Když se na polygonu sejdou zástupkyně něžného pohlaví (zkušenost pohledem ženy)

Když se na polygonu sejde 40 žen… Ne, nejedná se o začátek vtipu, ale o reálnou událost. Ženy se totiž potřebují též zlepšovat v řidičských dovednostech a akce s názvem „Start Driving“ byla k tomu přímo stvořená.
dsc07710-1100x618.jpg Zdroj: Marek Pavliš/GasNet

Projekt se primárně zaměřuje na mladé a nevyježděné řidiče do 24 let. Snaží se jim ukázat, co vše se v reálném prostředí může stát a jak s nebezpečnými situacemi nakládat, aby se jim nebo jejich spolucestujícím nic nestalo. Mladí řidiči totiž patří do neohroženější skupiny jezdců v Česku. Tentokrát se ale pořadatelé rozhodli, že prostor dají jenom ženskému pohlaví a tak se reálně na polygonu v Jihlavě sešlo 40 žen. Včetně mě.

Bez teorie ani ránu

Jako první jsme absolvovali přednášku od týmu silniční bezpečnosti. Následoval workshop s psycholožkou, na kterém jsme trochu nedobrovolně přiznávaly, jaké neřesti za volantem děláme. Mezi nejčastějšími zaznělo překročení povolené rychlosti, věnování se dětem za jízdy, používání telefonu za jízdy, telefonování, ale také agresivní jízda. Nejpřekvapivější pro mě bylo psaní si do bloku za jízdy. Po detailnějším rozboru jsme se vydaly za volant.

Usednout za volant ale neznamenalo smykovat na polygonu, ale vydat se na 15minutovou jízdu po Jihlavě. Jako spolujezdec ve voze seděl instruktor, který hodnotil naši jízdu. Nebudu lhát, docela mi spadl kámen ze srdce, když jsem se dozvěděla, že řídím dobře a bezpečně.

Nedržte volant jednou rukou

Před 3hodinovou zábavou na polygonu jsme absolvovaly teorii bezpečné jízdy. Co se mi vskutku vrylo do paměti, bylo video z crash testů, kde figurína držela volant jednou rukou. Následný náraz a vystřelení airbagu bylo pro ruku vskutku fatální. Já sice nepatřím do skupiny řidičů, kteří by takto drželi volant, zato jich znám spoustu a každému z nich bych video pustila. Ostatně, když se na silnici stane něco neočekávaného, vždy se to lépe řeší oběma rukama než jednou. Druhou věcí, kterou si budu pamatovat je, jak zvládnout smyk, přestože řídím 12 let, byla jsem ráda, že jsme si to v praxi mohla vyzkoušet. Základem úspěchu je – prudce nebrzdit!

Jak se vyhýbat překážkám

Energický instruktor z přednášky nás následoval na prvním zastávku, kde se jsme se měly na mokré dráze vyhýbat překážkám – jednalo se o vodní trysky, které se znenadání objevily buď přes celou šíři vozovky, nebo jen na jedné straně. Vždy se spustily těsně před příjezdem. Základem je tak prudce „trhnout“ volantem do strany, protože zde není prostor pro lehké zatáčení. První překážku jsem tak bohužel napřímo projela. Líbilo se mi ale, že každý z přítomných odborníků komentoval naše chyby, abychom věděly, čemu se příště vyhnout nebo jak to udělat lépe. Další rady jsem dostala přímo od instruktorky autoškoly, která po celou dobu seděla se mnou ve voze. Následující vyhýbací manévry byly už mnohem zdařilejší.

Brzdu nešolíchejte, musí až k podlaze

Poté, co jsme se „vyřádily“, jsme se přesunuly na horní část polygonu, kde nás čekalo nouzové brzdění na mokré a suché vozovce. Dosud jsem žádnou situaci s nouzovým brzděním řešit nemusela (jsem asi šťastlivec), a tak jsem byla zvědavá, co se vlastně děje s brzdou, když na ni člověk prudce dupne a především jak poznám, že má auto funkční ABS. Zásadou v takové situaci je vší silou sešlápnout brzdu a držet volant rovně. Není velkým překvapením, že na suchu to brzdí mnohem lépe než na mokru, kde často vozidla i ostatních žen zastavovala o několik desítek metrů dál. V další etapě jsme zkoušely losí test, (pozn. jedná se o oficiální název testu, který zjišťuje chování vozu při prudkém vyhýbacím manévru před neočekávanou překážkou). Ne tedy v běžných zátěžových rychlostech, ale spíše pomalejším tempem, i tak jsem měla co dělat, abych kužel nesrazila.

Nejzábavnější simulace nás čekala nakonec. Jednalo se o zvládnutí smyku v zatáčce, a aby to dobře klouzalo, tak byla vozovka mokrá. Ohodnotila bych se docela dobře, až na pár momentů, kdy jsem smyk úplně nevychytala a koly skončila v drsném povrchu, který auto hned zpomalil. Začínaly jsme s nižší nájezdovou rychlostí zhruba 40 km/h, později to šlo i padesátkou. Čím více jsem to trénovala, tím jsem byla jistější a krotila auto do správného směru (tedy kontra u smyku zadní nápravy) mnohem snadněji.

Zkušenost určená pro všechny

Hlavním poselství Start Drivingu je tedy naučit řidiče, jak se mají chovat v nepředvídatelných situacích. „Pozorujeme určitý respekt před ovládáním vozidla. Dámy a pánové si občas nevedou dobře, proto jsme se rozhodli uspořádat kurz pod dohledem učitele autoškoly v klidu a bez rizika, kdy si řidiči vyzkouší různé scénáře a budou vědět, jak na ně reagovat,“ popsal předseda Asociace autoškol České republiky Aleš Horčička. Kurzy probíhají po celé republice, stačí se jen registrovat na stránkách Start Driving. Zúčastnit se mohou nově i mentoři (rodiče), kteří by se chtěli lépe připravit na svou roli při přípravě 17letých řidičů za volantem.  Akce se konají vždy na akreditovaných polygonech za přítomnosti instruktorů z autoškol a dalších odborníků.

30.6.2023 7:51| autor: Michaela Rubešová | zdroj: Asociace autoškol ČR, GasNet, Škoda Auto

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist