Škoda Superb Combi 2.0 TSI 280 k 4×4 DSG Laurin & Klement (2015)

Jeden by mohl očekávat Seat Leon Cupra ve větším a elegantnějším balení, pravda ovšem leží trochu někde jinde.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 8.4

Radosti

Vnitřní prostor; komfort podvozku; lehkost, s jakou se pohybuje po silnici

Starosti

Vlažný výkon; spotřeba paliva; interiér až moc podobný Octavii


Psát test nové Škody Superb Combi je velmi nevděčná úloha. Milovníci značky mne odsoudí, že jsem ji dostatečně nevychválil, z druhé strany barikády zase budu nařčen z úplatnosti, že jsem ji ani trochu nezostudil. Ještě že nestojím před mikrofonem na jevišti stand-up comedy, ale schovávám se v relativní anonymitě za počítačem, protože dnes by ze mne pod přívalem shnilých rajčat a vajíček teklo lečo.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ovšem je mojí prací zůstat zcela nestranný a hledět na věc objektivně, to zaprvé. Zadruhé tohle auto ve mne vlastně nevzbudilo ani nadšení, ani nevoli. Asi se nezavděčím nikomu, ale tohle je prostě docela normální auto. A to i ve vrcholné verzi s motorem 2.0 TSI, výkonem 280 koní, pohonem všech kol, převodovkou DSG a výbavě Laurin & Klement.

Interiér

Vnitřek vozu je přesně takový, jaký čekáte. Psát o tom, že je opravdu velký, by bylo nošením sov do Athén, ale přesto… Vpředu se uvelebí dlouháni i prostorově výrazní, vzadu je na délku tolik místa, že mluvenému slovu zepředu téměř nerozumíte a kufr je, jak jinak, obrovitý. Přiznám se, že ani z hlavy nevím, jaký má objem, protože jsem prostě odmítl přistoupit na euforii kolem jeho velikosti, takže když dovolíte, podívám se, až budu vyplňovat tabulku technických údajů. Všiml jsem si ale, že je úhledně tvarovaný a využitelnou se zdá být většina jeho objemu, i ve schránkách nebo pod dvojitou podlahou.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Po praktické stránce není vlajkové lodi Škodovky co vytknout, a to ani z ergonomického hlediska. Pracoviště řidiče je designově poněkud strohé, nejvíce mi asi vadí až příliš velká podobnost s Octavií, ale germánskou úhlednost a kvalitní zpracování mu neodepřete. Bez přešlapů to ale také není a megalomanství tu v některých ohledech dost narazilo. Vadila mi třeba obrovská schránka pod loketní opěrkou, která při každém otevření kvůli své délce neuvěřitelně překáží. Také mi hlava nebere, proč tu jsou tři miniaturní a neflexibilní držáky na pití, když by bohatě stačily dva větší a nastavitelné. A také mi tu nesedí zelená linka podsvícení, která ale naštěstí jde přenastavit. Jenom za nic na světě nemohu najít, kde bych to měl udělat.

Pohon

Přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec není úplně tím, co bych si představoval jako vrchol v autě, které si dělá ambice být luxusním kočárem. Vysvětloval jsem to už ve srovnávacím testu Volkswagenu Passat proti Mercedesu třídy S, takže to nebudu znovu zdlouhavě rozebírat, jádro problému vězí v tom, že čtyřválcem dojem přepychu prostě nenavodíte. Ale když to stačí i prezidentovi, tak to musí stačit přece každému…

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Jenže tak jednoduché to není. Papírové hodnoty a původ v divoké Cupře sice slibují slušné rodeo, jenže tady jako by se z motoru vytratila značná část elánu. Zůstaly mu všechny jeho výhody, jako třeba krásně lineární podání výkonu, příjemně zastřený zvuk, a Superb s ním dokáže být slušně hbitý, to ano, ale chybí mu taková výbušnost a taková ta nenucenost, kterou by si tohle auto zasloužilo. Chápu, že třeba u taxíku, který se celý život jen loudá po městě, zřejmě bude stačit i základní turbodiesel, pro dynamičtěji založeného řidiče je tohle ale takové minimum.

Spotřeba

Ze všeho nejvíce podezřívám hmotnost, která v případě Škody Superb s vrcholným motorem, automatickou převodovkou a pohonem všech kol není nejmenší, konkrétně 1635 kg. Počítejte ale ještě s pořádnou náloží výbavy a při plném obsazení se rázem dostanete přes dvě tuny, což se kromě výkonů značně podepíše i na spotřebě paliva. A přece si nekupujete Superba, abyste v něm vozili jen vzduch, že?

„Motor jede svižně, ale chybí mu
nenucenost, kterou by si tohle auto zasloužilo.

Takže jsem naložil rodinu a jel na výlet. Papírové údaje spotřeby hlásají 9,0 l/100 km ve městě, 6,2 l/100 km mimo a 7,2 l/100 km kombinovaně, ve skutečnosti jsem vykázal spotřebu zhruba o litr vyšší. Jemnou nohou jsem po městě jezdil minimálně za deset litrů, a to i s prázdným autem, dálniční stotřicítkou za devět litrů a volným a ustáleným tempem tak za sedm litrů.

Ovladatelnost

Od Škody Superb zřejmě budete očekávat komfortní jízdu, nejsilnější verze si ale říká také o něco schopností v zatáčkách, což je kombinace na vyladění nadmíru nelehká. Tolikrát v historii jsme se mohli přesvědčit, že když chtějí inženýři od podvozku obojí, nemusejí také dostat ani jedno. To ale naštěstí není případ nového Superbu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Zejména s adaptivním podvozkem, který stojí přijatelných 25 tisíc korun (u výbavy Laurin & Klement bez příplatku) a je téměř nutností, je podvozek opravdu pohodlný. Nerovnosti pobírá s přehledem a k posádce propustí ruchy jen tlumeně. Vlastně jsem jej za celou dobu z komfortního režimu snad ani nepřepnul. Jen jednou jsem si zkusil Sport, abych věděl, co to dělá, a zase vrátil vše do Comfortu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Protože i v tomto režimu se vrhá do zatáček se stejnou lehkostí, s jakou pluje po rovinách. Proti ostřejšímu nájezdu do zatáčky sice protestuje náznakem nedotáčivosti, ale stačí jen nepatrně ubrat plyn, a začne se přirozeně stáčet. Nejen že je to intuitivní, ale místy také zábavné. Dostatek přilnavosti a stability pak počítejte jako samozřejmost. Ani řízení není úplně špatné, i když více zpětné vazby by si určitě zasloužilo. Sportovní nastavení sice přidá na tuhosti odporu, ale zpřetrhané komunikační vazby dohromady nesespřádá.

Verdikt

Nová Škoda Superb Combi 2.0 TSI 4×4 DSG není nijak drtivě rychlý vlk v rouše beránčím, tedy výkony Cupry ve větším balení příliš neočekávejte. Ovšem za příjemně svižné a ovladatelné auto se špetkou zábavy, když na to přijde, ji považovat určitě lze.

Přidejte si k tomu tradiční prostornost, praktičnost, zpracování a eleganci a máte před sebou auto, kterému svoje srdce zřejmě neobětujete, ale rozumem se mu odolává jen velmi těžko. Ano, nová Škoda Superb je dobré auto, ale je to pořád jenom auto. Nic víc, nic míň.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1984
Kompresní poměr9,3 : 1
Vrtání x zdvih (mm)82,5 x 92,8
Převodovkašestistupňová dvouspojková
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředuvzpěry McPherson
Vzaduvíceprvkové zavěšení
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu235/45 R18
Pneumatiky vzadu235/45 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)206 / 280 v 5600 - 6500
Točivý moment (Nm)350 v 1700 - 5600
Výkon/hmotnost (k/t)171
0-100 km/h (s)5,8
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)9,0 / 6,2 / 7,2
Objem nádrže (l)66
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4856
Šířka (mm)1864
Výška (mm)1477
Rozvor náprav (mm)2841
Provozní hmotnost (kg)1635
Celková hmotnost (kg)2275
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2200
Zavazadlový prostor (l)660 / 1950
Ceny
Základní cena modelu644 900,- (1.4 TSI 150 k Active)
Základní cena test. verze1 001 900,- (2.0 TSI 280 k Ambition)
Cena testovaného vozu1 126 900,- (2.0 TSI 280 k L & K)
3.12.2015 11:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist