Toyota RAV4 (2000 – 2006)

Druhá generace japonského SUV se těší velké oblibě. V bazarech ji ale nepotkáte často.

RADOSTI
Vysoká spolehlivost, dobré jízdní vlastnosti, na SUV solidní zdatnost mimo zpevněnou vozovku.

STAROSTI
Vyšší ceny ojetin, menší nabídka vozidel, dveře zavazadelníku se otevírají k chodníku, vadnutí brzd vlivem přehřátí.

První řada „ravky“ sklidila na trhu velký úspěch a druhá, představená v roce 2000, na něj dokázala skvěle navázat. Automobil se dodával ve tří a pětidveřovém provedení, přitom třídveřový model je kratší a má menší rozvor. Na délku měří 3760 mm (rozvor 2280 mm), zatímco pětidveřový vůz má 4155 mm (rozvor 2490 mm).

Toyota RAV4 je SUV a na trh přišla s pohonem předních (pouze pro základní motorizaci), nebo všech kol. Nejdříve bylo možné volit pouze ze dvou zážehových motorů, o rok později ale nabídku rozšířil turbodiesel.

Rok 2003 přinesl drobnou úpravu vzhledu. Nástupce se vůz dočkal v roce 2006, kdy přišla do prodeje Toyota RAV4 třetí generace.

Ale zpět ke druhé řadě. Stejně jako další „es-ú-véčka“ i „ravka“ vyvolává dojem bezpečnosti. Její míru ale nemůžeme posoudit, protože bariérovým testem Euro NCAP nikdy neprošla. Absolvoval jej až nástupnický model.Pozice na trhu
Jak již padlo, Toyota RAV4 není v autobazarech tak často k vidění. To však neznamená, že by se sháněla nějak hodně obtížně. Zájemce s přesnou představou o vozidle ale bude muset věnovat nějaký čas obhlídce více vzdálených nabídek. Rozhodně na tento automobil nenarazí hned ve třech vedle sebe sídlících bazarech.

Nejlevnější automobily pořídíte za ceny okolo 140 000 korun. Nezřídka jde o vozidla se zážehovou osmnáctistovkou a pouze jednou poháněnou nápravou. Za srovnatelnou částku ale nejdete i dvoulitry v provedení 4×4.

Kdo má zájem o úspornější motorizaci, musí sáhnout po turbodieselu. To však znamená vyšší investici. Zde počítejte s cenou alespoň 180 000 Kč.Zpracování
Vozidlu lze vytknout některé tvrdé a levněji vypadající plasty v interiéru či slabší boční vedení předních sedadel. Rozhodně si ale nikdo nemůže naříkat na špatné slícování jednotlivých dílů nebo snad malou odolnost. Celkově je dílenské zpracování velice solidní.

Pokud jde o prostor, rozhodně lépe se budete cítit v delší pětidveřové verzi. Třídveřový automobil nemá místa na rozdávání. Jeho zavazadelník poskytne objem pouhých 175 litrů v základním uspořádání, což je opravdu málo a slavné to není ani na zadních sedadlech.

Proti tomu pětidveřový vůz disponuje zavazadelníkem o objemu 520 litrů, což už je opravdu pěkná hodnota. Nevýhodu ale vidíme ve dveřích nákladového prostoru, které se otevírají směrem k chodníku. Při nakládce se tedy musejí obcházet.Jízda
Chování automobilu na silnici můžeme označit za dobré, i když máme pár připomínek. Především jde o řízení, jež působí ve vyšších rychlostech přeposilovaně a ani brzdy nejsou zcela bez výhrad. Při opakovaném větším zatížení totiž dochází ke slábnutí jejich účinku vlivem přehřátí.

Varianty se stálým pohonem všech kol si vedou obstojně i mimo asfaltové komunikace – avšak do těžšího terénu rozhodně nepatří! Za běžných podmínek se rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50. Pokud dojde k prokluzu, mezinápravový diferenciál s viskózní spojkou poměr bleskově změní tak, aby šlo více energie ke kolům, jež mají správnou přilnavost.

Uzávěrku diferenciálu druhá generace „rafky“ nenabízí, limitujícím prvkem při jízdě mimo zpevněné cesty je ale něco jiného. Nízko visící výfuk totiž ve vyjetých kolejích nebo na nerovnostech velice snadno přijde k úrazu. Ve stejném nebezpečí jsou také ozdobné nášlapy (nástavce) okolo prahů, je-li jimi vůz vybaven.Motorizace
Automobil se dostal na trh s dvojicí zážehových a jedním vznětovým motorem. Základní osmnáctistovka se dodávala do modelu s pohonem pouze přední nápravy, dvoulitr zase pro verzi s pohonem všech kol. Oba benzinové agregáty přitom disponují proměnným časováním sacích ventilů VVTi.

Zážehové motory: 1.8 VVTi/92 kW, 2.0 VVTi/110 kW.
Vznětové motory: 2.0 D-4D/85 kW.

NEJ motory
Dobrý volba: 2.0 D-4D
Turbodiesel se systémem common rail má pro „ravku“ dostatek sil. Jeho kladem je příznivá spotřeba nafty, v tomto směru mu jiná z nabízených pohonných jednotek nemůže konkurovat.

Nevhodný: 1.8 VVTi
Osmnáctistovka se montovala do vozidel s pohonem pouze jedné nápravy, to však není jediný handicap. Výkonem totiž neoslní kromě toho se někdy potýká s nadměrnou spotřebou oleje.

Časté závady
U pohonných jednotek a výčtu jejich závad ještě chvilku zůstaneme. Při koupi modelu RAV4 věnujte pozornost stavu spojky, zejména u verze s turbodieselem má totiž kratší životnost.

Zcela bezproblémový ale není ani dvoulitrový zážehový agregát, což dokazují slova Jindřicha Topola, regionálního manažera výkupu AAA AUTO: „Dvoulitrové benzinové motory se občas potýkají s kolísáním otáček při volnoběhu. U dieselového dvoulitru si dejte pozor na stav dvouhmotového setrvačníku. Jeho životnost sice není špatná, ale jde o choulostivější díl, takže může u vozidel s vyšším kilometrovým proběhem jevit známky nadměrného opotřebení.“

Rozhodně neopomeňte prohlídku podvozku a zaměřte se na výfuk, který jak již padlo, může být poškozen po jízdě v terénu. Potíže s vůlemi na nápravách nebývají. „Nezapomeňte na prověrku elektrické výbavy a klimatizace, její oprava by mohla být nákladná,“ varuje zástupce AAA AUTO. Ještě dodejme, že se vůz vyráběl s pětistupňovou přímo řazenou a čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Ani jedna z nich přitom nevykazuje zvýšenou poruchovost.

Milan Jirouš

3.4.2011 12:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist