Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi BiTurbo Aut. (2013)

Mezigenerační modernizace je pro automobilky příležitostí k nápravě chyb či zdokonalení stávajícího. Podařilo se Opelu něco z toho realizovat při faceliftu Insignie?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 6.6

RADOSTI

Vítané zdokonalení podvozku a interiéru…

STAROSTI

…nedoprovází patřičné vylepšení kultivovanosti motoru

Že má výkladní skříň evropského zastoupení koncernu General Motors za sebou důkladnou renovaci, vám patrně nemusím nijak zvlášť zdůrazňovat. Přepracované Insignii jsme se věnovali v několika samostatných článcích a navíc jsme vám ji před týdnem představili v prvním testu s novou benzínovou přeplňovanou šestnáctistovkou o výkonu 170 koní v karoserii liftbacku. Nyní je na řadě kombík Sports Tourer s nejvýkonnějším dieselem a aby byla obměna kompletní, tak i se šestistupňovým automatem.


Než se dostanu k tomuto konkrétnímu vozu, rád bych se ještě na chvíli zastavil u Insignie z minulého týdne. Nemohl jsem totiž nevyužít příležitost a krátce po sobě jsem se svezl oběma vozy. A přestože tím dost možná předem prozradím pointu, co se volby mezi těmito pohonnými jednotkami i převodovkami týče, mám na svém soukromém dvorku poměrně jasno. Tipnete si?

Ač nejsem zastáncem downsizingu podávaného jako environmentální spása už proto, jakým způsobem se díky bruselskému diktátu vzdalují oficiálně naměřené hodnoty spotřeby od reality, musím uznat, že velký Opel vybavený malým zážehovým čtyřválcem je téměř po všech stránkách příjemné auto. Je tiché, svými výkony se mi po krátké jízdě nezdálo být poddimenzované, na poměry přeplňovaných motorů trpí šestnáctistovka SIDI opožděnými reakcemi na plyn jen minimálně, především se mi ale líbilo, jak lehce a obratně tohle auto navzdory svým mohutným rozměrům působilo.

Insignia Sports Tourer s téměř 200koňovým dieselem a automatem je téměř jeho pravým opakem. Logicky je v přímce po všech stránkách rychlejší variantou, to si přiznejme narovinu, pocitově i tabulkovými parametry však překonává malý benzínový motor pouze v akademické rovině nebo vůbec. Zásadním problémem nejsilnějšího naftového kombíku je především o nějakých 160 kg vyšší hmotnost soustředěná převážně nad přední nápravou.

V případě, že plánujete překonávat dlouhé vzdálenosti většinou po dálnicích, nebudu vám tuto verzi vymlouvat. Nárůst váhy na cirka 1,7 tuny v takovém případě nepředstavuje žádný větší problém a navíc oceníte, že se Opelu skutečně podařilo ještě o kousek vylepšit komfort i celkovou kvalitu jízdy ve všech režimech nabízených adaptivním podvozkem.

Tím nechci říci, že za volantem zcela zapomenete na kanály, výmoly a další kolority českých silnic, především v nastavení Sport ani náhodou, Insignia se však přes ně umí hlavně v nejměkčím módu přenášet s nečekaným nadhledem i na velkých kolech. Pokud ale pravidelně a s jasnými úmysly zabloudíte i na silnice se spletitějším profilem a budete chtít zažít trochu toho „Wir leben Autos“, tento výběr pravděpodobně olitujete.

Navzdory uvedenému handicapu je vlastně docela obdivuhodné, jak dlouho dokáže tento vůz vzdorovat nedotáčivosti a zůstat i na hranici svých možností převážně neutrální, což je velká zásluha nejen širokých pneumatik s notnou mechanickou přilnavostí, ale i slušného rozvoru a poměrně dobře vyladěného zavěšení, přesto však naftová Insignia svou těžkopádnost maskovat neumí.

Předem podotýkám, že jsem mrštnost Toyoty GT 86 opravdu neočekával, prát se však se značnou hmotou auta nad předními koly pomocí docela necitlivého řízení mě ale velmi brzy přestalo bavit. Jistě, od především rodinně orientovaného cestovního stroje řezání zatáček mnoho řidičů asi neočekává, mám ale za to, že kvality jakéhokoli auta definuje šíře jeho schopností, byť nemusí být vždycky využívány. Tady jsem měl ale silný dojem, že se nad vlivem motoru na rozložení hmotnosti mezi nápravami zkrátka moc nepřemýšlelo.

Pokud jde o samotné pohonné ústrojí, ani to svým talentem zrovna neohromí. Předně bych od faceliftu očekával, že Opel svůj „královský“ diesel s dvojitým sekvenčním přeplňováním lépe odhluční, tamní konstruktéři však měli práh citlivosti sluchu zjevně posunutý jinam. Nutno dodat, že dvoulitrový čtyřválec je v Insignii subjektivně o něco tišší než v Astře, ve srovnání s novou vznětovou šestnáctistovkou CDTi nicméně působí jeho zvuk neotesaně a při vyšších otáčkách trochu utrápeně.

No co, když už nic jiného, tak přinejmenším vyměníte akustický diskomfort za 195 koní400 newtonmetrů a to už od pohledu vypadá na přijatelné odškodnění, tedy až na to, že byste ani v tomto směru neměli očekávat zázraky. Je docela záhadou, jak to BMW dělá, ale jeho slabší dvoulitr pouze s jedním turbem a 184 koňmi je bez ohledu na použitou převodovku po všech stránkách rychlejší i úspornější a to nejen v segmentově srovnatelné trojce, ale i ve větším a těžším kombíku řady 5. Optikou ceny to pochopitelně férové srovnání není, že však někteří umí ze stejného objemu vytěžit více, je ale nesporný fakt a názornou ukázkou, že ani nápis „BiTurbo“ na zádi nemusí být zárukou technologické špičky.

Dobře, pokud s Insignií pojedete ustálenou rychlostí a nebudete přitom pospíchat, můžete se spolehnout nejen na spotřebu mezi šesti až devíti litry, ale i na akceptovatelnou pohodu na palubě, kterou naruší jen občasná nutnost podřadit na některý z nižších kvaltů a nechat motor předvést své maximum kolem čtyř tisíc otáček. Se zalíbením jej v takových chvílích asi poslouchat nebudete, sympatická dynamika se přesto dostaví. Podobně ucházející je rovněž schopnost motoru sbírat se (po krátké prodlevě) z volnoběhu, což je zásluha jednak ne úplně okleštěného objemu, ale hlavně menšího ze dvou přítomných turbodmychadel.

Abych to nějak shrnul – pokud jste z dosud napsaného nabyli dojmu, že je Insignia s dvakrát přeplňovaným dieselem lenoch machrující pouze svými papíry, tak to není docela pravda. Nemůžu ale zakrýt zklamání z toho, že jsem od vrcholného naftového motoru prostě čekal více dravosti a po modernizaci i větší vytříbenost, ani jedno z toho se však posádce Opelu jaksi nedostává.

Neumím říct, nakolik by tento dojem vylepšila manuální převodovka, v této kombinaci jsem s ní nejezdil, ale šestistupňový automat něco takového zkrátka nesvede. Ve sportovním režimu umí řadit docela rychle, o tom žádná, strefovat se ale do meziplynů při manuální podřazování přesně neumí a navíc v běžném módu elektronika přehodnocuje povely voličem poměrně dlouho.

Poněkud lepší dojmy po sobě zanechává přepracovaný interiér, bez ztráty kytičky to ale není. Přestože sám sebe počítám mezi ty, jimž větší počet tlačítek na palubní desce z jakéhosi neznámého důvodu vyhovuje, patřím zároveň k těm, kterým se extrémní koncentrace „knoflíků“ na středové konzole současných Opelů nelíbí. Že nejsem ve svém názoru výjimkou, dokazuje reakce automobilky na kritiku vyčištěním plochy a seskupením ovladačů do skutečně přehledných bloků, instalace touchpadu na středovém tunelu ovšem příliš šťastné nebylo.

Problémem není ani tak samotná technologie či pozice dotykové plochy, ale samotné naladění systému. Nepřekáželo by mi, že je občas nutné k potvrzení funkce klepnout do touchpadu poněkud hrubě, vadí mi však, že reaguje jinak, než u běžných počítačů. Tam je člověk zvyklý, že kurzor reaguje nejen na směr ale progresivně také na rychlost pohybu, což u Opelu nefunguje a zvyknout jsem si na to ani za týden nedokázal. Ideální není ani predikce při psaní textu, kdy třeba obě Insignie opakovaně považovali velké tiskací T za čárku a některé povely při zadávání adresy do navigace musíte stejně obsluhovat pouze dotykovým displejem.

Když už jsme u kombíku, pár z vás by mohlo zajímat, že má zavazadelník Insignie objem pouze průměrných, dle mého soudu i praktických zkušeností však pořád dostačujících 540 litrů v základu a 1530 litrů s využitím všech obvyklých triků se sedadly. Mně třeba přišla mnohem zajímavější funkce nastavování výšky otevírání víka kufru pomocí jednoduchého otočného ovladače ve dveřích řidiče. Pro fajnšmekry tady mám ještě výchozí délku ložné plochy (1086 mm), její šířku mezi podběhy (1030 mm) i tu maximální (1060 mm) a jako bonus přidávám pro pravidelné ikea-stěhováky její největší délku po sklopení zadní lavice, která činí 1908 mm. Sám jsem to opravdu neměřil, Opel se však těmito čísly chlubí, tak je možná oceníte.

Verdikt

Snad k smrti neurazím něčí estetické cítění, když řeknu, že Insignia po modernizaci vypadá ve srovnání se svou předchůdkyní o kousek elegantněji, z věcného hlediska je však mnohem důležitější, že se Opel rozhodl zapracovat na komfortnějším nastavení podvozku. To příliš obvyklé není. Vstřícný krok se pokusil udělat také přestavbou palubní desky, skončil však někde v půli cesty a ovládací systém s touchpadem musí nechat vyzrát podobným způsobem jako BMW svůj iDrive.

Že se Opel snaží vylepšit rovněž obecně nízkou kultivovanost svých dieselů, dokazuje už jednou zmiňovaná šestnáctistovka, při faceliftu Insignie však automobilka považovala za důležitější jiné priority a tudíž staré neřesti dvoulitru CDTi BiTurbo s automatem zůstávají. Někomu to možná stačit bude, mám ale za to, že plastická chirurgie transplantaci srdce jednoduše nenahradí.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevznětový čtyřválec
Palivomotorová nafta
Plněnísekvenční přeplňování dvojicí nestejně velkých turbodmychadel
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1956
Kompresní poměr16,5:1
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)143 kW / 195 k v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)400 Nm v 1750 - 2500 ot./min.
0-100 km/h (s)9,0 s
Nejvyšší rychlost (km/h)225 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)7,9/4,9/6,0
Objem nádrže (l)70 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4913 mm
Šířka (mm)1856 mm
Výška (mm)1513 mm
Rozvor náprav (mm)2737 mm
Provozní hmotnost (kg)1733 kg
Celková hmotnost (kg)2320 kg
Zavazadlový prostor (l)540/1530 l
Ceny
Základní cena modelu1.8 Ecotec - 539 900 Kč
Základní cena test. verze2.0 CDTi Biturbo Aut. - 784 400 Kč
19.11.2013 5:01| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist