Na světě je první kultovní Toyota Hilux s hybridním ústrojím

Nový Hilux Hybrid 48V je první elektrifikovanou verzí ikonického pick-upu, která přináší hospodárnější provoz, vylepšené jízdní schopnosti a vyšší míru pohodlí při jízdách ve městě i v terénu.
2023-hilux-hybrid-48v-main-01-1100x618.jpg Zdroj: Toyota

Hilux již od svého uvedení v roce 1968 na japonském trhu překvapuje svojí kvalitou, odolností a spolehlivostí. Zařadil se tak mezi nejznámější užitkové modely od Toyoty a současně stal ikonickým univerzálem, který se stejně dobře cítí při projížďkách ve městě, jako při zdolávání nejnáročnějších terénů této planety.

NOVÁ 48V TECHNOLOGIE

Výkonný naftový motor 2,8 litru byl posílen hybridním 48V systémem, jehož konstrukce zohledňuje specifické požadavky tohoto univerzálně využitelného pick-upu

Spalovací motor prostřednictvím řemene pohání kompaktní motorgenerátor, který nabíjí novou 48V lithiovou baterii, jejíž kompaktní rozměry umožnily zástavbu pod zadními sedadly bez negativních dopadů na místo v kabině. Hybridní 48V baterie o hmotnosti pouhých 7,6 kg současně prostřednictvím nového DC/DC měniče napájí 12V palubní systém.

Nová baterie se podobně jako u plně hybridních vozů od Toyoty dobíjí při zpomalování, kdy účinně rekuperuje kinetickou energii, která by jinak přišla vniveč, a současně zlepšuje brzdné schopnosti vozu. Nabitá baterie prostřednictvím motorgenerátoru posiluje výkon o 16 koní (12 kW) (resp. točivý moment o 65 Nm) ve prospěch akcelerace, dynamiky a provozní efektivity.

Robustní a současně kompaktní motorgenerátor snese náročnější pracovní prostředí, kterému jsou užitkové vozy tradičně vystavovány. Spalovací motor byl upraven k zástavbě hybridního systému pohonu. Nový napínák řemene se dvěma rameny společně s pevnějším materiálem řemene přispívá k lepším jízdním vlastnostem a tišší jízdě při zachování proslulé odolnosti modelu Hilux.

Motorgenerátoru sekunduje výkonný a osvědčený naftový motor Euro 6d s ventilovým rozvodem DOHC 16v, zdvihovým objemem 2,8 litru a výkonem 204 koní (150 kW) při 3400 ot/min, resp. točivým momentem 500 Nm v pásmu 1600–2800 ot/min.

Motor používá systém vstřikování paliva typu Common Rail, turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek a mezichladič s kapalinovým chlazením. Z opatření ke snížení výfukových emisí jmenujme oxidační katalyzátor, filtr pevných částic, technologii selektivní katalytické redukce (SCR) a systém vstřikování močoviny.

Hilux Hybrid 48V, podobně jako stávající modely Hilux, Land Cruiser a PROACE, může spalovat naftu HVO100, tedy nefosilní palivo vyráběné ze 100% obnovitelných zdrojů.

AGILITA, HOSPODÁRNÝ PROVOZ A TIŠŠÍ CHOD

Nový Hilux Hybrid 48V spojuje agilní akceleraci, lepší brzdné schopnosti a nižší spotřebu paliva s hladkou jízdou na silnicích i při zdolávání náročných terénů.

Dodatečný výkon hybridního 48V systému ve městě zajišťuje živější odezvu na pokyny od plynového pedálu a lineární zrychlování, zejména při rozjezdech z místa, zatímco rekuperační brzdění přispívá k hospodárnějšímu chodu a přirozené zpětné vazbě při zpomalování.

Díky vylepšenému systému stop-start může spalovací motor zůstávat vypnutý po delší dobu, což ve spojení s výhodami hybridního 48V systému v porovnání s naftovými pohony bez elektrifikace snižuje spotřebu paliva až o 5 %.

Vylepšený systém stop-start kromě samotného snížení spotřeby přispívá k pohodlnější jízdě v husté dopravě díky agilnějším reakcím plynu při rozjezdech a tiššímu spouštění spalovacího motoru, neboť motorgenerátor je trvale propojen se spalovacím motorem a na rozdíl od konvenčních systémů se zde nepoužívá startér. Spalovací motor se díky tomu spouští rychleji.

SÍLA A STABILNÍ JÍZDA

Nový Hilux Hybrid 48V se pyšní délkou 5 325 mm, šířkou 1 900 mm a výškou 1 815 mm, jakož i praktičností a robustním stylem díky ložné ploše o délce 1 525 mm. Hospodárný chod hybridního pohonu a jízdní schopnosti doprovází nekompromisní tažná kapacita a nosnost, konkrétně 3500 kg, resp. 1000 kg (stejně jako u předchůdce).

Hilux Hybrid 48V podobně jako sesterská provedení modelu Hilux se díky rámové konstrukci a rámovému podvozku chlubí mimořádnou odolností a torzní tuhostí. Soustava zavěšení zadních kol s odolnými listovými pružinami a zdvojenými tlumiči zajišťuje nejen terénní schopnosti, od robustního pracovního vozu s pohonem všech kol očekávané, ale i jízdní pohodlí a stabilní chování s charakterem SUV. Hilux Hybrid 48V (v provedení Double Cab) dokládá svoji chuť poprat se s jakýmkoli terénem minimální provozní světlou výškou 310 mm (v dané třídě nejlepší), jakož i parametry nájezdových úhlů vpředu a vzadu (29, resp. 26 stupňů).

PROSLULÁ TRADICE

Hilux se v současnosti vyrábí v šesti různých zemích a objednávat si jej zákazníci mohou ve více než 180 zemích a regionech po celém světě. Od roku 1968 se pro tento model rozhodlo více než 21 milionů zákazníků z celého světa.

Současně je držitelem prestižního ocenění v aktuálním ročníku soutěže IPUA (International Pick-up Award 2022) v kategorii středně velkých pick-upů. Porotci soutěže IPUA ocenili Hilux pro jeho dynamický pohon, precizní handling a legendární kvalitu, trvanlivost a spolehlivost, jakož i stále vyšší atraktivitu na rozvíjejícím se globálním trhu pick-upů ve dvojroli pracovního nástroje a vozidla k volnočasovému využití.

U evropských prodejců se nový Hilux Hybrid 48V objeví v polovině roku 2024.

 

5.12.2023 4:15| autor: Petr Šinkora | zdroj: Toyota

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist