Škoda Superb slaví 85. výročí. Projděte si historii nejluxusnější Škodovky

Letos tomu bude přesně 85 let, co první vůz Škoda Superb spatřil světlo světa. Pojďte si, připomenout historii vlajkové lodi značky.
titulka-1100x618.jpgCelá galerie 5 Zdroj: Škoda

PRAOTEC Z ČECH (1934-1949)

Zakladatel dynastie modelů ŠKODA SUPERB se představil v roce 1934 jako jeden z trojice zcela nových modelů s progresivní konstrukcí v podobě páteřového rámu s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Prostorná karoserie umožňovala přepravu až sedmi osob v naprostém pohodlí. Výkon šestiválcových řadových motorů byl na zadní kola přenášen prostřednictvím čtyřstupňové převodovky s ručním řazením.

SUPERB postupně prošel mnoha úpravami i výraznými modernizacemi, objevila se dokonce i verze s osmiválcovým motorem OHV o objemu 4,0 l a výkonu 96 k (70,7 kW). Během války vzniklo více než 1 600 vojenských speciálů SUPERB včetně přibližně 5 prototypů s pohonem 4×4. Po osvobození výroba vozu pokračovala v modernizované podobě v závodě v Kvasinách.

PRVNÍ GENERACE (2001-2008): ÓDA NA PROSTOR

V září 2001 se ŠKODA AUTO po 50leté přestávce oficiálně vrátila do vyšší třídy. Na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem oslavil svou světovou premiéru první novodobý SUPERB. Elegantní čtyřdveřový sedan doslova šokoval nabídkou místa na zadních sedadlech. Vždyť ve kterém automobilu (nejen) té doby si mohl pasažér dát nohu přes nohu? Komu to bylo málo, mohl si nohy dokonce pohodlně natáhnout – SUPERB volitelně nabízel výklopnou středovou část předního opěradla.

Největší model značky ŠKODA si získal uznání i pozorností k praktickým detailům: například v zadních dveřích byla schránka na deštník. Další, kdo podobnou vymoženost nabídnul, byl až za další dva roky nejluxusnější výrobek automobilky Rolls Royce – model Phantom.

V souladu s postavením v modelové hierarchii značky ŠKODA byla pro SUPERB dostupná řada prvků techniky a výbav z prémiového segmentu, mj. bi-xenonové světlomety, automatická klimatizace s vývodem pro zadní sedadla nebo střešní okno s fotovoltaickými články. Paleta motorizací zahrnovala benzinové i naftové agregáty, které poháněly přední kola. Vedle přímo řazených převodovek bylo možno zvolit i automatická ústrojí s hydrodynamickým měničem.

V roce 2006 se SUPERB první generace dočkal modernizace, s níž dostal nový výbavový stupeň LAURIN & KLEMENT či pozměněný vzhled přední i zadní části. Změny se dotkly také interiéru a pohonné jednotky 1,9 TDI, u níž výkon stoupl ze 77 kW na 85 kW.

DRUHÁ GENERACE (2008-2015): ÓDA NA ROZUM

Ženevský autosalon roku 2008 byl svědkem debutu druhé novodobé generace modelu SUPERB. Zatímco předchozí model se profiloval jako prostorový zázrak, novinka přidala řadu chytrých konstrukčních řešení, která usnadňovala a zpříjemňovala užívání vozu. Nad svými konkurenty vyčníval druhý SUPERB především aplikací patentovaného řešení otvírání pátých dveří TwinDoor (nabízejícím možnost otevření jako u sedanu či jako u liftbacku), inteligentním pohonem všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex 4. generace a adaptivními bi-xenonovými světlomety.

V kombinaci s ještě větší porcí místa před koleny vzadu než u první generace a obřím, dobře přístupným zavazadlovým prostorem se jednalo o nabídku, která v této cenové kategorii neměla obdoby. A komu to pořád bylo málo, ten se dočkal o rok později, kdy byl na frankfurtském autosalonu 2009 poprvé představen SUPERB kombi.

S výjimkou prestižního benzinového šestiválce byly všechny pohonné jednotky přeplňované turbodmychadlem a roli automatických převodovek převzala dvouspojková ústrojí DSG. Postupem času se nabídka rozšířila op rovedení kombi, úsporný GreenLine, vrcholný LAURIN & KLEMENT a designový paket Outdoor (pro kombi).

Omlazení druhé generace, k němuž došlo v roce 2013, bylo výraznější než v případě první generace a SUPERB se dočkal modernější tváře v duchu nového designového jazyka značky ŠKODA (včetně přepracované přídě, zádě a nového loga). Nově také nabízel řadu atraktivních prvků z oblasti techniky, bezpečnosti či komfortu. Namátkou lze zmínit novinky jako adaptivní bi-xenonové světlomety s LED světly pro denní svícení, Driver Activity Assistant (rozpoznání únavy řidiče) nebo Automatic Parking Assistant vev erzi 2.0. Vylepšení se dočkal i systém TwinDoor, kdy varianty „liftback” a „sedan” nově dostaly každá své vlastní tlačítko.

TŘETÍ GENERACE (2015-NYNÍ): ZAČÁTEK NOVÉ ÉRY

Po sedmi letech výroby se SUPERB s pořadovým číslem dvě dočkal nástupce. Třetí generace vlajkového modelu značky ŠKODA rozpracovává hlavní přednosti, které tolik oceňovali (a stále ještě oceňují) majitelé více než milionu vozů vyrobených od roku 2001. V rámci svého segmentu poskytuje prostorový koncept, který obtížně hledá přímé srovnání. Vůči druhé generaci si„ trojka“ polepšila v šířce, výšce nad hlavou i velikosti zavazadelníku.

Své předchůdce novinka překonává také v jiných ohledech: vychází z moderní technologie MQB koncernu Volkswagen, těží z výhod moderních motorů a převodovek a je to nejbezpečnější, nejúspornější, technicky nejvyspělejší a nejpraktičtější SUPERB všech dob.

8.5.2019 8:00| autor: Tomáš Malík | zdroj: Škoda

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist