Čtenářský test: Škoda Superb 1.8 TSI 2008

Každý to (asi) zná. Škodovek je kolem nás spousty, takže by neměl být takový problém vybrat z tohoto množství tu správnou a za rozumnou cenu…

Sám jsem o voze dlouho přemýšlel, vlastnil jsem Alfu Romeo 146 s motorem 1,9 JTD, nebylo to špatné vozidlo, ale…shrnul bych to slovy, že mělo prostě své mouchy. Takto tedy začala má cesta za vozidlem Škoda. Přiznám se, že jsem velmi dlouho hledal a rozmýšlel se kolik do vozidla investuji, jakou by mělo mít výbavu a jak by mělo vypadat. Se spotřebou Alfy Romeo jsem byl spokojen, a proto jsem opět uvažoval o dieselovém motoru.

Kamarád si asi půl roku před tím než jsem započal své rozhodování o novém voze zakoupil vozidlo Škoda Superb 2, Elegance s motorem 1,8 TSI z roku 2008. Z doslechu a několika návštěv internetu jsem nabyl dojmu, že ho tento motor musí sežrat. Nestalo se tak. Po asi 10 tis. km jsem se s kamarádem sešel na sklenku vína a prohodili jsme pár slov ohledně jeho vozu. Byl jsem velmi překvapen, když mi říkal, že jeho dlouhodobá spotřeba je kolem 7 litrů BA.

Škoda Superb II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

škoda superb II 2 fotogalerie

Dlouho jsem si říkal, že mne asi musí balamutit, ale když jsem se s ním byl jednou projet do Jizerských hor a vrátili jsme se po lyžovačce se spotřebou na palubním počítači 6 litrů paliva, musel jsem uznat realitu. Po asi měsíci se mi naskytla možnost aukce vozu Superb 2 ve výbavě Elegance z roku 2008. Měl jsem možnost dvou variant a to 2,0 TDI s výkonem 103kW a 1,8 TSI s výkonem 118kW. Jak jsem již říkal dříve, věřil jsem nějakým způsobem spíše tomu TDI motoru z důvodu spotřeby.Přihlásil jsem se tedy na TDI variantu vozu Superb a čekal. Průběžně jsem si zjišťoval kolik lidí je přihlášeno do aukce a když jsem za pět minut čtyři hodiny viděl, že je na Superba TDI napsáno asi 30 lidí a na Superba TSI nikdo, přeskočil jsem na variantu TSI. Aukce byla ve čtyři hodiny skončena a já doufal, že se již nikdo nestihl na vůz na poslední chvíli napsat. O dva dny později mi zazvonil telefon a v něm se ozval příjemný ženský hlas, oznamující mi, že jsem aukci vyhrál a že se mohu zastavit pro sepsání smlouvy. Vůz jsem si asi za 14 dní odvezl domů.

Byl tedy ve variantě Elegance dovybavené některými prvky příplatkové výbavy, jako je například Sound systém, vyhřívání všech čtyř sedadel, xenony atd. Vůz jsem kupoval na konci roku 2010 s najetými 35 tis. kilometry a v tuto chvíli už má 81 tis. km. Za tu dobu co jej vlastním jsem s ním nad míru spokojen. Vůz jsem pouze dovybavil originálním malým křidélkem na zadních dveřích a jinými hliníkovými koly od firmy DOTZ. Používám jej téměř denně a vůz mne nikdy nezradil. Dlouhodobá spotřeba při provozu na BA se pohybuje kolem 7l na 100km. Nejlepší spotřebu jsem dosáhl 5,2 l při cestě z Mladé Boleslavi do Hradce Králové při dodržování povolených limitů rychlostí a s lehkou nohou na plynu. Běžně tuto cestu jezdím za nějakých 6 litrů. Jednou jsem také dost spěchal, hodně předjížděl a jel místy až 150 km/h a do Hradce jsem přijel se spotřebou 7,5 l.

ČETLI JSTE: Velký test Škoda Superb 2.0 TDI DSG 4×4

Hromada lidí, kteří takový vůz mají, tak kručí, kolik jim to žere. Já nemohu na konto motoru říct nic špatného, je to jen o tom změnit trochu styl jízdy vůči jízdě s klasickým MPI motorem, který potřebuje vyšší otáčky, aby jel. TSI motory je zbytečné vytáčet k červenému poli, stejně ničeho nedosáhnete. Motor už nahoře stejně nic moc nedá. S TSI motorem je nutno jezdit řekněme podobně jako s TDI motory, tedy ne je zbytečně vytáčet, ale využívat jejich maximální kroutící moment již od 1500 otáček. Protože řekněme si na rovinu, co člověk v dnešním provozu využije? … Kroutící moment, to je to co vás samozřejmě s výkonem žene dopředu. Tedy při běžné jízdě stačí, když řadíte mezi 2000 až 2500 ot/min. a pokud potřebujete razantně předjíždět, je možno motor vytočit například k 3500 ot/min. Pokud takto jezdíte, jízda je stále dynamická a motor vás nesežere. Ale pokud vám, jak se říká „rupne“ v bedně, jste ztraceni a vaše nádrž také.Pokud budete jezdit tak, že motor budete vytáčet pořád do 6000 ot/min. můžete se těšit na spotřebu kolem 15 litru a výše. Řeknu vám na rovinu, je to zbytečné takhle jezdit a v našem provozu i nesmyslné. S vozem jsem byl i v Alpách a vyškrábal jsem se Supem, kde to šlo a kde to už nešlo, nasadily se řetězy a jelo se dál. Dnešní systémy ve voze, jako ASR, ESP atd. zvládají situace na kluzké vozovce dobře korigovat, ale pozor, fyzikální zákony platí stále. Takže systémy vám mohou pomoci, ale nespasí vás, když jedete jak pr…. Je pravda, že pokud si člověk chce se Supem zablbnout, tak to taky jde.

Pokud se rozjedete, stočíte kola a vezmete za ruční brzdu, hezky se otočí. Ke konci smyku vám za to vezmou elektronické systémy, ale to už vám tolik nevadí. Nebo můžete zkusit kouzelné tlačítko ESP off a uvidíte, co se stane. Podvozek vozu hodnotím jako zdařilý a do zatáček se vrhá statečně. Je pravda, že v extrému (prostě „pila“) se trochu hrne ven, ale stačí mu ubrat a drží stopu jak vlak na kolejích, hold je to trochu váha.


Superb má velký kufr i ve verzi sedan. S chytrým otvíráním je to vlastně liftback.

Jinak je vůz vybaven různými chytrými věcmi. Jako úplně nejluxusnější věc považuji systém „Twin-door“. Ten využívám každodenně a je to velmi praktické. Pokud do vozu potřebuji dát jen tašku, nebo něco menšího, otevřu si vůz jako sedan. Pokud mne napadne vozit něco většího, třeba novou televizi z obchoďáku, otevřu si kufr jako liftback. Vynikající věc tento systém, za něj pochvala do Škodovky. Superb je maximalistické vozidlo. Tomu odpovídá již zmiňovaný kufr, kde lze přestěhovat nerozložený jídelní stůl. Na zadních sedadlech je místa pro nevěstu s obručí v šatech, dal by se sem dát i stoleček (v nových verzích už tam prý nějaký je na zadní straně sedadel řidiče a spolujezdce). Řidičova pozice je příjemná a na pravé straně si lze nohu opřít o měkčený plast. Všechny ovládací prvky jsou v dosahu řidiče, dotykové autorádio Bolero funguje výborně, stejně tak jako Bluetooth připojení.

Klimatronik má nastavitelnou rozdílnou teplotu jak v prostoru řidiče, tak spolujezdce, odmlžení oken je otázka chvíle. Pokud pustíte foukání na přední okno, systém si sám zapne automaticky klimatizování a tím suchým vzduchem odmlží přední okno. Loketní opěrka je stavitelná a výsuvná a tím nabízí možnost spousty poloh pro pohodlí. Vyhřívaná zrcátka fungují bezchybně, stejně tak i jejich sklápění. Při delším podržení otevření vozidla na klíčku se automaticky stáhnou okna a tím lze jednoduše při letních parnech alespoň trošku odvětrat vozidlo, aby to pro vás nebyla taková rána, když otevřete dveře auta po delším stání na sluníčku. Xenonové světlomety svítí báječně a přisvicování do zatáček je také výborná věc. Ale abych vůz jen nechválil a neříkal jen samé superlativy, má i své chybky.


Na dovolenou do Alp nebo do Chorvatska? Spotřeba, pohodlí… Superb je ideál.

Jednou z nich je problém umístění 1,5litrové láhve. Do dveří ji dáte jen těžko a to ještě budete doufat, že při zatočení, nebo prudším brzdění nevypadne rovnou pod vaše nohy. A ještě abych se vrátil ke klimatizaci. Ta má také své drobné mouchy a to v tom, že se občas nesmyslně zapíná klimatizování při přepínání z klasického ofukování na ofukování nohou, atd. Za dobu co Superba vlastním jsem s ním absolvoval výměnu oleje, výměnu brzdové kapaliny a výměnu přední chromované lišty v nárazníku. Vše proběhlo bez problémů a v záruční době. Ptáte se asi na důvod výměny přední chromové listy v nárazníku. Zde vznikl problém toho, že chromový nástřik, který je na plastové listě začal „pupínkovatět“. Díl byl vyměněn v záruční době za nový.

DOPORUČUJEME: Čtenářský test Škoda Octavia 1.9 TDI

Měl jsem ještě jednu závadu, ale ta byla způsobena mou blbostí a to tím, že když venku mrzlo, tak jsem se pokusil hned po startu vozidla stáhnout spolujezdcovo okénko. Dlouho se motůrek snažil, až okénko odtrhl, ale bohužel s tím odtrhnutím se utrhlo i něco v systému okénka a bylo vystaráno. Okno vyjelo do půlky a pak sjelo, tak jsem to zkusil znovu, opět to stejné, jen okénko vyjelo asi o 2 cm výš. Nakonec jsem okno zatáhl, ale ráno jsem přišel k autu a okno bylo sjeté. Oprava v servise asi 2500 kč, museli vyměnit celý systém ve dveřích. Jinak mi vozidlo slouží bezchybně a jsem s ním nad míru spokojen. Pohodlné s výborným motorem, který má spoustu síly. Vůz se mnou absolvoval Alpy, Chorvatsko tento rok (teploty kolem 32°C) a vše bez jakýchkoliv problémů. Těším se na další kilometry a všem kteří se rozhodnou Superba s tímto motorem zakoupit spoustu příjemných zážitků.

Jirka

1.3.2013 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist