autoweb.cz > Opel > Opel Insignia > Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 4×4: Lepší než ostatní
Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 4×4: Lepší než ostatní
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 10
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8.4
Benzinový přeplňovaný dvoulitr a pohon všech kol byl v předminulé dekádě synonymum pro ostrý hatchback s rallyovými kořeny, dnes jde – v našem konkrétním případě – o základní stavební konstrukci rodinného kombi. Řeč je o Opelu Insignia. První generace se mi líbila, i když měla mým pohledem určité mouchy, vzpomenu matně na pro mne nepříjemný kruhový ovladač řidičského rozhraní. Na zářivý displej, který mne poměrně dost oslňoval. Na páté dveře, které svou šířkou ubíraly kapacitu zavazadlovému prostoru. A i vnější vzhled, který mi právě nepadl do oka. Toto vše je u nové generace Opelu Insignia jiné, lepší, takže když změny přidám k historicky stále živému pozitivnímu dojmu z příjemného cestování, měl bych mluvit o dobrém autě. A je to tak, Insginia je automobilem, který, ač by mě to před testem nenapadlo, patří na vrchol pomyslného žebříčku v kategorii velkých rodinných kombi.
Mohu hned na začátku položit otázku, jestli je Opel Insignia lepší než konkurence, zda je atraktivnější než francouzští elegáni, jízdně preciznější než legenda s modrým oválem a ikoničtější než německý übervšelidový vůz a nebude to nepatřičný dotaz. Každopádně odpověď využiji jako verdikt v závěru testu, takže pokud vás nezajímají moje podrobnější komentáře, mrkněte se rovnou tam. Zatím jen řeknu, že se mi nová Insignia Sports Tourer, jak Opel kombi nazývá, líbí. Víc než předchůdce, víc než zbytek německé produkce, víc než cokoli z Japonska, snad jen někteří Francouzi skutečně drží co do šarmu a stylu krok. Volil bych asi dramatičtější odstín laku karoserie, ale to je otázka volby a ne nepřekonatelná komplikace.
Uvnitř auta jsou pohodlné sedačky vpředu a pohodlné sedačky vzadu, tentam je onen otočný ovladač. Systém je prošpikovaný chytrými technologiemi, které já ve své zkostnatělosti neumím a nechci používat, ale pokud na ně narazím, tak fungují a neobtěžují mě tady, což bohužel nemohu prohlásit o andělech spásných z německé prémiové trojky. Ještě pohled do zavazadelníku, ten je obrovský, ano, je vážně velký, 560 litrů má příjemně hranatou architekturu a naložíte snad vše, co byste do kombi naložit chtěli.
Pohonná soustava je tvořena dvoulitrem s přeplňováním, automatickou převodovkou s osmi rychlostními stupni a pohonem všech kol. Motor má výkon 260 koní a točivý moment 400 Nm, to znamená sprint z nuly na stovku za 7,5 sekundy a maximálku 245 km/h. Subjektivně působí auto rychleji. Při kickdownu vás nezapasuje do sedačky, přesto jsem nikdy neměl pocit, že bych neměl dostatek výkonu pod pravou nohou. Stačilo šlápnout na plyn a Insignia zrychlila. Ne tím stylem jako by to předvedl ostrý hatchback, s kopancem do ledvin, prostě „jen“ zrychlila na požadované tempo. A řekla si přitom v průměru o porci benzinu velmi akceptovatelnou, jezdit s autem v příjemné rychlosti za nějakých osm litrů nebylo obtížné.
Je nový Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 4×4 lepší než Talisman Grandtour, než Volkswagen Passat Variant, než Ford Mondeo Kombi? Objektivně si nedovolím vyjádřit přímé srovnání, jednak protože nemám před sebou „tvrdá“ data a popravdě to není ani můj styl, ale subjektivně svůj názor rád vyjevím. S Talismanem, který může teď a tady představovat francouzskou produkci obecně, jsem jezdil rád, mám rád ten galský nonkonformní přístup s nonšalancí a noblesou, který překryje možné neduhy a přetaví je v charizma, nicméně Opel je pro mne sofistikovanějším pracovním nástrojem, pokud to myslím jako řidič vážně. Passat, jakkoli bych si nedovolil nikdy zpochybnit jeho místo na trhu, jsem nikdy neměl rád a to platí stále, preferuji auta s duší, emocemi a tak volba VW-Opel má pro mne jasného vítěze – Insignii. A Ford?
Přestože se považuji za dlouholetého příznivce této značky a mám u minulých i současných modelů své oblíbence (dokonce takové, u kterých aktuálně uvažuji o koupi do role soukromého vozu), nedám-li dopustit na „staré“ Mondeo, tak v konfrontaci aktuálních hráčů na trhu bych bral raději klíče od Opelu pro jeho evropštější charakter. Nechci říct, že je Insignia dokonalým autem, vždy je možnost zlepšovat se, kdyby nikde jinde, tak v ceně, která může být pro zákazníka vždy „ještě lepší,“ tedy nižší (mimochodem cena testovaného kusu byla 1 193 900 Kč). Nicméně Opel Insignia v takové specifikaci, jakou jsem měl k testování, se mi velmi líbil, řešit nákup rodinného kombi, byl by jedním z vážných adeptů na nové auto. Nevadila mi uvážlivá převodovka, nevadil my poklidný projev motoru, překousl jsem nudnou barvu karoserie, protože toho, co jsem na Insignii kvitoval, bylo mnohem a mnohem víc.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňovní turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 191/260 v 5500 |
Točivý moment (Nm) | 400 3000 - 4000 ot./min |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 245 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 11,5 / 7,1 / 8,7 |
Objem nádrže (l) | 62 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4986 |
Šířka (mm) | 1863 |
Výška (mm) | 1500 |
Rozvor náprav (mm) | 2829 |
Provozní hmotnost (kg) | 1608 |
Zavazadlový prostor (l) | 560 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 684 900 Kč |
Základní cena test. verze | 974 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 193 900 Kč |