Škoda Superb (2008 – 2015)

Druhá generace Škody Superb sklízí se na trhu s ojetými vozy úspěch. Prostorný automobil láká především cestovním komfortem.

RADOSTI
Vynikající nabídka prostoru pro posádku, chytré řešení víka zavazadelníku sedanu TwinDoor, objemný zavazadlový prostor, komfortní podvozek, dobré jízdní vlastnosti, možnost pohonu 4×4 (Haldex), výborný turbodiesel 1.9 TDI s nízkou spotřebou a dostatkem sil.

STAROSTI
Ve srovnání s konkurencí vyšší ceny ojetin, na osmnáctipalcových kolech menší jízdní komfort, na pohled užší a delší karoserie hned nepadne do oka každému, vyšší kilometrový proběh některých vozů, omezená nabídka některých motorizací.

Druhá generace Škody Superb vstoupila na trh v roce 2008, kdy vystřídal úspěšnou první řadu tohoto modelu. Ve výrobě vydržela až do roku 2015, takže na trhu s ojetými vozy se objevuje v širokém cenovém rozpětí. Ve srovnání se stejně starými konkurenty není Superb II zrovna nejlevnější, přesto si kupce hledá snadno. Jako o jiné škodovky, i o něj je totiž na domácím trhu značný zájem.

Zatímco předchůdce ve svém vzhledu nezapřel výchozí model Volkswagen Passat, Superb druhé generace se vydal vlastní cestou. Přitom ale dokázal navázat na přednosti modelu první řady, tedy prostornost a jízdní komfort. K tomu přibyla ještě druhá karosářská verze, která předchozí generaci citelně chyběla. Škoda Superb druhé řady tak vyjela v provedeních sedan a kombi.

Kromě pohonu předních kol se dočkala i provedení 4×4, jenž je řešeno mezinápravovou spojkou Haldex. Tedy stejně jako například u menší Octavie je i zde přerozdělován točivý moment mezi kola přední a zadní nápravy v závislosti na jízdní situaci. Nejde tedy o permanentní pohon všech kol. Předností tohoto řešení je však úspora paliva, k níž dochází, pokud není třeba využívat pohonu všech kol.

Sedan si získal motoristy unikátním dvoudílným víkem zavazadelníku TwinDoor, které lze otevírat buď jako u sedanu, nebo jako u liftbacku i se zadním oknem. Tím se zavazadlový prostor o vynikajícím objemu 597 litrů stane přístupnějším, což značně usnadňuje manipulaci se zavazadly. V případě potřeby lze zavazadelník zvětšit sklopením zadních sedadel až na 1700 litrů. Superb Combi nabízí nákladový prostor o objemu 633 litrů. Ten po sklopení zadních sedadel naroste na 1865.

Skutečně štědrá je také nabídka místa pro posádku, zejména v podélném směru. Nečeká vás ani náznak stísněnosti, ať už budete sedět na předních nebo zadních sedadlech. Nabídka místa je zde skutečně excelentní. Sedačky jsou pohodlné a celkovou úroveň interiéru vyzdvihují kvalitní materiály. To platí jak pro palubní desku, tak třeba výplně dveří. Vše je precizně slícované a nic nevrže ani u ojetin s pořádnými porcemi kilometrů na počítadlech ujeté vzdálenosti.

Přes nemalé rozměry je vůz předvídatelný a ani při rychlejší jízdě neztrácí jistotu. Po celou dobu se příjemně ovládá a komfortním podvozkem zajistí vysokou cestovní úroveň i na ne zrovna ukázkových českých silnicích. Drobnou výtku lze míst snad jen k omezené zpětné vazbě řízení.

Pod kapotu Superbu druhé generace se dostala pětice zážehových motorů. Nabídka začíná přeplňovaným agregátem 1.4 TSI o výkonu 92 kW a pokračuje pro vůz vhodnějšími přeplňovanými osmnáctistovkami TSI s výkony 112 či 118 kW (slabší z nich od roku 2009). Dvoulitr TSI nabídne výkon 147 kW, ale není ani z daleka tak rozšířený, jako oblíbenější osmnáctistovky. To platí i pro šestiválec 3.6 FSI s výkonem 191 kW, dodávaný výhradně s dvojspojkovou převodovkou DSG.

Rodinu turbodieselů v případě Superbu II zastupuje taktéž pětice pohonných jednotek, i když dva motory jsou dvoulitry TDI s výkonem 103 kW – jeden s osmiventilovou a druhý se šestnáctiventilovou technikou. Právě turbodiesel 2.0 TDI se nechvalně zapsal do historie množstvím vážných poruch. Některé se objevují i u provedení 2.0 TDI/125 kW. Oba motory se potýkají s problematickými vstřikovači, jejichž cena rozhodně není lidová. Pokud jsou použity vstřikovače Bosch, je případný servisní zákrok levnější než v případě vstřikování Siemens. Setkat se lze ale i s praskáním hlavy válců nebo problémy s filtrem pevných částic či dvouhmotovým setrvačníkem.

Filtr pevných částic přitom dokáže pozlobit i nejmenší z turbodieselů, jímž je velice úsporná jednotka 1.6 TDI/77 kW. Ta nahradila v roce 2010 devatenáctistovku o shodném výkonu. Proti 1.9 TDI ale šestnáctistovka nevyvine takovou snahu jít za plynem, navíc se potýká s problematickými vstřikovači a naftovým čerpadlem. Motor 1.9 TDI/77 kW taktéž platí za velice úsporný, navíc potěší vysokou spolehlivostí. Avšak i zde se mohou objevit potíže s filtrem pevných částic DPF nebo čidlem výfukových plynů. Motor byl navíc kombinován s pětistupňovou převodovkou a šestý rychlostní stupeň by mu opravdu prospěl.

Z častějších závad si dejte pozor na opotřebovaná ložiska kol, jejichž špatný stav prozradí typické hučení. „Často se objevují vůle na přední nápravě. Čepy jsou odolné, ale silentbloky tolik nevydrží. Postupem času se vymačkají a vozidlu se zhorší jízdní vlastnosti. Od nápravy se mhou ozývat i nežádoucí zvuky. U vozidel s nájezdem okolo 150 000 kilometrů se vůle v silentblocích objevují i na zadní nápravě, což vede k plavání zádě,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Známé jsou poruchy nezávislého topení nebo problémy s převodovkou DSG, která se opotřebovává a její repase není nijak levná. „Od roku 2011 se používá plechová nápravnice místo hliníkové, což znamená zvýšenou náchylnost na vibrace od kol a větší citlivost na pečlivé vyvážení,“ varuje zástupce AAA AUTO.

Upozornit musíme také na problematické rozvody u přeplňovaných motorů 1.4 TSI a 1.8 TSI. Zejména u menšího agregátu se tento problém vyskytuje. „U 1.4 TSI se vytahává řetěz a u 1.8 TSI může selhat napínák rozvodového řetězu a motor se potká, dále je u 1.8 TSI častá vysoká spotřeba oleje. Doporučuje se preventivní výměna rozvodů po koupi ojetiny,“ uzavírá Jindřich Topol z AAA AUTO.

Ve zpětném zrcátku
2008 – uvedení druhé generace Škody Superb v provedení sedan s dveřmi zavazadelníku TwinDoor, se zážehovými motory 1.4 TSI/92 kW, 1.8 TSI/112 a 118 kW (i s pohonem všech kol pomocí spojky Haldex), 3.6 V6/191 kW (jen s DSG a pohonem všech kol) a turbodiesely 1.9 TDI/77 kW (jen s pětistupňovou manuální převodovkou), 2.0 TDI/103 kW (osmiventilová verze) a 2.0 TDI/125 kW (pro vozy s pohonem předních i všech kol).
2009 – nově motorizace 2.0 TDI/103 kW v šestnáctiventilové verzi, uvedena karosářská verze kombi, nabídka rozšířena o úsporné provedení GreenLine 1.9 TDI.
2010 – nový zážehový motor 2.0 TSI/147 kW a turbodiesel 1.6 TDI/77 kW jež nahrazuje 1.9 TDI.
2015 – ukončení výroby Superbu druhé generace a jeho nahrazení třetí řadou.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel model Superb druhé generace v roce 2008. Za ochranu posádky při nárazu získal 5 hvězdiček z 5 možných a za ochranu dětí cestujících v autosedačkách 4 hvězdičky z 5 možných. Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdičky ze 4 možných.

22.2.2018 9:47| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist