekonomicky výkonných lidí se přepravuje do práce autem. Za to, co auta dávají celé naší společnosti, si zaslouží podporu, ne teror!“

Nové politické téma?
Zdá se, že v lidech se něco zlomilo. Sobotní protestní akce byla prvním veřejným vystoupením řidičů, kteří až příliš dlouho hráli smířlivou roli „mlčící většiny“. Nyní dali jasně najevo, že jsou tady a musí se s nimi počítat. „Třeba to postačí jako první impuls k tomu, aby se z buzerace řidičů stalo společenské, a nejlépe i volební, téma. Rád bych volil takovou stranu, která najde odvahu říci nahlas, že jezdit autem patří k modernímu životu. Té nesmyslné štvanice proti osobním autům mám až po krk,“ dodává Roman.

Pokud strany jeho naděje vyslyší, bude se v supervolebním roce 2010 skloňovat vedle tradičních politických témat také jedno nové – právo jezdit autem a necítit se přitom jako štvaná zvěř.

redakce autoweb.cz

11.1.2010 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist