Nová Škoda Superb (2015): prostornější, o 75 kg lehčí a s výkony až do 280 koní

(+VIDEO) Třetí generace vlajkové lodi mladoboleslavské značky je postavena na nové platformě MQB, poprvé dostane adaptivní tlumiče a třídě chce dominovat svou prostorností.

Podle automobilky zahajuje Škoda Superb III „novou éru“. Svým designem, nabídkou prostoru, konstrukcí, technologiemi, chytrými řešeními typu Simply Clever, bezpečností či hospodárností. Tak se na to pojďme podívat.

Jak už bylo naznačeno v úvodu, novinka je postavena na modulární platformě MQB s motorem uloženým napříč a svého předchůdce – výběhový Superb II – překonává svými rozměry po všech stránkách. Ač se to možná z fotografií nezdá, nový model je o 28 mm delší, 47 mm širší a 6 mm vyšší, co je však z pohledu prostorových podmínek pro posádky a nepochybně i jízdní stability v přímém směru nejdůležitější, prodloužen byl také rozvor, a to o celých 80 mm.

Abychom nepsali pouze rozdíly mezi minulým a novým, dodáváme, že Superb třetí generace měří na délku 4861 mm, jeho šířka činí 1864 mm, výška 1468 mm a osy náprav jsou od sebe vzdálené 2841 mm – což je pro ilustraci a vaší lepší představivost o 31 milimetrů více, než může nabídnout BMW řady 3 a o rovný milimetr Superb překonává rovněž Mercedes třídy C.

O vylepšení proporcí karoserie (lakované ve 14 odstínech) se postarali designéři zkrácením předního převisu o 61 mm, a abychom měli výčet parametrů souvisejících s exteriérem kompletní, dodáváme, že rozchod přední nápravy narostl o 39 mm (na finálních 1584 mm) a u té zadní pro změnu o 54 mm (na 1572 mm).

Ve výsledku tohle vše znamená, že nový Superb, který svými tvary navazuje na Octavii a přebírá také spoustu stylistických prvků loňské ženevské studie Vision C, bude uvnitř opět větší, ačkoli posádky dosud prodávaného Superbu nedostatkem prostoru rozhodně netrpěly, a to ani tehdy ne, pokud šlo o cestující na zadních sedadlech.

Netušíme, jestli jste v odcházejícím Superbu někdy seděli, vězte však, že už tak byl na svou třídu uvnitř obrovský. A navzdory tomu nyní dostanete více milimetrů na šířku vpředu (+ 39 mm), nad hlavou řidiče i jeho spolujezdce (+ 3 mm) a podobným způsobem došlo také k nárůstu místa pro ty vzadu (+ 69 a 25 mm). Co je rovněž pozoruhodné, je automobilkou udávaná vzdálenost před koleny cestujících na zadních sedadlech – 157 mm je podle tiskové zprávy přibližně dvojnásobek druhé nejlepší hodnoty v segmentu a docela bychom tomu i věřili.

Co bude příjemné pro ty, kteří se s radostí nechávají vozit vzadu, je možnost ovládat sedačku spolujezdce elektricky i ze zadních sedadel a k tomu lze objednat koberečky Lounge-step s integrovanou opěrkou pro chodidla.

Pokud si potrpíte na velikost kufru, pravděpodobně budete čekat na praktičtější provedení Combi, každopádně ani nový liftback se svou schopností převážet „téměř cokoli“ nenechá zostudit. Základní objem jeho zavazadlového prostoru narost o 30 l na konečných 625 litrů, přičemž sklopením zadních sedadel (pomocí malých páček v zavazadelníku) vznikne úložný prostor o objemu až 1760 litrů, což je možné směle srovnávat i s kombíky – třeba nové Mondeo Kombi má „jen“ 1605 litrů.

Když už jsme u zádi, patří se dodat, že víko kufru (tentokrát již nedělené) lze otevírat elektricky, přičemž systém nazvaný „virtuální pedál“ registruje pohyb chodidla pod zadním nárazníkem, a pokud máte klíček, dveře se vyklopí do výšky 1868 mm a zpřístupní vám otvor o šířce 1082 mm. Nákladová hrana má výšku 711 mm nad rovinou vozovky, což je stejná hodnota jako dosud sklopením opěradla spolujezdce lze do auta naložit předměty dlouhé až 3,1 metru.

Nová Škoda Superb III – oficiální upoutávka:

Jen pro pořádek připomínáme, že nový Superb bude mít v seznamu příplatkové výbavy takové položky, jako je třeba třízónová klimatizace, elektricky posuvná panoramatická střecha o rozměru až 1002 x 1200 milimetrů, vyhřívání všech sedadel a ventilace těch předních, nezávislé topení, vyhřívané čelní okno a ve dveřích bude pro posádku připraven ne jeden, ale tentokrát až dva deštníky.

Dále stojí za zmínku kupříkladu systém bezklíčového odemykání a startování Kessy, automatické parkování s kamerou, elektro-hydraulická parkovací brzda, standardních sedm airbagů (příplatkových devět) včetně jednoho pro kolena řidiče, konektor USB a 230V zásuvka pro cestující na zadních sedadlech a takhle bychom mohli popsat par stránek spoustou dalších a dalších prvků, tím vás ale pro tuto chvíli zatěžovat nebudeme.

Co naopak nevynecháme, jsou detaily o konstrukci. Jak už bylo uvedeno, vespod Superbu je platforma MQB se vzpěrami MacPherson vpředu a multilinkem vzadu, přičemž většina komponentů zavěšení je vyrobena z hliníkové slitiny a za příplatek se budou dodávat rovněž adaptivní tlumiče. Právě použití lehčích materiálů může za to, že novinka mezigeneračně zhubla o 75 kilogramů, torzní tuhost karoserie se však zvýšila o 13 procent.

Na snížení hmotnosti se ve značné míře podílely motory. Díky nim je vůz lehčí o 18 kg, na podvozku odpadlo zhruba 12 kg, nové řízení má na svědomí úbytek zhruba 2 kg a sedadla, interiér a přístrojová deska ušetří 22 kg. Další kila dolů bere na sebe vysokopevnostní ocel, která je oproti běžně používané karosářské oceli až čtyřnásobně pevnější. Až polovina tohoto materiálu tvoří podlahu (přesněji 46 %), přičemž její použití snížilo váhu o 23 kg.

Zákazníci si budou moci vybrat mezi pěti benzinovými motory TSI a třemi naftovými motorizacemi se vstřikováním common-rail. Všechny agregáty pochopitelně splňují emisní normu EU6 a jsou sériově vybaveny systémem start-stop a rekuperací brzdné energie.

Benzinové motory startují pohonnou jednotkou 1.4 TSI s výkonem 125 koní a nejvyšším točivým momentem 200 Nm, následuje identický agregát naladěný na 150 koní a 250 Nm a přeplňovaná osmnáctistovka s maximálním výkonem 180 koní a 320 newtonmetry. Na benzínovém vrcholu stojí dvoulitrový čtyřválec TSI s 280 koňmi a 350 newtonmety dodávaný výlučně se šestistupňovým DSG, maximální rychlostí 243 km/h a schopností akcelerovat na stovku za rovných 7 sekund, při kombinované spotřebě jen 6,1 litru na 100 km.

Ještě lepšími hodnotami spotřeby se pochopitelně můžou pochlubit diesely. Nejúspornější verze bude Greenline s 1.6 TDI o výkonu 120 koní s udávanou hodnotou jen 3,7 litru na 100 kilometrů. Nad „zelenou“ variantou je identická šestnáctistovka bez úprav s tabulkovou spotřebou 3,9 l/100 km, maximální rychlostí 206 km/h a schopností akcelerovat na stovku za 10,9 sekundy. Následuje dvoulitr se 150 koňmi a 340 Nm a na špici dieselových agregátů stane 2.0 TDI s jedním turbodmychadlem, výkonem 190 koňských sil a točivým momentem 400 newtonmetrů.

Všechny naftové motory bude možné kombinovat s dvouspojkovými automaty DSG, ten nejslabší se sedmi, dva silnější naopak pouze šesti stupni. Bez ohledu na motorizaci bude mladoboleslavská novinka standardně vybavena elektronickou uzávěrkou diferenciálu (EDS) a její rozšířenou verzí XDS+, souběžně s předokolkami se však rovnou objeví také modely s pohonem 4×4 a spojkou Haldex 5. generace. Čtyřkolka bude připravena pro 1.4 TSI (150 k), 2.0 TSI (280 k) a dvojici silnějších naftových agregátů.

Abychom měli výčet detailů k novému Superbu opravdu kompletní, měli bychom ještě zmínit, že jde o první vůz značky Škoda s vysokorychlostním internetem a wi-fi, vrcholné audio Sound System Canton s dvanácti reproduktory nabídne výkon 610 W a nechybí ani technologie SmartLink zahrnující MirrorLink, Apple CarPlay a Android Auto, přičemž kompletní infotainment bude možné ovládat také ze zadních sedadel.

17.2.2015 8:30| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist