Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 4×4 Sport

Než potká první hrboly, je velmi schopný v zatáčkách. Než zpomalíte, je pohodlný a dobře vychovaný. U nás se bohužel jezdí pomalu a po rozbitém až příliš často.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

RADOSTI Komfort a slušné výkony na dálnici, překvapivá přilnavost, dobře vyvážené a přesné ovládací prvky

STAROSTI Hlučný a vzhledem ke slibovaným 160 koním slabý motor, podvozek nezvládá rozbitý asfalt

Opel Insignia s dvoulitrovým dieselem, 160 koni a pohonem všech kol má po zběsilém OPC papírově největší předpoklady být rychlý za všech okolností. Skutečnost je trochu komplikovanější, i když ne tragická či překvapivá. Insignia 2.0 CDTI 4×4 vás odveze pohodlně a v překvapivě krátkém čase i na velmi dlouhé vzdálenosti. Jen není podle žádných měřítek rychlá a nemá ráda silnice nižších tříd. Potenciální zájemci o naftovou čtyřkolku pravděpodobně o nic moc jiného než svižné cestování nestojí, takže by jim kombi s pohonem všech kol mělo udělat dobrou službu.

Opel Insignia velká fotogalerie

Opel Insignia fotogalerie

Rychlá jízda po dálnici Insignii s pohonem všech kol vskutku problémy nedělá. Naopak, auto je tu doma. Teprve když ručička rychloměru překoná sedmdesátku, může se Opel Insignia 2.0 CDTI měřit s těmi nejlepšími. V městských rychlostech byl motor testovacího auta příliš slyšet. Běžel nečekaně hrubě, zvlášť vzhledem k osmnácti tisícům kilometrů, které svítily na tachometru. Podobně jako všechny diesely, také dvoulitr od Opelu mimo město rychle přehluší vzduch svištící kolem karoserie. Pak už není hluk v kabině nijak výjimečný.Mírné zatáčky a téměř neomezené možnosti předjíždění svědčí také způsobu, jakým motor odvádí svůj výkon. Těžko říct, kde hledat viníky, ale dvoulitr nedává o svých 160 koních a 350 newtonmetrech příliš vědět. Čtyřválec se poměrně ochotně vytáčí, takže lehký, přesto citelný a překvapivý nedostatek síly v nižších otáčkách prostě přejdete v očekávání velkých věcí výš. Ty se bohužel nedostaví. Jde o relativní nedostatek – nejsilnější naftová Insignia má výkonu dost, jen nejede tak dobře, jak snad naznačuje slibovaných 160 koní. Věřili byste jí nejvýš poctivých sto třicet.

Že auto je přeci jen silné, odhalí až pohled na rychloměr. Čtyřkolka nemá problém pohodlně udržet cestovní rychlosti vysoko nad českým dálničním limitem. Motor prostě jen zcela postrádá elán. Pravděpodobně za to může pohon všech kol, který část slušného výkonu cestou k zadní nápravě přemění v odpadní teplo.

Problémeme mohou být i přehnaná očekávání – výkony přes 150 koňských sil si podvědomě spojujeme se stovkou za devět sekund a nadšeným zrychlováním. Nic takového Opel neslibuje – naše auto se mělo teoreticky dostat z místa na sto kilometrů v hodině za 9,9 sekundy. Bohužel bylo o plné dvě vteřiny pomalejší. 11,85 sekundy snad vysvětluje, co myslím relativním nedostatkem výkonu – Golf s anemickou dvanáctistovkou a 105 koni vystřelí na stovku za rovných jedenáct sekund. Opel se nemůže vymlouvat na nepříznivé podmínky, měl sucho, 18 stupňů celsia a pohon všech kol navrch.

Nutno ovšem podotknout, že pružné zrychlení z padesáti na osmdesát kilometů v hodině za 3,64 sekundy je slušný výkon. Ani toto číslo neznaená, že by nejsilnější naftová Insignia byla kosmicky rychlá, ale ve středních otáčkách zrychluje přiměřeně svému majestátu. Právě to se na dálnici počítá, stejně jako zmiňovaná vysoká cestovní rychlost. Hodit by se mohly i účinné brzdy. Podle našeho V-Boxu je Insignia na brzdách dokonale průměrná, a tedy přiměřeně dobrá.Abychom měli výsledky kompletní, zbývá ukázat ještě jedno číslo: 36,25 sekundy. Jde o čas na jedno kolo na mosteckém polygonu a zaslouží si komentář. Insignia se dokázala udržet svých dvoulitrových soupeřů, když všechna sriovnatelná auta s menšími motory nechala za sebou. Opelu výrazně ujelo jen dvoulitrové Mondeo s dvěma stovkami koní, ale to by vás asi nemělo překvapit. Třeba Volkswagen Passat 1.8 TSI zůstal pozadu – bohužel jel po testovací trati v zimě (na suchu).

Insignia je tedy nepřiměřeně pomalá při rozjezdu z místa, ale jakmile se hýbe, podává dobré výkony. Ptáte se proč? Červené kombi bylo v zatáčkách velmi příjemné, jet s ním svižně nepředstavuje velký problém. Všechny ovládací prvky spolupracují, šestistupňový manuál ochotně střídá rychlosti, a jak už jsem psal výš, motor se nechá ochotně vytáčet. Citu je málo, ale přesnost Opel nepostrádá. Dokonce ani se stáčivostí na tom není vůbec špatně. Zvlášť když zjistíte, že Insignia s těžkým předkem v podstatě nejde uvést do přetáčivého smyku (zkoušel jsem), musí na vás vytrvalost předních pneumatik udělat dojem.Bohužel to celé funguje jen k prvním nerovnostem. Insignia dobře zvládá rovný asfalt, ale na hrbolech neudrží kola na zemi. Odskakuje a zezadu se ozývají rány. Zadní náprava je nejspíš uložena v měkkých pouzdrech, protože celé auto se na ní zmítá sem a tam. Podvozek navíc, přestože nijak zvlášť měkký, často naráží na dorazy. Auto je příliš volné v kloubech, chybí mu odhodlání jet rychle a brzy se vzdává.

Asi bych měl utrousit také slovo o spotřebě. Udávané hodnoty jako vždy zřejmě nedosáhnete, ale na čtyřkolku je Insignia úsporná. Ani utrpení v Mostě nepřinutilo dvoulitr zkonzumovat víc než 8,3 litru na sto kilometrů. Tuto hodnotu můžete brát jako extrémní případ, mnohem spíš se budete pohodlně pohybovat okolo sedmi litrů.Verdikt
Můžu zopakovat, že pro většinu zákazníků nebude ovladatelnost na rozbité okresce důležitá. Je to pravda. Jenže auto za osm set padesát tisíc před slevou (nebo víc, podle výbavy) by mělo mít přiměřeně široký záběr. Insignia 2.0 CDTI 4×4 dostala do vínku mnoho zajímavých předností – zdaleka ne jen ty, o nichž jsem mluvil, nahlédněte do starších článků. Bohužel – všimněte si, kolikrát se slovo v textu vyskytuje – v tomto konkrétním případě a v podmínkách českých silnic z nich dokáže vystavět přesvědčivou argumentaci pouze na dálnici. A to nestačí.

Pokud sháníte něco na dlouhé cesty po rovných rychlých silnicích, klidně si k hodnocení připočtěte hvězdičku. Všichni ostatní pořídí lépe jinde. Opel Insignia 2.0 CDTI 4×4 je překvapivě líný a nekultivovaný při krátkých jízdách po silnicích plných vesniček, které jsou pro naši malou republiku tolik typické, a netyká si s patologicky mizerným českým asfaltem. Slušné auto, špatná země. Bohužel.

Martin Plaštiak

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyOpel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 4x4 Sport
Podmínky při testusucho, 18°C
0-100 km/h (s)11,85
50-80 km/h na x.stupeň (s)3,64
100-0 km/h (m)38,31
Spotřeba v testu (l/100km)8,3
Čas na kolo (s)36,25
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
Plněnípřeplňování turbodmychdlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1956
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Pneumatiky vpředu245/45 R18
Pneumatiky vzadu245/45 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)118/160 ve 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)350 v 1750 - 2500 ot./min.
0-100 km/h (s)9,9
Nejvyšší rychlost (km/h)212
Spotřeba paliva (l/100 km)5,6
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4908
Šířka (mm)1856
Výška (mm)1520
Rozvor náprav (mm)2737
Provozní hmotnost (kg)1610
Celková hmotnost (kg)2165
Zavazadlový prostor (l)540/1030/1530
Ceny
Základní cena modelu851 900 Kč
Základní cena test. verze876 900 Kč
2.9.2011 8:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist