Opel Insignia Sports Tourer 1.6T

Downsizingu se nevyhnula ani nová Insignia. Jak je tedy dobrá s přeplňovanou zážehovou šestnáctistovkou?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod
Jestli jste viděli předchozí test Opelu Insignia s karoserií liftback, stejnou barvou laku, stejnými koly a 160koňovým turbodieselem pod kapotou, možná si pamatujete, že na mě právě motor dvakrát nezapůsobil. A říkal jsem, že verze s přeplňovanou šestnáctistovkou by mohla být lepší alternativou. Předpokladem, proč maloobjemový benzínový motor s turbem má argumenty pro to přebít větší turbodiesel, měly být následující: přeplňovaný benzínový motor nabídne lepší pružnost, větší rozsah využitelných otáček, příjemnější akustický projev, vyšší maximální výkon a jeho lepší průběh a přitom vám volant, řadička ani pedály nebudou vibrovat pod taktovkou spalující se nafty ve válcích. Přitom spotřeba by neměla vyskočit nesmyslně daleko od dieselu. A samozřejmě kupní cena by měla být taková, aby každému zákazníkovi po nocích vrtala hlavou.
Takže co myslíte, bude tomu tak i v reálu?

První dobrá zpráva. Oproti dvoulitrovému turbodieselu s výkonem 160 koní stojí verze s přeplňovanou zážehovou šestnáctistovkou o 15.000 korun méně. No, pravda, to zrovna asi nebude argument, proč si ji zákazníci hned poběží koupit. Nabízí ale o 20 koní větší výkon, tedy celých 180 koní. A mimochodem tahle hodnota stojí za pozornost. Jestli se nepletu, tak právě tohle je totiž momentálně nejsilnější šestnáctistovka na trhu. Třeba Mini Cooper S nabízí o 5 koní méně a posílená verze John Cooper Works už je tuningová záležitost. Ale zpátky k insignii. Benzínová šestnáctistovka ze sebe dostává 230 Nm točivého momentu, který je papírově k dispozici mezi 2200 a 5500 otáčkami. Turbodiesel nabízí 350 Nm mezi 1750 a 2500 otáčkami, ale bojuje s trochu těžším zpřevodováním. Na stovce je benzínová Insignia o 7 desetin vteřiny rychleji, tedy verze Sports Tourer, kterou tu dnes máme, to zvládne za 9,2s. A její maximálka je o 8 km/h vyšší, tedy 220 km/h. Ale to taky nebude důvod, proč si ji zákazníci pořídí.

Technika
Motor v reálných podmínkách zvládá 1600 kg těžkou Insignii rozumně, ale rozhodně hůř, než jsem původně čekal. Tedy, při rozjezdu se musíte naučit správně dávkovat plyn. Přeci jen váha auta na malý motor, který před zátahem turba v nízkých otáčkách nemá příliš výkonu, je značná. Ve městě je jeho pružnost řekněme dostatečná, ale stejně si někdy budete říkat, že v nízkých otáčkách by jednoduše měl být silnější.
Z pohledu kultivovanosti asi nemá smysl pochybovat o vítězi. Benzínový motor je jednoduše tichý. V případě dieselu vás samozřejmě v nízkých rychlostech bude otravovat jeho typický projev. Ale ani to některým řidičům nevadí, když žijí s vědomím, že každých 100 km spalují o 2-3 litry paliva méně. Jenže tohle je maloobjemový benzínový motor, který by na tom neměl být, co se spotřeby týče, tak špatně, ne? Nebo je to jinak? Přiznám se, že jsem byl před svezením s tímhle motorem větší optimista. I když jsem se ve městě snažil jak jsem mohl, průměrná spotřeba se dostala na hodnoty mezi 13 a 15 litry na 100 km.

Opel Insignia velká fotogalerie

Opel Insignia fotogalerie

Je potřeba zmínit, že cesty, na kterých se po městě pohybuji, jsou zřejmě z pohledu spotřeby ty nejhorší, jaké byste vůbec mohli vybrat. Tedy prakticky žádné delší úseky bez zastavování. Je to jízda po centru města, v nízkých rychlostech a poskakování v zácpách. Diesel by si zde řekl zhruba o zmíněn 2-3 litry nafty méně. Tuhle podpásovku jsem nečekal. Insignia je na šestnáctistovku jednoduše dost těžká. Motor se tak musí snažit příliš a není ani chvíli v režimu, kdy dokáže být úsporný. Tedy při malém zatížení. A nechci si představovat jeho chování a žíznivost v momentě, kdy auto plně naložíte. Navíc motor po rozjezdu někdy nečekaně zabere v momentě, kdy se mu kolem 2500 nadechne turbo a poměrně razantně zrychlí. Výkon nepřichází od volnoběhu lineárně a vy se musíte učit citlivě ho ovládat. Pokud jezdíte hodně po městě a pragmaticky počítáte, pak diesel je jednoznačnou volbou.

Na silnici
V momentě, kdy ale vyjedete mimo město, není spotřeba logicky tak ošklivá. Ale to jen v případě, že pojedete klidně a pomalu. Pak se spokojí třeba se 7 litry. Na dálnici mi Insignia při dodržování limitů ubrala z nádrže každých 100 km podle palubního počítače 8,7l. Je třeba zmínit, že o 55 tisíc dražší přeplňovaný benzínový dvoulitr s výkonem 220 koní to zvládne dost možná i za méně. No a jestli se často pohybujete na německých dálnicích, pak po počítejte se spotřebou nad 11l/100 km. Malý turbo motor má slušný zátah, ale až nad hranicí 4000 otáček. Až tam uvěříte, že nabízí skutečně 180 koní. Oproti turbodieselu vás tu omezovač zarazí u 6800 otáček.

Před tím, než si ale z toho všeho uděláme rozumný závěr, pojďme si teď alespoň trochu říct něco o verzi Sports Tourer. Stejně, jako sedan nebo liftback, je podle mě Insignia ve svém segmentu jedno z těch hezčích aut, i když zrovna k ortodoxním příznivcům značky nepatřím. Ty různé obliny na karoserii, se kterými se naparují čtyřdveřové varianty, nechybí ani verzi kombi. Insignia SportsTourer hraje především na stylovost. Praktičnost je na druhém místě. Objem kufru, je se svými 540 litry zhruba o nějakých 40 litrů větší, než v průměru u konkurence, ale je třeba o 100 litrů větší, než v případě Alfy-Romeo SportWagon nebo o 40 l menší, než třeba u Octavie Combi. Zadní obrovská světla jsou integrována do víka kufru, takže se otevírají společně s ním. A proto kvůli bezpečnosti tu jsou další světla, která se objeví po otevření zadních dveří. Kufr má velikou nakládací plochu, což na jednu stranu zlehčuje nakládání zavazadel, na druhou komplikuje manipulaci s těmi uloženými u zadních sedaček. Jsou jednoduše od vás tak daleko, že se musíte naklánět a případně se špinit o nárazník. Ale koho to zajímá, Insignia přeci vypadá tak dobře.

Prostor a výbava
Pojďme si tedy vše shrnout. Insignia s přeplňovanou jedna šestkou je podle lidí z Opelu určena těm, kdo nesnesou pomyšlení na fakt, že by doma měli mít diesel. A věřte mi, že i já takové lidi znám. Nenajezdí tak moc kilometrů, aby jim dělalo vrásky na čele, že ročně utratí za benzín o trochu víc a jen kvůli tomu museli snášet všechny ty neduhy dieselů. Nejsou to žádní závodníci, ale stejně tak jim jednoduše atmosférická osmnáctistovka s výkonem 140 koní a především točivým momentem 175 Nm nestačí. Najezdí většinu kilometrů mimo město a to převážně pohodovým tempem. Přitom ale chtějí mít k dispozici dost síly. A tu tady skutečně mají. Pokud podřadí. Takže. Jestli najezdíte se svým autem opravdu hodně kilometrů a chcete nebo musíte počítat, na kolik vás ježdění přijde a vy přitom chcete jedině Insignii, pak je turbodiesel jasnou volbou, i když má své chyby. Šestnáctistovka je dobrý motor, ale v příliš těžkém autě. Je třeba zmínit, že Opel nabízí ještě turbodiesel s dvěma turby, který by mohl opravit chyby slabší verze.

Verdikt
Insignia tedy zrovna z pohledu řidičských zážitků nepatří k těm autům, po kterých byste snili, nicméně spoustu lidí udělá šťastnými. Za cenu 734.900 korun, za kterou je v základní ceně k mání stylový SportsTourer s tímhle motorem, koupíte kromě moc pěkně tvarovaných křivek i velké a vcelku dobré auto. K němu bysme vám ale hned nabídli z pohledu řidiče čtyři alternativy k zamyšlení. Hondu Accord s menším kufrem, Ford Mondeo nebo Mazdu 6. Je to o prioritách. Jestli je na prvním místě vzhled a cena, které nabízí Opel, už asi máte vybráno.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)9,2
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobezolovnatý benzín. o.č. 95
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turmodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Kompresní poměr8,8:1
Vrtání x zdvih (mm)79 x 81,5
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)132/180 v 5500 ot./min.
Točivý moment (Nm)230 v 2200 až 5500 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)220
Spotřeba paliva (l/100 km)10,9/6,2/7,9 l/100 km
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4908
Šířka (mm)1858 (bez zrcátek), 2084 (včetně zrcátek)
Výška (mm)1520
Rozvor náprav (mm)2737
Provozní hmotnost (kg)1610
Celková hmotnost (kg)2165
Zavazadlový prostor (l)540 až 1530
21.9.2009 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist