parkovani-motorek-zejmena-na-chodniku.jpg

Parkování motorek (zejména na chodníku), jaký je rozdíl od parkování aut?

U parkování auta na chodníku jeden tak nějak cítí, že to asi není v pořádku. Jak je to s parkováním motorek vysvětluje právní expert JUDr. Beran.

Diskuze

19 komentářů

    Pepa

    Tady je prostor pro pana poslance Standu Berkovce, jako ortodoxního motorkáře, aby s tím něco ve prospěch motorkářů udělal. Motorky by mohly parkovat na chodníku zpravidla i na veřejných prostranství, ale nesmí tím být ohrožena bezpečnost chodců. Jestli to bylo tak, jak němečtí motorkáři vysvětlovali strážníkům to, proč parkují před zhrádkou letní restaurace, tak odpověďeli, že v jejich zemi mohou parkovat právě na takových místech, mohou omezit chodce, ale nesmí je ohrozit. Je kolikrát zajímavé, že nejen automobil, jako reklama na chodníku může stát a v podstatě omezuje chodce,ale to je asi jiná kapitola.

    Lagarto

    Dobrý den. Článek je tak stručný, že je na nic. Bohužel kvalita článků doktora Berana šla hodně dolů.

    1) Zcela chybí definice chodníku. nejen v článku, ale i v zákoně. nejde mi o jasné případy, ale o různé části vozovek jaké je vidět mimo centra měst a v menších obcích. Zde je prostor pro kreativitu velký.

    2) Pro správné pochopení článku je třeba uvést, že jde jen o jednostopá vozidla. motocyklem dle TP je i tříkolka (CanAm Spyder apod.) a také čtyřkolka (Polaris Sportsman apod.). Jde sice o potocykly, ale platí na ně vše, co platí pro dvou a vícestopá vozidla (např. parkovat jen po směru jízdy). V Praze například musí platit poplatek za parkování v zónách

    Surcuf

    motorkářská generálně zrušit – nerespektují vůbec nic………….

    Nevěděl jsem, že komunisti taky chodí na internet, myslel jsem, že ho chtěli zrušit…

    Kalda

    Jak je to s parkováním skůtru do 50ccm na chodníku a s případnou krátkou jízdou po chodníku za účelem jeho parkování? Díky 😉

    R

    to Surcuf: ať žije tolerance….bože to jsou dneska lidi….-(

    Kadel

    No, když to vezmeme takhle striktně, tak na chodníku nemá co dělat ani zaparkované jízdní kolo. Cyklista je přeci také účastník silničního provozu, nebo není? Když už ta prasata klidně po chodníku jezdí, tak proč by tam i neprakovala, ne? Od placení jsou tu přeci jiní. Zacálujte, žijte Brno a pozdravujte v Praze Fillera.

    Tomáš Beran

    Kolo lze po chodníku za určitých podmínek vést, takže bych dovodil, že tam lze i „zaparkovat“.

    Tomáš Beran

    Jízda není přípustná. Vést takový skútr po chodníku lze, takže by bylo možné dovodit, že takovou „motorku“ lze i zaparkovat.

    Tomáš Beran

    ad 1) Takovou definici v pravidlech silničního provozu nenajdete. Výkladem se dovozuje, že je to ta část pozemní komunikace, která se používá převážně k chůzi.

    ad 2) Snad je jasné, a to z i obrázků k článků, že se bavíme o jednostopých vozidlech.

    Rejpal

    Je celkem logické, že na silnici mohu zaparkovat automobil a motorku a na chodníku mohu zaparkovat jízdní kolo.

    Jelikož chodník slouží především k chůzi a k chůzi se používají převážně boty (či jako doplněk chodecké hole), mohu tedy na chodníku zaparkovat i boty a hole?
    Jak je to s parkováním kárek (příručních vozíků) a dětských kočárků na chodníku respektive na silnici?

    T.

    Pane doktore, v tomto si ale také dovolím výtku – obsah celého článku lze shrnout „motorky jsou vozidla, na chodníku stát nesmí, ale někde nemusí platit parkovací poplatek – ale to si musíte na místě zjistit.“ Takový článek je skutečně nanic. Co parkování na krajnici, co parkování u kolejí, na základě čeho usuzujete, že lze motorku parkovat příčně v silnici, co parkování s úpravou značkami, co parkování na parkovištích – např. typické „dvě motorky na jedno parkovací místo“, co parkování na vyhrazených parkovištích (motorka pro ZTP, pro rodiny s dětmi atd.)?

    Kadel

    Nic proti Vám, pane doktore, ale TYPICKÝM místem k „vedení kola“ je přechod pro chodce, kde je tato činnost dokonce z legislativní úpravy nutná. Znamená to tedy, v intencích Vaší úvahy, že i přechod pro chodce je vhodným místem k zaparkování bickyklu? Tak vidíte.

    Tomáš Beran

    To je teda dedukce. 🙂 Jestli mne začnete chytat takhle za slovo, tak příště napíšu deset předpokladů, deset výhrad a pak teprve názor. 🙂

    Tomáš Beran

    Děkuji za tipy a připomínky, rád je zapracuji v dalším článku.

    Kadel

    V pohodě, doufám, že jsem neurazil … Jen bych byl s tím „dovozováním“ trochu opatrnější, definice jsou jasné – bicykl je vozidlo a žádné vozidlo nemá na chodníku co dělat (tedy bez místní úpravy, samozřejmě 🙂 Problém je v tom, že v dnešním, vztekle vypjatém světě vítězí dogmatická interpretace formulací právních předpisů nad zdravým rozumem – a ne naopak, jak by tomu mělo být. A každý tlak způsobuje protitlak. Například řidičské veřejnosti vůči státním orgánům, typicky Městapu …

    Lagarto

    Děkuji za reakci a oceňuji, že jako autor čtete komentáře a diskutuje.

    Vlastně jste mi dal tedy za pravdu. Téma definice chodníku je právně zajímavé a právě proto bych jej v článku očekával, popř. odkaz na něj, nebo „slib“, že se k tomu v budoucnu vrátíte. Já právě o „problému“ chodníku vím a proto mě to zaskočilo. Ona totiž definice „převážně k chůzi“ může znamenat ledocos a v některých menších obcích zcela měnit charakter komunikace, resp. jejího využívání. A naopak,představte si situaci, kdy v sérii nekolika týdnů udělám fotky jak jedu autem a jinými motorovými prostředky po chodníku. Pak mě chytí policista a půjde to do správního řízení. Já mám důkaz, že to v době údajného přestupku či před ním sloužilo dlouhodobě a převážně pro jízdu vozidel. Na žádné mé fotce není chodec, všude jsou motorová vozidla. Správní orgán těžko dokáže něco jiného. Ale to už je extrém, já vím.

    Ohledně jedno a vícestopých vozidel jsem si samozřejmě taky trošku rýpnul. Nicméně co by to stálo tu větu tam dát? Z ilustračního obrázku se bohužel nepochopí nic. Fotky jsou s okruhovými speciály bez RZ, tj, ty nesmí ani na silnici. To ale tak vyznít nemělo, hovoříme přeci o motocyklech schválených pro provoz na pozemních komunikacích, že?

    Jinak hezký den a díky za články.

    Martin Pištora

    Parkování na vozovce přichází v úvahu jen tam, kde nejsou parkovací stání vyznačena. Tam kde jsou, se nejedná o vozovku. Jinak bychom museli jezdit přes ně, protože je ustanoveno jezdit „při
    pravém okraji vozovky“. A u parkovacích staní a pruhů je zakázáno „přesahovat do vozovky“.

    Petr Červený

    Pane doktore, přečetl jsem si článek i komentáře. Vy jste odborník, já praktik. Proto bych si dovolil přidat také pár svých poznámek.
    1/ pokud u skútru vypnu motor a ten tlačím, tak jsem chodec. Takto mohu legálně překonat úsek např.  pěší zóny a policisté mi nic neřeknou. Jen nevím, jestli je tam také nějaký limit objemu motoru.
    2/ nedávno jsem zaparkoval na Praze 2 kolmo mezi auty. Někdo mi ale skútr srazil tím, že do něj nacouval. Způsobená škoda převyšuje moji spoluúčast na havarijním pojištění – 5000Kč!
    3/ V  Praze, kde je nedostatek parkovacích míst, nedává nejmenší smysl parkovat motorky mezi auty a blokovat tak parkovací místa pro auta. Vyhrazených stání pro motocykly moc není. Vím o jednom, v Perlové ulici.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist