Škoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 k vs. Seat Leon X-Perience 1.8 TSI 180 k (2015)

Jak si povede "zážitkový" Seat proti ostřílenému skautovi od Škodovky, který je tu už po druhou generaci?

Škodu Octavii Scout určitě není potřeba představovat. Všechno důležité o ni už jistě víte, ale i tak si pro osvěžení paměti krátce zopakujeme, oč se jedná. Také druhé pokračování mladoboleslavského skauta se vyznačuje zvýšeným podvozkem, plastovým „obložením“ nárazníků, blatníků a prahů a výhradně pohonem všech kol, totéž nabízí i nový Seat Leon X-Perience.


S tím souvisí i omezená paleta pohonných jednotek. Škodovka nabízí tři, jediný benzíňák 1.8 TSI 180 k DSG a dvojici turbodieselů 2.0 TDI 150 k s manuálním šestikvaltem a silnější 2.0 TDI 184 k DSG. Seat nabízí totéž, navíc však přidává ještě základní motorizaci 1.6 TDI 110 k spojenou s manuálem.

A protože se jedná o technicky velmi podobná auta, nebude tento srovnávací test záměrně o porovnávání dvou stejných motorizací, ale spíše test rozdílový. Proto jsme sáhli po tradiční kombinaci turbodieselové Octavie a poněkud „sportovněji“ naspecifikovaném Leonu s benzínovým motorem, v obou případech se srovnatelným výkonem a douvspojkovými převodovkami.

Interiér

Ačkoliv nerad používám pojem „sportovní“ ve chvílích, kdy to není přesně výstižné, je to ale Seat, který vás hned po nastoupení přivítá za volantem o něco vřeleji. Pozici nelze nic vytkonout ani v jednom z aut, v obou se sedí příjemně nízko a téměř každá postava si najde pohodlné nastavení, na řidiče orientovaná palubní deska Leonu je ovšem subjektivně o něco útulnější.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Už v minulém testu Seatu Leon ST jsem si trochu posteskl nad tím, že je černá palubní deska bez špetky fantazie, a bohužel ani verze X-Perience kromě plakety na volantu a zajímavějšího čalounění nijak nevzbuzuje emoce. Vedle toho působí interiér Octavie honosnějším dojmem a pokud máte rádi střídmou eleganci, bude se vám tu líbit víc. Co se týče kvality zpracování, tradičně ani v jednom voze nebudete mít pocit odbyté práce.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Je to ovšem Seat, jehož pracoviště mi připadalo o něco ergonomičtěji vyřešené. Základní ovládání je až na lehce přeorientovaná tlačítka na volantu totožné, sekudnární funkce jako vypínání stabilizace (bohužel jen napůl), stop/start systému, zamykání dveří apod. jsou logičtěji uspořádané, zatímco v haldě tlačítek na středovém tunelu Octavie se vyznáte jen stěží. Což není příliš žádoucí třeba ve chvíli, kdy si uprostřed nebezpečné čtvrti chcete zamknout auto a místo toho začnete otevírat elektricky ovládaný kufr. Také displej multimédií je v Seatu lépe umístěný, výše v úrovni očí a otočený na řidiče, přestože se nemůže pochlubit tak velkým rozměrem a peknou grafikou, jako Škoda.

Pohon

Jak bylo zmíněno již na začátku testu, o pohon Škody Octavia Scout se stará turbodiesel o výkonu 184 koní a točivém momentu 380 Nm, který je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové převodovky DSG a mezinápravové spojky Haldex 5. generace. Autu tato kombinace padne jako ulitá – výkonově stačí ve všech myslitelných situacích a poněkud váhavější dvouspojka si s dieselem rozumí lépe než s živějším benzínem.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Především při nutnosti rychle podřadit o více stupňů najednou si v Leonu všimnete, že reakce převodovky nejsou tak briskní, jinak ovšem v obou autech řadí velmi hladce. Práce s náruživě točivým benzíňákem je také příjemnější, pokud tedy prefereujete nutnost s motorem trochu pracovat a za odměnu si rádi vychutnáte živý a jadrný projev.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Benzínové jednotce o výkonu 180 koní naopak chybí typický zátah turbodieselu, deficit 100 Nm je cítit, ale vzhledem k lineárnějšímu průběhu výkonu a kratšímu zpřevodování je stejně o malinko svižnější. Nejen řečí tabulek, ale i při testu zrychlení bok po boku si benzínový Leon vedl lépe než dieselová Octavia.

Spotřeba

Pokud je ovšem pro vás více než výše zmíněná fakta podstatnější spotřeba paliva, bude turbodieselový motor pod kapotom jasnou volbou. Ačkoliv jsou oficiální údaje poněkud mimo realitu – hodnoty turbodieselu 5,8 l/100 km ve městě, 4,6 l/100 km mimo a 5,1 l/100 km kombinovaně čekejte ve všech režimech spíše o litr vyšší – už pohled do tabulek odhalí jasného favorita.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

U benzínového motoru potom k jediné oficiální hodnotě, kterou automobilka zveřejňuje (6,8 litru kombinovaně) přidejte spíše litr až litr a půl a jste doma, ve městě pak počítejte klidně s deseti litry, aniž byste museli častěji využívat potenciálůu pohonné jednotky.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Téměř 900 km dlouhou okružní jízdu do Salcburku a zpět do Prahy zvládl benzínový motor se spotřebou rovných 10,0 l/100 km, nutno ale uznat, že byl téměř nezajetý a tempo bylo více než svižné. Nafťák se za stejných podmínek spokojil maximálně se šesti litry.

Ovladatelnost

Vedle kosmetických změn bylo součástí transformace „terénních“ kombíků také přizvednutí podvozků. Škoda Octavia Scout jezdí o 33 mm výše, Seat Leon X-Perience je přizvednutý jen o 15 mm. Rozdíly v ovladatelnosti jsou těžko postřehnutelné, ovšem pro obě auta platí, že se do zatáček skládají hbitě, zůstávají příjemně neutrálně vyvážená a ničím vás nezaskočí, ani když to s nájezdem přeženete.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Na kluzkém povrchu potom pomáhá stáčet vůz do oblouku příjemně přetáčivé naladění mezinápravové spojky, když pod plynem zprvu mírně preferuje zadní náprvu, než se auto v průjezdu zatáčkou neutralizuje. Na žádné divoké průjezdy v rallyovém stylu to určitě není, chování a předvídatelnost systému je však velmi intuitivní.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Rozdíly v komfortu odpružení však už znatelné jsou. Podvozek Seatu je tužší, a to nejen díky o palec větším kolům, než má Škodovka, ale i vlivem méně poddajného odpružení. Přestože si všimnete, že je Octavia citelně pohodlnější než Leon, nelze tvrdit, že budete ve španělském voze trpět diskomfortem.

Verdikt

Rozhodnout o vítězi tohoto testu je prakticky nesplnitelný úkol. Obě auta si jsou tak podobná, že bude skutečně záležet více na osobních preferencích každého zákazníka než na objektivních měřítkách. Navíc vzhledem k použitým pohonným jednotkám pod kapotou by to ani nebylo fér, jak pro Octavii v případě lepších jízdních požitků Leonu, tak pro Seat s ohledem na lepší spotřebu Škodovky.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Cílem tohoto testu bylo poukázat především na nejsilnější a nejslabší stránky obou vozů a přiblížit specifika dvou různých motorizací, které lze u obou značek vzájemně kombinovat, než porovnávat dvě totožná auta. A s tím souvisí i ceník, který prozrazuje, na kolik oba zvýšené kombíky vyjdou.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Základní cena Leonu X-Perience činí 624 900,- Kč s motorem 1.6 TDI, ten ovšem Octavia Scout nenabízí a nabídku otevírá až větším 2.0 TDI 150 k za 690 900,- korun, za který u Seatu dáte 657 900,- korun (nyní v akci o 2000,- Kč méně). Benzínové jednotky potom vyjdou dráž, v Octavii na 702 900,- Kč, v Leonu na 682 900,- Kč (v současné akci navíc o 15 000,- Kč levněji).

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivonafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1968
Kompresní poměr15,8 : 1
Vrtání x zdvih (mm)81,0 x 95,5
Převodovkašestistupňová dvouspojková
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředutypu McPherson
Vzaduvíceprvkové zavěšení
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu225/50 R17
Pneumatiky vzadu225/50 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)135 / 184 v 3500 - 4000
Točivý moment (Nm)380 v 1750 - 3000
0-100 km/h (s)7,8
Nejvyšší rychlost (km/h)219
Spotřeba paliva (l/100 km)5,8 / 4,6 / 5,1
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4685
Šířka (mm)1814
Výška (mm)1531
Rozvor náprav (mm)2679
Provozní hmotnost (kg)1559
Celková hmotnost (kg)2129
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1800
Zavazadlový prostor (l)610 / 1740
Ceny
Základní cena modelu690 900,- Kč (Scout 2.0 TDI 150 k)
Základní cena test. verze742 900,- Kč (Scout 2.0 TDI 184 k DSG)
13.1.2015 9:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist