Tři pokusy na získání řidičáku musí stačit. S pravidlem souhlasí většina českých řidičů

Doba, kdy mladí řidiči měli neomezené množství pokusů na úspěšné zvládnutí zkoušek v autoškole, je dávno pryč. Z autoškol tak odchází mnohem připravenější řidiči.
kia_autoskola_chuchle-0028-1100x618.jpg Zdroj: Autoškola Autostart, Kia

Žadatelé mají nyní alespoň motivaci se opravdu učit a nespoléhat se na nespočet dalších termínů. S tímto tvrzením souhlasí i řidiči, kteří se zúčastnili průzkumu České asociace pojišťoven. „Omezení počtu pokusů mělo nejen ulehčit přehlcenému systému zkoušek, ale také vytvořit tlak na autoškoly na zkvalitnění přípravy žáků na zkoušky,“ vysvětluje výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Průzkumu se zúčastnilo 1 000 respondentů. Každý třetí z dotazovaných uvedl, že by klidně podpořil pouze dva pokusy na zvládnutí zkoušky. To by však pro některé žadatele o řidičský průkaz mohl být až moc velký tlak, a o to více by v závěrečných zkouškách mohli chybovat. Pro čtyři až pět pokusů bylo pouze 11 procent dotazovaných, a zhruba 9 procent ze všech respondentů hlasovalo pro šibeniční jeden pokus. Maximálně tři pokusy, které se v současné době u zkoušek aplikují, podporuje polovina respondentů.

V 17 letech usednout za volant? Bude možné pod dohledem mentora

Od příštího roku čekají žadatele o řidičské oprávnění další novinky v rámci schválené novely silničního zákona. Ulehčit jim získání řidičáku pomůže například řízení s mentorem. Sedmnáctiletí řidiči sice budou moci usednout za volant, ale vždy jen po boku zkušeného rodiče. Ten bude mít za úkol nejen podělit se o své zkušenosti, ale také pomoci a vysvětlit řešení problémů, se kterými se mladý řidič na vozovce může setkat.

Mentorem nebude moci být jen tak někdo. Takový člověk bude muset splňovat řadu podmínek. Musí být bezúhonný a musí vlastnit řidičské oprávnění minimálně 10 let, dále v době mentorování nesmí mít na svém bodovém kontě žádný záznam. Během jízd musí být také střízlivý a nijak neohrožovat řidiče. „Cílem této změny je pomoci mladým lidem získat více praktických zkušeností a jistotu, než jim mohou poskytnout autoškoly. Řízení pod dohledem například rodiče bude mít bezesporu pozitivní efekt na řidičské dovednosti mladých řidičů,“ vysvětluje Libor Budina z Platformy Vize 0.

Řidičák v tzv. podmínce

To ale není jediné. Další významnou novinkou, je řidičák na zkoušku. Ten se týká každého, tedy nejen mladistvých, ale také osob, které získají řidičské oprávnění v pozdějším věku. Kritické pro ně budou první dva roky, kdy noví řidiči nesmí spáchat žádný závažný dopravní přestupek, který bude nově ohodnocen šesti body. Typicky se tak jedná o dopravní nehodu s následky těžkého ublížení na zdraví, jízdu pod vlivem návykových látek nebo jízda na červenou. Pokud se tak stane, začínající motorista dočasně přijde o řidičák. Situaci může napravit jedině tak, že do tří měsíců absolvuje pohovor s psychologem a také evaluační jízdy. „Mladí řidiči do 24 let jsou 2,5krát rizikovější. Mít větší kontrolu nad novými řidiči je tak jistě jednou z cest, jak zvýšit bezpečnost na českých silnicích,“ řekl Jan Matoušek.

Řidičák na zkoušku podporují ve velkém i respondenti průzkumu, souhlasím s ním 80 procent z nich. „Z celkového počtu dopravních nehod, které se během roku stanou v České republice, jich 11 % zaviní právě řidiči s praxí do dvou let. Z celkového počtu řidičů však tato skupina začínajících řidičů tvoří pouhá 3 %,“ upřesňuje Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.

 

18.8.2023 7:51| autor: Michaela Rubešová | zdroj: Česká asociace pojišťoven, Vize 0

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist