Peugeot Traveller vs. Ford Tourneo Custom: Souboj rodinných titánů

Užitková vozidla v civilních verzích stále častěji nahrazují tradiční MPV, která pomalu mizejí z nabídek všech značek. Dokáže si nováček mezi užitkáči vyšlápnout na zavedené jméno v branži?
img_4232-1100x618.jpgCelá galerie 51 Zdroj: Autoweb.cz

O klasická velkoprostorová vozidla ztrácejí zákazníci poslední dobou zájem. Hromadně přesedají do tolik módních SUV, která sice nenabídnou takovou míru variability a prostoru, ovšem vypadají drsněji a pohladí řidičovo ego.

Přitom stále existují rodiny, které potřebují převážet velké množství věcí a víc než půl tuctu svých členů. Těm tak zbývá vybírat mezi většími, zato však o to praktičtějšími osobními dodávkami. Na trhu jich pořídíte snad víc než MPV, takže nastává otázka, které z toho obrovského množství vybrat.

Peugeot Traveller je jedním z horkých kandidátů. Tohle auto po téměř půlročním používání už důvěrně známe a musíme uznat, že se nám vrylo pod kůži. Vlastně bychom nejraději vůbec nevraceli, ačkoliv takhle velké auto nikdo z redakce ve skutečnosti nepotřebuje.

Do francouzského nováčka mezi užitkáči ovšem strkají ostatní svými ostrými lokty. Ne že by u Peugeotu byli úplní zelenáči, ostatně se stavbou užitkových vozidel mají bohaté zkušenosti, vždyť kořeny jeho předchůdce Expert Tepee sahají až do roku 1995.

Ve srovnání s legendou mezi užitkáči, Fordem Transit, potažmo jeho civilní verzí nazývanou Tourneo Custom, však můžeme Travellera považovat za jistého nováčka. Znamená to snad, že je horším autem, nebo si na svého konkurenta se zvučným jménem v klidu došlápne?

Za to, jak obě auta vypadají, se rozhodně nemusejí stydět. Pryč jsou doby, kdy dodávky byly nevzhledné hranaté krabice mnohdy naroubované na ponton karoserie osobního auta. Tourneo Custom v sobě nezapře geny a svým agresivním pohledem a kupředu se svažující boční linií oken působí velmi dynamicky.

Ostatně si můžete objednat i verzi Sport s rychlými pruhy! Kdo to kdy viděl na dodávce? Traveller je výrazně uhlazenější a jeho kulišácký pohled, ve kterém vidíte i úsměv, působí oproti Tourneu přátelsky. Základní tvary karoserie se drží přísně rovných linií a Traveller tím nijak neskrývá svůj krabicový původ. Nakonec to se mi na něm líbí nejvíc, ačkoliv musím uznat, že Tourneo vypadá šik.

Jednoduchého aranžmá se Traveller drží i uvnitř. Celou šířkou se táhne velký kus černého plastu, do kterého jsou zasazené budíky, displej multimédií a ovládání klimatizace, zatímco Tourneo se snaží přiblížit více osobním autům, takže si designéři tvarově trochu více pohráli a doprostřed zasadili displej infotainmentu po vzoru tabletů.

Důležité je, že obě kabiny mají dobře vyřešenou ergonomii ovládání a nic není nepřehledné. Trochu více mi vyhovuje ovládání tempomatu pod volantem a multimédií s tlačítky Peugeotu, zatímco Ford má na volantu trochu nepořádek a dotykové ovládání systému SYNC 3 (chvála bohu, že je tu alespoň kolečko hlasitosti a ladění hudby) není úplně ideální.

Tourneo zase boduje množstvím držáků na nápoje – dva jsou v kapsách dveří, dva hned vedle u kolen, dva v každém vrchním rohu palubní desky a další dva v kapličce vedle řadicí páky. Právě tento „středový tunel“ ve Fordu překáží v roztažení nohou, zatímco elegantní a minimalistické řešení v Peugeotu s jeho otočným ovladačem převodovky nabídne hodně prostoru na kolena.

Celkově se mi za volantem Peugeotu sedí lépe především proto, že se tu cítím víc jako v osobáku. Sedačky jsou poměrně nízko a volant vede k hrudi víc napřímo, zatímco v Tourneu stále sedíte jako na bidýlku s volantem v mírně ležaté poloze. Víc to připomíná autobus než osobák, což je ostatně stále ještě vlastnost většiny dnešních dodávek s výjimkou Travelleru a jeho derivátů.

A Traveller sbírá pozitivní body i vzadu lepším řešením posuvu sedaček. Obě řady totiž můžete posouvat libovolně v dlouhých kolejnicích, zatímco v Tourneu lze prostřední sedačky zacvaknout napevno do dvou pozic a zadní mají pouze jednu polohu.

Ford ovšem lépe vyřešil sklápění prostřední řady pro přístup na zadní řady. Obě krajní sedadla lze totiž úplně překlopit vpředu, podobně jako v kupé, takže dozadu nastoupíte bez problémů. V Travelleru musíte sklopit opěradlo a posunout celé sedadlo dopředu, abyste vytvořili větší prostor pro nastoupení. A kufr má Ford také větší – 1 200 litrů oproti 507 litrům, v případě dlouhých verzí obou aut to dělá 1 900 vs. 912 litrů ve prospěch Fordu.

Pod kapotou obou konkurentů pracují dvoulitrové turbodiesely s velmi podobnými parametry – Peugeot nabídne 177 koní a 400 Nm, Ford o sedm koní méně výkonu a pět newtonmetrů točivého momentu víc. V praxi pak obě auta zrychlují stejně a dynamické rozdíly jsou nepostřehnutelné. Spotřeba paliva je opět téměř totožná, když Traveller jezdí dlouhodobě za 8,6 l/100 km, zatímco Tourneo za 9,1 litru.

Jsou to však převodovky, které činí mezi oběma velké rozdíly. Zatímco motor Peugeotu je spárovaný s osmistupňovým měničovým automatem, Ford vsadil na šestistupňovou dvouspojku a je to znát. Řazení je cukavé a vlastně nikterak rychlejší oproti velmi podařenému automatu v Peugeotu.

Absence dvou rychlostí navíc je znatelná i co do zpřevodování – při 135 km/h točí motor Fordu 2 750 otáček, zatímco Peugeot klidnějších 2 100 ot./min., což se pozitivně projevuje na akustickém komfortu. Měničový osmikvalt potom oceníte i v zimě, kdy si můžete navolit na rozjezdy až 3. převodový stupeň. A potěší i možnost řadit pádly pod volantem.

Ford ovšem vrací úder na poli asistenčních systémů. Nejsem velikým fanouškem všelijakých elektronických skřítků, kteří mi sahají do řízení, ale třeba hlídání mrtvého úhlu ocením stejně jako adaptivní tempomat, pokud jej lze přepnout do pasivního režimu. V obou autech to naštěstí lze.

Problém ovšem nastává ve chvíli, kdy svěříte zdraví předního nárazníku do rukou radaru. Adaptivní tempomat ve Fordu funguje dobře, jenže u Peugeotu mu stále nelze stoprocentně důvěřovat. Zrychlování mu nečiní potíže, naopak brzdění, což je funkce, kterou od adaptivního tempomatu očekáváte především, nedělá pořádně. Zpomalit za autem umí jenom do velmi malého rozdílu rychlostí, potom to nechá na řidiči. Proto mám v Travelleru tempomat stále přepnutý do pasivního režimu.

Ovladatelnost nikdy nebyla silnou stránkou užitkových vozidel, za volanty Travelleru i Tournea se ovšem nemusíte příliš snažit. Stačí do zatáček najíždět s mírnou dávkou ostražitosti, a pokud to snad trochu přeženete, přejdou do čitelné nedotáčivosti.

Překvapí ale řízení Peugeotu, které na povely volantem reaguje agilněji. V kombinaci s nižším posezem se vám pak bude tenhle užitkáč řídit opravdu příjemně. Komfortu a schopnosti pohlcovat nerovnosti s grácií potom nabídnou oba podvozky požehnaně, ostatně plují na 17″ balonových kolech. Tohle je úžasná medicína na sportovně laděná SUV na dvacítkách.

Víc než kdy jindy platí, že rozdíly mezi oběma vozy jsou natolik malé, že je spíš otázkou vkusu a zvyklostí toho kterého řidiče, co mu vyhovuje, než aby jedno auto vůči druhému nějak výrazně propadalo. Jednou dělá něco lépe Traveller, jindy zase Tourneo Custom.

Důležitým zjištěním je skutečnost, že Traveller nejenže ve společnosti slavnějšího jména nedělá ostudu, ale v mnoha činnostech i přečnívá. A to je pro „nováčka“ mezi užitkáči velmi dobrá vizitka. Připočítejte k tomu zajímavou cenovou nabídku a na Peugeot Traveller se prostě nemůžete koukat skrz prsty.

11.9.2019 2:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist