Nové otázky v autoškole budou platné od poloviny března. Prověří znalosti o dodržování bezpečné vzdálenosti a otestují i nová silniční pravidla

Žáci v autoškole se budou muset od 10. března letošního roku potýkat se 45 novými otázkami. Znáte na ně odpověď?
kia_autoskola_chuchle-0033-1100x618.jpg Zdroj: Autoškola Autostart, Kia

Ročně podá přibližně 120 tisíc jednotlivců žádost o získání řidičského oprávnění. Od 10. března budou tito zájemci čelit 45 novým otázkám při svém závěrečném skládání teoretické části zkoušky v autoškole. Nová témata zahrnují rizikové situace, nová dopravní značení nebo problematiku správného užívání jízdních pruhů. Cílem implementace těchto otázek je přimět uchazeče o řidičské oprávnění pochopit pravidla silničního provozu a naučit je správně vyhodnocovat krizové situace.

Žáky čekají i videootázky

Třicet pět otázek ze sady bude statických, zatímco deset bude jakýchsi dynamických, obsahujících krátké videosekvence inspirované projektem zaměřeným na vnímání rizik. Tento přístup použití videí v testech představuje moderní trend ve výuce řidičů, kde dynamické otázky zkoumají rizikové chování a průjezdy křižovatkami. V praxi to funguje tak, že žákovi bude při testu položena otázka, poté zhlédne video a následně bude vybírat správnou odpověď z nabízených možností.

Počet otázek v testech má dosáhnout počtu 1500

Celkově se studenti v autoškole mohou setkat s více než 1000 otázek, jejichž počet se postupem času navyšuje. Krátkodobým cílem je dosáhnout počtu 1500 otázek, abychom se jako Česká republika, vyrovnali minimálně sousednímu Německu, kde je daná věc standardem. Důvod postupného přidávání otázek  je jednoduchý. Pravidla se mění, dopravní značky se mění, a je třeba více a lépe testovat a komunikovat problematická témata, jako je například udržování bezpečné vzdálenosti.

Příkladové otázky

A co žáky čeká? Přinášíme vám pár příkladových otázek, se kterými se nově budete moci setkat. Odpovědi na ně najdete na konci článku.

 

1. Co se rozumí pod pojmem defenzivní jízda?
Takový způsob jízdy, ve kterém soutěžíme s ostatními účastníky provozu o to, kdo je lepší řidič.
Takový způsob jízdy, kdy se snažíme splynout se silničním provozem, k ostatním účastníkům silničního provozu se chováme ohleduplně, ukázněně a předvídáme i jejich možné chyby.
Takový způsob jízdy, ve kterém jde hlavně o to, abychom byli všude co nejrychleji a udělali co nejméně chyb..

 

 2. Je řidič motorového vozidla povinen dodržet bezpečný boční odstup (1,5 m resp. 1m) při míjení cyklisty, který se pohybuje stejným směrem ve vyhrazeném jízdním pruhu?
Musí vždy.
Nemusí, dodržení předepsaného odstupu je povinností cyklisty.
Nemusí, jelikož v takovém případě se nejedná o předjíždění.

 

3. Jaká je maximální povolená konstrukční rychlost elektrokoloběžky, kterou je možno řídit bez řidičského oprávnění?
15 km/h
25 km/h
45 km/h

 

4. Jakým způsobem může ovlivnit výhled z vozidla sloupek mezi čelním sklem a bočním oknem?
Řidič nemůže takovou situaci vůbec ovlivnit.
Taková situace by neměla nastat, konstrukce karoserie je výrobcem uzpůsobena tak, aby měl řidič v každém okamžiku neomezený výhled před vozidlo. Výhled tedy není nikdy omezen.
Takové omezení výhledu je dané konstrukcí vozidla, řidič by měl zohlednit prostor omezeného výhledu a kontrolovat situaci vyhlédnutím za sloupek, jen tak dokáže omezený výhled eliminovat.

 

Odpovědi:

1B, 2C, 3B, 4C

Kompletní sadu nových otázek najdete na webu noveotazky.cz nebo na portálu hazardperception.cz, kde jsou navíc jednotlivé situace rozebrané z pohledu platných předpisů.

30.1.2024 7:08| autor: Redakce Autoweb.cz | zdroj: Hazard Perception, Ministerstvo dopravy, NoveOtazky.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist