Nová Škoda Superb Combi (2015): první jízdní dojmy

Škoda vyzdvihuje jeho hranatý design a především využití obestavěného prostoru. Umí ale nový Superb Combi nabídnout více než jen velký zavazadelník?

Zatímco Amerika léčí své nutkání projevující se potřebou převážet spoustu povětšinou prázdného prostoru pickupy a SUV, v Evropě dáváme pořád přednost hlavně starým dobrým kombíkům. Princip je přitom všude stejný. Čím větší, tím lepší.

Tímto (uznávám, že poněkud zjednodušujícím) pohledem má nový Superb Combi nakročeno k úspěchu ještě předtím, než cokoli dokázal, o to více však stojí za proklepnutí, pokud také patříte k těm, kteří nemají chuť podlehnout hysterii davu.

V rámci tradičních úvodů se vám na tomto místě snažím napsat cosi o designu auta, v tomto případě však ryze subjektivní postřehy asi nutné nejsou. Škoda nečekala s odhalením svého největšího kombíku na frankfurtský autosalon, takže jeho tvary jistě dobře znáte.

Naživo nevypadá druhá karosářská verze Superbu lépe ani hůře než na fotkách. Je to prostě kus vozu zdůrazňujícího své detaily především hranami, a pokud bych si neměl odpustit pár zaujatých slov, docela se mi líbí, byť velká auta nejsou tím, co bych osobně vyhledával.

Protože jde o vůz s dominantní kabinou a výrobce logicky zdůrazňuje především jeho velký zavazadlový prostor, nevidím důvod, proč se tady na chvíli nezastavit. Má první soukromá poznámka však pozitivní není.

Byť chápu, jakou roli Škoda v koncernu VW hraje, poněkud mi u Superbu schází možnost samostatně otevírat okno pátých dveří. Jistě, vyšší náklady, to ale platí také pro zde přítomné elektrické ovládání víka zavazadelníku, navíc s možností aktivovat jej bezdotykově takzvaným „virtuálním pedálem“, který stačí nakopnout pod nárazníkem.

Samotný kufr je bez diskuse obrovský a snadno přístupný, nutno však podotknout, že těch 660 litrů v základu Škoda vypočítala i s prostorem pro rezervu. Nemyslím, že by automobilka tímto udělala botu, on ten box pod podlahou konec konců je využitelný, spíše mi přijde nepochopitelná nutnost připlácet za náhradní kolo bez ohledu na výbavu.

Pokud jde o praktickou stránku kufru, mnoho důvodů ke kritice nenabízí. Má pravidelný tvar, nijak vysokou nákladovou hranu chráněnou kovovou lištou, nechybí různé háčky či fixační zarážky, vyjímatelné osvětlení, připlatit si můžete za dvojitou podlahu schopnou rozdělit zavazadelník na dvě přibližně stejné části a sedačky sklopíte páčkami umístěnými po stranách pod bočními okny.

V případě, že patříte k těm, kteří neváhají do svého vozu narvat lednici či skříň, asi by vás mělo zajímat, že bez zmiňované dvojité podlahy rovinu bez schodu za sklopenými opěradly nevytvoříte. Zrovna tohle mi však s ohledem na způsob využívání aut vadí mnohem méně, než poněkud levně působící čalounění kufru.

Když jsem minulý týden sliboval první jízdní dojmy s kombíkem, naznačoval jsem, že by mezi ním a liftbackem mohly být jisté drobné změny v akustice či ovladatelnosti vyplývající z větší a nepatrně těžší zádi.

Tím nechci naznačit, že žádné nejsou, zcela stejné projevy obě auta mít jistě nebudou, popravdě si však bez přímého srovnání netroufám jednoznačně napsat, jestli je Combi skutečně mírně hlučnější a o kousek stabilnější při jízdě v přímce. Zabijte mě, ale na hladkých bavorských silnicích, navíc v docela hustém provozu, jsem to prostě nepoznal.

S benzínovou osmnáctistovkou o výkonu 180 koní a pohonem předních kol skrze jemně pracující šestistupňový manuál se zdál být Superb Combi stejně tichý jako liftback s kterýmkoli zážehovým motorem. Takže jediné, co k této pohonné jednotce mohu říci, je, že trpí mírným turboefektem a nesvědčí jí ani docela těžké převody, když při tachometrových 140 km/h motor točí na šestku jen 2500 otáček.

Pokud očekáváte, že bude na oplátku jezdit za málo, není to univerzální pravda. Jen trochu svižný přesun mimo hlavní silnice snadno vyžene spotřebu k deseti litrům, ačkoli plynulé a mírně letargické tempo po okreskách a dálnicích srazilo nároky motoru na 8,2 l/100 km.

Překvapivě úspornější umí být i nejsilnější Superb Combi s benzínovým dvoulitrem o výkonu 280 koní, standardně dodávaným dvouspojkovým automatem a pohonem všech kol. Při plném využití potenciálu se průměrná spotřeba pochopitelně vyhoupne velmi snadno i přes dvacet litrů (což prokázala už první jízda v liftbacku), tentokrát se však naskytla příležitost zkusit opačný extrém.

Tedy, nechápejte mě špatně, tohle nebyla cílená snaha o eko-rallye. Jednoduše jsem se zařadil do ranního provozu ve směru na mnichovské letiště a bez zbytečného předjíždění na okreskách a zároveň za občasného rozjetí na 150 až 170 km/h na dálnici jsem po zhruba hodině a půl dojel s průměrem 7,7 litru na 100 kilometrů.

To může být jistě považováno také za skvělou vizitku plynulého německého provozu, každopádně to nijak nesnižuje vynikající provozní efektivitu vrcholného Superbu, který by s cílenou snahou jistě jel i za méně.

Pokud vám v předchozích řádcích chyběla konkrétní zmínka o chování mladoboleslavské novinky v zatáčkách či interakci podvozku s povrchem, se svými postřehy jsem se držel zpátky ze dvou jistě velmi snadno odhadnutelných důvodů.

Jednak musím opět zopakovat, že se Superb i ve své praktičtější verzi projevuje mimořádně suverénně, ne však jinak než výchozí varianta a tudíž nebyl důvod opakovat již jednou napsané. Kromě toho stavitelné tlumiče odváděly vynikající práci, na bavorském asfaltu bez větších chyb by však excelovalo i mnohem hůře odladěné auto, takže více než kdy jindy vám musím doporučit počkat na jízdu v domácích podmínkách.

Netroufám si nyní odhadnout, jestli můžou české silnice v obecně zoufalé kvalitě narušit prozatím dobrý dojem z naladění zavěšení Superbu, mám ale za to, že by čistě teoreticky mohla posádka trpět maximálně zvýšeným hlukem. Adaptivní podvozek i standardní tlumiče se zdály být v Německu (i v horších italských podmínkách) v pořádku a patří k silným stránkám vozu, osmnáctky či devatenáctky si však s výtluky příliš nerozumí, takže se na tuto stránku obou Superbů ještě zaměříme.

7.7.2015 2:40| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist