Nová Dacia Duster vs. ojeté SUV za stejnou cenu

Postavili jsme proti sobě novou Dacii Duster a ojetou Toyotu RAV4. Vybrali jsme vozy za stejnou cenu a zjišťovali, který z nich může být zajímavější investicí.

Rumunská Dacia Duster přišla na trh s velice zajímavou cenou, což odstartovalo zájem motoristů. Někteří se ale pozastavili nad skutečností, že ceny slušně vybavených vozů s lepším motorem už tak příznivé nejsou. Nezřídka také můžete slyšet různá porovnání s ojetými automobily. Právě to nás vedlo do autobazaru AAA AUTO, kde kromě běžných ojetin prodávají i zánovní auta s velice nízkým kilometrovým nájezdem.

Do oka nám padl bílý Duster 4×4 ve velice slušné výbavě. Rok výroby 2011, ujeto pouze 7, ne to není chyba, skutečně jen sedm kilometrů. K pohonu vozu slouží turbodiesel 1.5 dCi o výkonu 80 kW. Je jasné, že konkurenta s tak malým motorem neseženeme, protože do SUV se běžně dávají větší jednotky. Cena této „ojetiny“ činí 440 000 Kč, což je dáno nadstandardní výbavou vč. koženého interiéru. My k autu ale budeme v průběhu testu přistupovat jako k nejlevnějšímu turbodieselu s pohonem všech kol. Tento požadavek splňuje Duster 4×4 1.5 dCi ve výbavě Arctica v ceně 399 900 Kč.

V nabídce autobazaru jsme vybrali konkurenta v podobě Toyoty RAV4 z roku 2007. Pod kapotou má turbodiesel 2.2 D-4D disponující výkonem 100 kW a stejně jako Duster nabízí pohon všech kol. Počítadlo ujeté vzdálenosti udává 80 000 km, tabulka s údaji o vozidle hlásá cenu 380 000 Kč.Co budeme hodnotit?
Jelikož Duster zatím nefiguruje v tabulkách poruchovosti TÜV (jde o příliš mladý model na toto hodnocení), porovnávat spolehlivost nelze. Nemůžeme vozidla ani srovnávat po stránce bezpečnosti, protože Dacia absolvovala bariérovou zkoušku Euro NCAP podle nových pravidel, zatímco Toyota ještě podle původních. Takže se omezíme pouze na konstatování výsledků. Model RAV4 dostal za bezpečnost posádky při nárazu čtyři hvězdičky z pěti možných. Stalo se tak v roce 2006. Duster byl testován letos a obdržel tři hvězdičky z maximálních pěti.

Rozdíl v hodnocení je v tom, že dříve byl vůz testován ve třech disciplínách klasifikovaných samostatně. Výsledek Toyoty se týká výhradně bezpečnosti dospělé posádky. Nově se udává počet hvězd jako celkové hodnocení, do něhož spadá bezpečnost dospělé posádky, bezpečnost dětí v autosedačkách a ohleduplnost při střetu s chodcem. Výsledek Dacie Duster tedy ovlivňovalo více faktorů.

Nebudeme posuzovat ani design, který je věcí názoru. To platí jak pro karoserii, tak pro palubní desku. Tím jsme vysvětlili, co se hodnotit nebude, takže k důležitějším věcem – tedy co se hodnotit bude. Nejprve se zaměříme na dílenské zpracování vozidel. Pak se podíváme na cestovní komfort, který považujeme za velice důležitý. Rozhodně nemůžeme opominout porovnání motorizací, byť jde o objemově značně rozdílné motory. Pár slov si řekneme také k jízdě a na závěr dostane prostor cena a garance.

Dacia Duster fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Dacia Duster fotogalerie

Vítěz každého kola obdrží bod. Hodnotit budeme pět disciplín. Jejich lichý počet zaručuje, že na konci budeme znát vítěze. Takže vsadíte si na novou Dacii, nebo ojetou Toyotu?Zpracování
Ani k jednomu z automobilů nemůžeme přistupovat jako k levnému. Nová Toyota RAV4 s pohonem všech kol a turbodieselem pod kapotou přijde na 664 900 korun. Zkoušená ojetina stojí 380 000 Kč, což není málo. A teď pozor. Levným vozem není ani Dacia Duster, která v provedení 4×4 s turbodieselem stojí 399 900 Kč (cena nového vozu). Takže rozhodně nejde o laciné auto!

Jenže už ve chvíli, kdy vezmete za kliku dveří, máte opačný dojem. Působí totiž velice křehce, a když za ni zaberete, vyvolává dojem, že vám zůstane v ruce (lehce se kroutí). Přitom zcela opačný pocit v nás zanechalo až abnormálně velké víko nádrže. Takováhle velká pevná kovová plachta se jen tak nevidí. Ale zpět ke dveřím, respektive k nástupu do Dusteru. Za povšimnutí stojí také zámek dveří dávající vzpomenout na vozy z minulých let. To u „ravky“ je integrovaný do bytelné kliky, a vidíte z něj opravdu jen vstup pro klíč.

Ale už je na čase vstoupit na palubu. Jako v křižníku se ani v jednom z vozů cítit nebudete, nakonec ani ta toyota není Land Cruiser, ale výrazně menší RAV4. To však nevadí, protože místa je v obou testovaných autech dostatek. Na prostornost se však podíváme později. Teď nás zajímá především kvalita použitých materiálů a ta není ani v jednom případě zlá. Dacia má výhodu v lepší palubní desce než se dodává standardně, což prozrazuje vylepšení o hnědě lakovaný obklad středového panelu a stejně vyvedená madla dveří. Že palubní deska pochází z levného modelu Sandero ale nezapře.


Výhoda rumunského vozu tkví v otevírání dveří zavazadelníku směrem nahoru. Při nakládce tak nepřekážejí, jako u japonce, jehož dveře se otevírají k chodníku. Zavazadlový prostor Toyoty přitom pojme náklad o objemu 410 litrů, Dacia odveze o 2 litry méně.

Menší šok nám připravil Duster parodií na roletku zavazadelníku. Ta se totiž nenavíjí jako u Toyoty RAV4, protože zkrátka navíjecí není. Jedná se o něco, co nejvíce připomíná kus koberce napevno uchyceného za opěradly zadních sedadel a na druhém konci vybaveného plastovou lištou, jíž lze uchytit v poloze „zataženo“. Při „odtažení“ kryt zůstane viset dolů do zavazadelníku – bože, vždyť je to auto prakticky za 400 000 korun!

Příděl prvních bodů nám tedy nečinil potíže. Duster zkrátka doplatil na zpracování některých prvků, jež při první obhlídce možná ujdou pozornosti (patří mezi ně i ostré plechy v motorovém prostoru). Kdo se s autem ale seznámí blíže, všimnout si jich prostě musí.

Toyota RAV4 – Dacia Duster 1:0Cestovní komfort
Na testovací jízdu jsme nejprve vyrazili v Toyotě RAV4. Vybrali jsme si typickou českou silnici, tedy místy připomínající ementál… Měkké nastavení odpružení SUV však nezklamalo a ani příčné nerovnosti nebyly problém. Kladně hodnotíme také pohodlí sedadel a v neposlední řadě akustickou pohodu v interiéru. Aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech hodnotíme jako opravdu malý a motor je velice dobře utlumen.

Ani Dacia neměla s děravou komunikací potíže. Stejně jako „rav-čtyřka“ hravě překonala i nástrahy rozbité dlažby. Pohonná jednotka ale byla po celou jízdu slyšet více. Kromě toho si nešlo nevšimnout hluku od kol, který zdatně pronikal do interiéru. V porovnání s Toyotou byl ve vyšší rychlosti při jízdě po dálnici také citelně vyšší aerodynamický hluk. I další bod tedy míří do země vycházejícího slunce.

Toyota RAV4 – Dacia Duster 2:0

Motorizace
Obě auta jedou slušně a i výkon pohonné jednotky v Dacii Duster je dostačující. O 20 kW více produkující motor v RAV4 má ale přirozeně převahu a to jak třeba při předjíždění, tak při rozjezdech. Nakonec z 0 na 100 km/h Toyota zrychlí za 10,5 sekundy, Dacia potřebuje 12,5 sekundy. Jenže jak jsou na tom vozy z hlediska spotřeby? Agregát 2.2 D-4D/100 kW si v průměru řekne o 6,6 litru nafty na každých 100 kilometrů jízdy. Proti tomu má turbodiesel 1.5 dCi/80 kW výhodu ve spotřebě o rovný litr nižší.

Dle předpokladů si v této části srovnávacího testu vedla lépe silnější jednotka, i když v porovnání spotřeby prohrála. Pro SUV se však silnější motor více hodí, má výkonovou rezervu a onen litr nafty navíc není tak zdrcující.

Toyota RAV4 – Dacia Duster 3:0Jízda
V „ravce“ se člověk cítí opravdu příjemně. Auto se snadno ovládá a na silnici vykazuje vyloženě dobré jízdní vlastnosti. V Dusteru je, jak již padlo, větší hluk, jízdní vlastnosti nejsou zlé, ale na Toyotu ani náhodou nestačí. Japonec si v zatáčkách nechá líbit více, ale co mimo zpevněnou komunikaci? Jelikož jde o SUV a ne o off-roady, patří obě auta na silnici. S nástrahami lehkého terénu by si ale poradit měla. Nakonec obě mají uzamykatelnou uzávěrku mezinápravového diferenciálu.

Toyota je známa nízko zavěšeným výfukem, který ji limituje. Podle výrobce má RAV4 světlou výšku 180 mm. Dacia se světlou výškou 210 mm je na tom o něco lépe. Brzdy obou vozidel pracují výborně. Auta mají šestistupňové manuální převodovky a také řazení probíhá hladce. V Toyotě nám ale přišlo přesnější. O přidělení dalšího bodu rozhodlo chování aut na silnici, protože tam skutečně patří. Zde je na tom lépe „ravka“.

Toyota RAV4 – Dacia Duster 4:0

Cena a garance
Jak již padlo na začátku, ceny vozidel jsou prakticky stejné. Toyota má o trochu lepší výbavu, když nabízí například sedm airbagů, zatímco Dacia jen čtyři. Výhodu nového vozu ale představuje nulový kilometrový nájezd a tedy žádné opotřebení a také záruka. Pravda, pokud o ni nechcete přijít, musíte se účastnit pravidelných prohlídek, které nejsou zadarmo. Je to ale pádný argument pro příděl bodu. Tím se dostáváme ke konečnému výsledku tohoto duelu.

Toyota RAV4 – Dacia Duster 4:1

VERDIKT
Dacia Duster se prezentuje jako cenově dostupné auto s velkou užitnou hodnotou. Pokud se však nespokojíte se základním provedením, levný automobil to už nebude. Užitná hodnota sice zůstane zachována, ale zpracování vozu se do této cenové kategorie jaksi moc nehodí.

I proto se ukázala velká převaha Toyoty RAV4. Ta sice není nová, těží ale z dobré pověsti a precizního zpracování. Z dlouhodobého hlediska je nezanedbatelnou výhodou i pomalejší pokles hodnoty než tomu bude u Dacie. Při jízdě v „ravce“ se cítíte jako v dražším autě, než když jedete v Dusteru. My proto považujeme za lepší volbu zachovalou ojetinu.

Za zapůjčení vozidel děkujeme autocentru AAA AUTO, které nabízí i zánovní automobily.

Milan Jirouš

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1461
Kompresní poměr15,7 : 1
Vrtání x zdvih (mm)76,0 x 80,5
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
VpředuMacPherson s trojúhelníkovým ramenem a zkrutným stabilizátorem
Vzaduvíceramenná typu MacPherson
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 280 x 24 mm
Brzdy vzadububnové, 9 palců
Pneumatiky vpředu215/65 R 16 M+S
Pneumatiky vzadu215/65 R 16 M+S
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)80 / 110 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)240 v 1750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)85,0
0-100 km/h (s)12,5
Nejvyšší rychlost (km/h)168
Spotřeba paliva (l/100 km)6,5 / 5,3 / 5,5
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4315
Šířka (mm)1822
Výška (mm)1625
Rozvor náprav (mm)2673
Provozní hmotnost (kg)1294
Celková hmotnost (kg)1844
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)680
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)408 - 1570
Ceny
Základní cena modelu259 900 Kč
Základní cena test. verze399 900 Kč
25.5.2011 2:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist