Dacia Duster – Crash test Euro NCAP

Rumunské SUV potvrdilo důraz na cenu na úkor ostatních disciplín. O čtvrtou hvězdu připravila Duster absence stabilizace a mizerné výsledky při střetu s chodcem.

Renault nijak nezakrývá, že hlavním úkolem jeho konstruktéru bylo postavit Dacii Duster lacinou. Ostatní přednosti musely mírně ustoupit, a to včetně dnes tolik žádané bezpečnosti. Tři hvězdičky přesto nejsou důvodem ke zděšení, které se jistě bude šířit řadami dosud přehnaně nadšených zákazníků. Duster si ve skutečnosti vedl při ochraně dospělých cestujících uspokojivě. Jeho 74 procent je jen o dva body méně než získala čtyřhvězdičková Mazda CX-7 a třeba Toyota Urban Cruiser měla jen 58 procent – byť její výsledek je dodnes nepokrytě vysmíván. Za průměrem kompaktních SUV (stejně jako malých SUV i MPV) zaostala Dacia Duster asi o deset procent, což není vzhledem k ceně zvlášť znepokojivé.

Konkrétní výtky komisařů Euro NCAP směřovaly k faktu, že při nárazu zezadu se otevřely dveře zavazadelníku. Duster tím přišel o několik důležitých bodů. Při nárazu zpředu auto zatížilo hrudníky obou cestujících nepatrně víc, než bývá zvykem. Vysloužilo si hodnocení marginal (částečná ochrana – prostřední z pěti stupňů). Další body Duster ztratil za levé přední dveře, které se otevřely při bočním nárazu do bariéry. Kolizi se sloupem stejné dveře vydržely, ale senzory zachytily nadprůměrné zatížení hrudníku řidiče a výsledkem byla známka weak (slabá ochrana – druhé nejhorší hodnocení z pěti). Také ochrana krku dopadla jen průměrně, ohodnocena stupněm marginal. Zpráva navíc zmiňuje pochybnosti ohledně ochrany řidiče, který bude jinak velký než použitá figurína, případně se usadí v jiné pozici. Zranění by mu mohly způsobit tvrdé struktury uvnitř palubní desky.Za ochranu dětí si Dacia Duster odvezla 78 procent bodů. Polovina z deseti malých SUV, zkoušených od změny metodiky v roce 2009, sice odešla s hodnocením kolem 86 procent (např. Kia SportageHyundai ix35), ale druhá polovina včetně Volva XC60Mercedesu GLK (obě pět hvězdiček celkem) dopadla stejně jako Duster. Jeho výsledek tedy můžeme označit za zcela běžný a ne špatný. Slovní hodnocení tomu odpovídá. Kritizuje pouze způsob, jakým auto podává řidiči informace o stavu pravého předního airbagu. Není prý dostatečně jasné, zda je zapnutý, nebo vypnutý, a představám zaměstnanců Euro NCAP neodpovídaly ani cedulky informující řidiče o nutnosti jeho deaktivace v případě, že na pravé přední sedadlo umístí autosedačku otočenou proti směru jízdy.

Dacia Duster fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Dacia Duster fotogalerie

Dosud by výsledek Dusteru s přehledem stačil na čtyři hvězdičky, další (méně důležité) disciplíny mu bohužel zkazily skóre. 28 procent za ochranu chodců je přímo mizerný výsledek, v nedávné historii bylo horší jen faceliftované Volvo C30 (26 %, ale celkem pět hvězdiček). Dacii předběhl i dvouhvězdičkový Landwind CV9 s 31 procenty. Aut, jejichž hodnocení začíná trojkou najdeme víc, ale většina testovaných vozů se už dnes dokáže vyšplhat přes padesát procent. Přední maska i hrana kapoty byly beznadějně nepřátelské (0 bodů) a mnoho pohodlí nenabízí ani místa, kam nejčastěji dopadají hlavy sražených dospělých. Pouze s hlavami dětí naloží kapota lépe.

Mnoho bodů nenasbírala Dacia ani standardní výbavou. Dostala pouze dva body za upozornění na nezapnuté pásy řidiče a spolujezdce. Maximum je přitom sedm bodů, z nichž tři lze získat za ESP ve standardní výbavě a levný Duster stabilizaci v základu pochopitelně nemá (a to je dobře).

autoweb.cz

25.2.2011 11:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist