Chevrolet Lacetti vs Peugeot 307 vs Škoda Octavia

Souboj ojetých kombíků v ceně kolem 125 000 korun má tentokrát nečekaně vyrovnané hodnocení. A stálice v podobě Octavie Combi nedopadla nejlépe.

Ještě před výběrem vozidel jsme si položili otázku: „diesel, nebo benzin“? Mrazivé počasí a obavy z tuhnoucí nafty nakonec rozhodly. V autobazaru stojí vozidla mnohdy delší dobu a riziko je tak výrazně větší, než u denně provozovaných aut s řádně ošetřeným palivem. V pražské pobočce AAA AUTO jsme tedy hledali tři automobily se srovnatelným zážehovým motorem. Tentokrát jsme se rozhodli vybírat výhradně podle pohonné jednotky a ceny. Snažili jsme se vžít do situace, kdy přijde motorista do bazaru se 120 000 až 130 000 korunami v kapse a chce domů odjet autem.

Náš zájem mířil k vozidlům, které pohání šestnáctistovka, jež slibuje přijatelné provozní náklady. Jako první nám padl do oka velice zachovale působící Chevrolet Lacetti SW z roku 2007. Jde o poměrně mladý vůz a cenou 125 000 Kč přesně zapadá do našeho výběru. O dvě řady vozidel dál stál o rok starší Peugeot 307 SW za 110 000 korun. „Es-wéčko“ je velice zajímavé. Jde o kombi, které do jisté míry supluje MPV, tedy alespoň variabilitou interiéru. Motoristy dokáže oslovit i prosklenou střechou, vybavenou elektrickou roletkou. Zájemci o kombi proto modelu 307 SW mnohdy podlehnou.

Třetí vůz podle našich parametrů mohl být Renault Mégane, avšak ukázalo se, že je vybaven automatickou převodovkou a nám by více vyhovoval manuál. Narazili jsme také na celý zástup focusů, ale buď výrazně levnějších, nebo dražších. Nakonec jsme vybrali až v sekci věnované škodovkám. Octavia Combi z roku 2002 je sice proti konkurentům starší, ale cenou 123 000 Kč zcela vyhovuje. Vůz vyhlášený velkým zavazadelníkem zaujme nejen ortodoxní škodovkáře, a tak získal místo v testu zcela oprávněně.Jak hodnotíme
Vybrané automobily budeme porovnávat v pěti disciplínách. Vždy dostanou známky od 1 do 3, které určují jejich pořadí v daném kole (nejedná se tedy o průběžný stav). Na závěr výsledky jednotlivých modelů zprůměrujeme, a tím získáme konečné pořadí vozidel v testu. První dvě části pojmenované „Spolehlivost podle TÜV“ a „Bezpečnost podle Euro NCAP“ posuzujeme na základě oficiálních údajů, čerpaných od společností TÜV a Euro NCAP. V dalších kolech rozhodují naše zkušenosti s konkrétními testovanými automobily.

Tentokrát to ale musíme udělat trochu jinak. Chevrolet Lacetti totiž nefiguruje ve statistikách TÜV ani Euro NCAP. Vynechat u dvou disciplín hodnocení se nám nechce, proto posoudíme spolehlivost na základě údajů poskytnutých autobazarem. Hodnocení bezpečnosti pak bude stavět jak na výsledcích Euro NCAP, tak na výbavě konkrétních testovaných vozidel. Z důvodu omezeného množství údajů v tomto případě vyhlásíme pouze vítěze kola, zbylé vozy se podělí o druhé místo i o body.

Spolehlivost
Ve statistikách poruchovosti TÜV Report Chevrolet Lacetti chybí. Další dva vozy zde ale najdeme. To není dobrá zpráva pro fanoušky francouzské značky. Peugeot 307 se totiž mezi 6 až 7 let starými vozy a mezi 8 až 9 let starými automobily řadí k nejméně spolehlivým. To Škoda Octavia patří v případě první kategorie k nadprůměrně spolehlivým automobilům (na nejlepší to ale nestačí), v rámci aut ve věku 8 až 9 let jde o průměrný vůz. Velice dobře o škodovce hovoří také Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO: „Z těchto tří vozidel je Octavia nejspolehlivější. Na druhé místo zcela jistě patří Chevrolet Lacetti a teprve za něj Peugeot 307.“

Zástupce autobazaru nám na základě zkušeností s řadou vykupovaných aut pomohl rozlousknout, který vůz je ten nejspolehlivější a určit pořadí automobilů. V první disciplíně si tedy nejlépe vedla škoda, nejhůř peugeot.

1. Škoda Octavia Combi, 2. Chevrolet Lacetti SW, 3. Peugeot 307 SWBezpečnost
Euro NCAP nám nabízí hodnocení vozů Peugeot 307Škoda Octavia. Chevrolet Lacetti zde ale není. Oba zmiňované automobily přitom získaly čtyři hvězdičky za ochranu posádky při nárazu. Na body byl úspěšnější francouz v poměru 30:25. Také z hlediska výbavy si automobil se lvem ve znaku vede nejlépe. Všechna vozidla totiž mají ABS, „třistasedmička“ i šestici airbagů. Octavia a Lacetti mají po čtyřech, což je z hlediska bezpečnosti odsouvá na druhou pozici.

Škoda Octavia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia II 2 fotogalerie

Zde už těžko soudit. Dle našeho názoru je bezpečnější škodovka, nakonec vozy korejské produkce v dané době žádných světoborných výsledků v bariérových zkouškách Euro NCAP nedosahovaly. Jenže to jsou jen dohady, skutečný test umožňující srovnání nemáme k dispozici a tak nelze soudit. Proto se škoda a chevrolet podělí o 2 až 3 místo. Při výpočtu konečné známky jim za tuto disciplínu bude počítáno 2,5. Toto řešení nám přijde jako nejspravedlivější.

Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia III 3 fotogalerie

1. Peugeot 307 SW, 2.-3. Škoda Octavia Combi a Chevrolet Lacetti SW

Jízdní komfort
Pohodlí ovlivňuje nejen naladění podvozku, ale také jeho stav. Velkou měrou se podílí i prostornost vozu a zpracování sedadel, případně variabilita interiéru. Každý vůz přitom může vynikat v něčem jiném. Z dané trojice je obecně považován za nejpohodlnější peugeot. Měkké odpružení má na svědomí typicky francouzský podvozek, zde ale dojem kazí opotřebované prvky zavěšení náprav. Při přejezdu nerovností není tlumení tak dobré a navíc se neobejde bez hluku, který jen potvrzuje vůle na podvozku.

Menší vůle vykazuje i škodovka. Přesto na nás při přejezdu testovacích nerovností udělala lepší dojem. Nejlepšímu zdraví, doslova perfektní kondici, se těší podvozek chevroletu. Jeho tužší naladění vůči soupeřům ale cestovní komfort při přejezdu nerovností omezuje. To se ukázalo nejlépe při přejezdu kolejí, kdy byly rázy od kol citelné. Z hlediska nabídky místa pro posádku lacetti domácí octavii jasně pokoří. Narážíme tím zejména na prostor pro nohy cestujících sedících vzadu. Sedadla jsou v obou vozech pohodlná.

„Třistasedmička“ má sedačky měkčí a po stránce prostoru pro posádku strčí oba konkurenty do kapsy. Navíc těží z variability interiéru – sedadla ve druhé řadě lze samostatně vyjmou. Prostor pro posádku opticky ještě zvětšuje prosklená střecha, která zaručí výborné prosvětlení interiéru. Peugeot může být navíc vybaven ještě dvojicí sedadel ve třetí řadě, pak zbude prostor pro zavazadla jen o objemu 135 litrů. Ve standardním pětimístném uspořádání zavazadelník nabídne pěkný objem 503 litrů.

Ještě lépe si stojí octavia se zavazadlovým prostorem o objemu 548 litrů. To lacetti s objemem 400 litrů nepředstavuje žádné terno. Na druhou stranu, mnohým motoristům bude tato hodnota dostačovat. Nakonec jde o údaj naměřený po roletku zavazadelníku a kombi umožňuje v případě nutnosti využít i prostor nad ní.

I přes vytlučený podvozek patří první místo v tomto kole Peugeotu 307 SW. Zasloužil si ho díky celkové prostornosti a variabilitě. Rozhodování o druhé příčce už tak snadné nebylo. Chevrolet Lacetti SW nabídne více místa posádce, ale má menší zavazadelník. Škoda Octavia Combi je na tom přesně naopak. Navíc vykazuje menší vůle na podvozku, což se trochu podepisuje na jízdním komfortu. Proto se nakonec rozhodujeme ve prospěch korejského vozu.

1. Peugeot 307 SW, 2. Chevrolet Lacetti SW, 3. Škoda Octavia CombiZa volantem
Po usednutí do všech automobilů musíme konstatovat, že první pocit jsme měli nejlepší v chevroletu. Jeho palubní desku sice tvoří levný plast s nevalnou povrchovou úpravou, interiér ale působí velice zachovale, motor jen přede a technický stav vozu je doslova perfektní. Pohonnou jednotku tvoří agregát 1.6 16V o výkonu 80 kW. Je opravdu svižný a kultivovaný. Jen řazení mohlo být přesnější, navíc nepotěší dlouhé dráhy řadicí páky. Z hlediska jízdních vlastností na tom není vůz zle, i když škodovka je v tomto směru lepší.

Tedy námi testovaný automobil má určité menší vůle na podvozku, zásadním způsobem jízdní vlastnosti ale neovlivnily. Osmiventilová šestnáctistovka o výkonu 75 kW je skutečně snaživá. Interiér působí příjemněji díky kvalitnějším materiálům. Ani palubní deska v peugeotu nevypadá špatně. Jenže motor 1.6 16V/80 kW neběžel za studena na volnoběh zcela ideálně (občas drobné zakolísání otáček). Pravda v době testu byla teplota hodně pod nulou, přesto konkurenční vozy fungovaly přesvědčivě. Odezva na sešlápnutí plynu navíc nebyla taková, jako u konkurentů.

Řazení je v peugeotu nepřesné, z testovaných vozidel nejhorší, a podvozek? Ten není žádnou chloubou ani v dobré kondici, natož když vykazuje vůle. Po stránce jízdních vlastností se „třistasedmička“ ukázala jako nejslabší z testované trojice. Na první místo v tomto kole nakonec po delším váhání dosazujeme mladoboleslavský automobil. Osmiventil jde krásně odspodu a dobrou práci odvádí i podvozek. Lacetti má silnější agregát, přesto jsme v jízdním projevu nenašli velký rozdíl. Řazení je však slabší a podvozek ani při svém výborném stavu takové jízdní vlastnosti nezajistí.

1. Škoda Octavia Combi, 2. Chevrolet Lacetti SW, 3. Peugeot 307 SWCena, výbava a stav
Porovnání výbav vyzní nejlépe pro francouze. Nabídne o dva airbagy více než konkurenti (má jich šest), stejně jako další dva vozy má ve výbavě ABS, automatickou klimatizaci, elektrické ovládání zpětných zrcátek a oken, centrální zamykání, autorádio či dvě sady kol (letní pneu na litých discích). Nechybí ani tažné zařízení, které u konkurenčních vozů nenajdete. Palubní počítač má i škodovka, která disponuje navíc tempomatem. Na rozdíl od obou soupeřů ale není po prvním majiteli.

Chevrolet Lacetti SW má v rodném listě zanesen letopočet 2007, na počítadle ujeté vzdálenosti 85 000 kilometrů a za sklem cenovku 125 000 Kč. Peugeot 307 SW je o rok starší a podle palubních přístrojů urazil už 223 000 km. Autobazar stanovil jeho cenu na 110 000 korun. Škoda Octavia Combi je nejstarší, nikoli nejlevnější. Na silnice vyjela poprvé v roce 2002 a od té doby urazila podle počítadla vzdálenosti 113 000 kilometrů. Její cena je 123 000 korun. Zde je jasně vidět, který z vozů si drží cenu nejlépe.

Nejlepšímu zdraví se těší korejec, naopak nejhůře je na tom francouz. I s přihlédnutím k jeho nájezdu kilometrů patří na poslední příčku v tomto kole. Naopak lacetti získává zasloužené prvenství.

1. Chevrolet Lacetti SW, 2. Škoda Octavia Combi, 3. Peugeot 307 SW

Verdikt
Poprvé v historii našich srovnávacích testů ojetin tu máme nerozhodný výsledek na prvních dvou pozicích. Jak Chevrolet Lacetti SW, tak Škoda Octavia Combi totiž mají po zprůměrování výsledků jednotlivých kol známku 1,9. Nejlepší vůz z dané trojice jsme tedy určit nedokázali.

Avšak podařilo se nám určit nejhorší, kterým je Peugeot 307 SW se známkou 2,2. Vítěze srovnávacího testu si tedy každý musí najít sám. Někoho více osloví automobil v bezvadném technickém stavu, s prostorným interiérem a nebude mu vadit menší zavazadelník. Jiný dá přednost vozidlu, jehož hodnota klesá pomaleji, má velký zavazadelník, ale málo místa na zadních sedadlech. Je třeba vzít v úvahu i určité vůle na podvozku, které by bylo dobré odstranit, tedy do auta něco málo investovat.

Konečné pořadí
1.-2. Chevrolet Lacetti SW a Škoda Octavia Combi – známka 1,9
3. Peugeot 307 SW – známka 2,2

Ceny dílů z druhovýroby


Zdroj: www.kvalitnidily.cz

Názory redaktorů

Octavia je takový malý stěhovák, oblíbená volba českých řidičů. Lacetti se tak často nevidí, převeze méně, ale s tím bych problém opravdu neměl. Jeho stav hodnotím jako perfektní a proto získává mou přízeň. Je totiž vidět, že jde o opravdu udržovaný automobil. Na druhou stranu, z hlediska pozdějšího prodeje bude škodovka určitě zajímavější. Cena korejských aut klesá rychleji. Sám tedy nevím, který vůz bych zvolil. Rozhodně by to ale nebyla „třistasedmička“.

Dalibor Žák
Z hlediska provozních nákladů bych asi zvolil Octavii (moc ale nevěřím údaji na tachometru testovaného auta), ale jestli vám jde i o to, jak auto jede, Chevrolet není vůbec špatná volba. Má slušný motor a řídí se docela příjemně. A když pominu, že bych si nikdy dobrovolně nekoupil ojeté francouzské auto, stejně není na silnici Peuget úplně přesvědčivý.

Za zapůjčení vozů k testu děkujeme autocentru AAA AUTO

14.2.2012 8:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist