Máme rádi diesel aneb čtyři důvody, proč nafta nepatří do kamen a už vůbec ne do minulosti

Diesel se stal nenáviděným druhem spalovacího motoru. Elektrikáři mu říkají „rakovinomet“, automobilky zuřivě škrtají v nabídkách a pak říkají „hleďte, lidi diesely přestali kupovat“. Uvidíme, kam se celý vývoj posune, ale po dalším svezení v jednom z mnoha hybridů, který přišel jako náhrada za vznětový motor, potřebujeme říci, že nafťák má obrovské výhody a zatím to vypadá, že nám bude chybět.
studio-pizza-n41ukdhpzvu-unsplash-1100x618.jpg Zdroj: Unsplash

Podívejte se, pokud milujete elektromobily, nabíjení ze sluníčka a sosání u Lidlu, my vám to nebereme, určitě si elektrické auto kupte. Stejně tak si kupte benzinový nebo hybridní automobil, a pokud v tom vidíte smysl, kupte si třeba i vodíkovou Toyotu Mirai. Jak je ctěná libost. Málokdo si to uvědomuje, ale my teď a tady pořád žijeme ve zlatém věku motorismu. Na trhu figuruje tolik druhů pohonů, jako nikdy dříve. Takhle by to mělo zůstat. Každý ať si koupí, co uzná za vhodné. Jenže ono to takhle samozřejmě fungovat nebude věčně, šrouby se utahují. Aktuálně se to týká hlavně dieselových aut.

Vznětové motory postupně mizí. Příkladů najdeme spoustu. Třeba nový Hyundai Santa Fe si má vystačit jen s hybridem, koncern Stellantis škrtá vznětové motory ve velkém, takže už u spousty modelů najdete leda tak slaboučký 130koňový čtyřválec, pokud ho tam vůbec najdete. Chcete silnější motor? Kupte si plug-in hybrid. Na dvoulitry o výkonu kolem 200 koní se v nižší střední třídě zanevřelo. Chtěli byste naftovou Octavii RS? Po nedávné modernizaci máte smůlu. Takhle bychom mohli pokračovat pěkně dlouho. Samozřejmě čest výjimkám typu Mazdy, která relativně nedávno přidala do své nabídky pro CX-60 řadový vznětový šestiválec.

Některé automobilky vám pak jsou schopné na tiskové konferenci tvrdit, jak se pěkně ty hybridy prodávají a jak se prodávají lépe, než diesely. To ostatně vychází i z celoevropských statistik. Diesel vytrvale klesá. Klesá tedy zájem zákazníků? No to asi těžko můžeme s určitostí tvrdit, když jsme nastavili na trhu takové podmínky, že klesá nabídka takových aut a když někteří výrobci (např. Ford u Focusu) aplikují obchodní strategii dramatických slev, které se (ano, tušíte správně) naftového motoru netýkají.

Takže před tím, než tahle přeregulovanost trhu diesel definitivně zadusí, pojďme si ještě připomenout důvody, proč třeba tady nám v redakci bude občas poctivá naftička chybět. Ačkoliv samozřejmě má i řadu nevýhod a takové ty načipované vraky s vykuchaným filtrem pevných částic hulící jak studená kamna, do kterých tady naše jedna sousedka nahází vlhké uhlí a pak to vypadá, že jí chytla střecha, jsou skutečné zlo.

Nízká spotřeba jako hlavní výhoda

Nízká spotřeba je hlavní výhoda. Dieselové motory mají z podstaty svého fungování poměrně vysokou účinnost spalování a tudíž nízkou spotřebu kombinovanou s vysokým točivým momentem. Zvládají tak lépe větší zatížení a i při něm je jejich spotřeba velmi přijatelná. My tady v redakcích Autowebu i Autosalonu testujeme nová auta každý týden a trend je zcela jasný. Ano, hybridy umí být velmi úsporné při jízdě po městě, jenže jakmile dojde na delší dálniční jízdu, ještě navíc třeba s rakví na střeše, v rychlejším tempu nebo nedej bože s přívěsem, nic lepšího než dieselový motor dodnes neexistuje. U hybridů zpravidla na dálnicích elektromotor zas až tolik pomoci nedokáže a ejhle, najednou tam je desetilitrový průměr jak malovaný. Vznětové agregáty jsou prostě skvělé na dlouhé cesty. Své o tom jistě budou vědět manažeři, kteří byli donuceni přesednout z naftových firemních aut do plug-in hybridů.

Já osobně ještě spolupracuji s časopisem, kde už celá desetiletí praktikujeme s kolegy takové měřicí testy. Jezdí se od devadesátých let stejná 145 km dlouhá trasa a nedávno jsme dělali obří tabulku s výsledky. Historicky nejúspornější bylo plug-in hybridní BMW 3, které ale mělo na začátku testovací trasy plně nabité baterie. Další v pořadí už jsou diesely, konkrétně Mokka s motorem 1.5 CDTI, která vykázala průměr 4,5 l/100 km.

Dojezd dává svobodu

S nízkou spotřebou souvisí ještě jedna výhoda – velký dojezd. Když tohle řeknete fanouškům elektromobilů, svou závist budou maskovat posměšky, jak musíte jezdit do Chorvatska na jeden zátah a jak si za volantem čůráte na podlahu. Ale o to nejde. Ta svoboda spočívá v tom, že na startu nějaké delší trasy natankujete a pak už to nemusíte řešit. Máte daleko větší možnosti volby, kde palivo doplníte. Neřešíte, že se vám po dvou hodinách jízdy auto vybije a když jsou nabíječky obsazené, tak musíte čekat. S dieselem, když přijedete k benzince, kde je fronta, tak si prostě řeknete, že tu stát nebudete a jedete v klidu dalších 100 km jinam. Akční rádius je natolik velký, že o doplňování paliva téměř nemusíte přemýšlet. U hybridů tomu tak není, u plug-in hybridů to máte okořeněné dilematem, jestli teda někde dobíjet, když už si ty těžké baterky vozím s sebou. Pokud jde o dlouhé cesty, největší bezstarostnost vám dává diesel. Téhle cestovní svobodě se elektromobily ani zdaleka neblíží, hybridy ano, ale spíše u menších aut. Velkým SUV pořád více sluší nafta.

Táhne to vodspodu

Díky vysokému točivému momentu i poměrně slabá naftová auta umí dělat dojem, že jsou celkem svižná. Takový ten razantní kopanec a intenzivní zátah od nízkých otáček se postupně ztratil v dalších a dalších filtrech a v naladění automatických převodovek, ale to se nakonec týká i benzinových aut a elektromobilů. Svižná jízda dieselových vozů může být zábavná, protože dynamika je velmi solidní a jak jsme už zmínili, není vykoupena rychle rostoucí spotřebou. To jiný druh pohonu neumí. Šestiválcové motory k tomu přidají také pěkný zvuk a hezky zněly a jely také i takové naftové pětiválce Volvo. Budiž jim země lehká.

Nalož, co chceš

Už jsme to trochu nakousli. Jistě není náhoda, že u velkých automobilů a užitkáčů se prosadil právě diesel. Výborně zvládá vysoké zatížení. Ano, elektromotor by býval byl ještě lepší, ale nutnost dávat k velkým autům velké baterie ubírá na užitné hmotnosti a vůbec celou věc hodně komplikuje a především prodražuje. Táhnout obytný přívěs? S dieselem žádný problém. S elektromobilem nebo hybridem? Ano, to problém je. Jednak tahle auta odtáhnou mnohem méně co se hmotnosti týká a jednak v některých případech ani tažné vůbec mít nemohou. Tohle se mimochodem týká i hybridů. No a něco jako elektrické obytné auto je úplně sci-fi. Ono to sice teoreticky vypadá fajn, v podstatě by to byl obytňák s obří palubní baterií, jenže takové auto kromě obytné vestavby musí vozit právě ještě těžké baterie. A rázem zjistíte, že vám limit 3,5 tuny nestačí. Diesel si s tím poradí a ještě navíc nabídne i ve velkém autě krásný dojezd.

Diesel se postupně stává sprostým slovem, automobilky tlačí hybridy a elektromobily. Nové generace různých modelů už s dieselem na trh vůbec nepřichází. Dokonce i taková Dacia Duster v nové generaci nabídne místo dieselu hybrid. Cože, vy nemáte radost? Dnes se zdá, že naftový motor to má spočítané. U malých aut je minulostí už teď, jak jsme si řekli, začíná mizet i z nižší střední třídy a nakonec ani u aut typu nového BMW 5 to výrobci s nabídkou rozhodně nepřehání. Je to škoda, protože hlavně na dálkové cesty nic lepšího není. A zatím se na obzoru ani nic lepšího nerýsuje.

Holt tak budeme muset tankovat častěji do těch hybridů, nebo ještě častěji sosat energii z nabíječek, nebo si ty naše naftové paštiky budeme důkladněji opečovávat.

11.3.2024 7:25| autor: Lukáš Dittrich | zdroj: autorský text

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist