Hatchbacky za 86 tis: Stilo, Focus, Peugeot 307

Pětidveřové hatchbacky se těší velkému zájmu. Za dostupnou cenu je jich přitom na výběr celá řada, proto jsme se rozhodli tři z nich otestovat.

Představa o rodinném voze se může u jednotlivých motoristů značně lišit. Mnoho řidičů ale za takový automobil považuje model nižší střední třídy. Populární jsou zvlášť pětidveřové hatchbacky s nevelkým zážehovým motorem.

I proto jsme na půdě autocentra AAA AUTO vybírali do srovnávacího testu ojetin vozidla poháněná benzinovými agregáty o objemu 1,6 litru. Podařilo se nám najít tři auta s cenou do 86 000 korun.

Prvním je Fiat Stilo z roku 2001, jehož počítadlo ujeté vzdálenosti udává pouhých 84 000 kilometrů. Soupeřem mu bude Ford Focus stejného data narození. Jeho tachometr ale ukazuje 160 000 km. Třetím do party je Peugeot 307. I ten má v rodném listě zaznamenán letopočet 2001, podle palubních přístrojů doposud urazil 190 000 kilometrů.Vozidla jsme tentokrát vybírali v sekci levných aut. Nepřekvapí tedy různá menší poškození, jako jsou odřené nárazníky. Přesto auta nevypadají zle.

Jak hodnotíme
Vozidla se utkají v pěti disciplínách, a vždy dostanou přiděleny známky od 1 do 3. Ty vyjadřují jejich pořadí v daném kole (nejde tedy o průběžný stav, ale výsledek v každé disciplíně). Na konec výsledky jednotlivých modelů zprůměrujeme, a tak dostaneme konečné pořadí. Části Spolehlivost a Bezpečnost hodnotíme na základě údajů poskytnutých společnostmi TÜV a Euro NCAP. V ostatních případech o pořadí rozhodují naše zkušenost s konkrétními vozy při testování.

Spolehlivost podle TÜV
Všechny tři testované automobily figurují v tabulkách spolehlivosti TÜV mezi 6 až 7 a 8 až 9 let starými automobily. Tedy ve dvou věkových skupinách tvořící samostatné žebříčky. Pořadí těchto tří modelů se v nich ale nemění.

Nejlépe si vede Ford Focus, který jako jediný z testované trojice patří mezi nadprůměrně spolehlivé automobily. Pod průměrem najdeme Peugeot 307 a Fiat Stilo je mezi mladšími vozy ve společnosti těch nejméně spolehlivých, mezi staršími pak obsadil dokonce poslední příčku. V řeči čísel to znamená 93. (28,3 % závad) respektive 77. místo (35,9 % závad). V prvním případě je to z 96 hodnocených (průměrný počet závad 16,7 %), ve druhém ze 77 (průměr 21,4 % závad).


Druhý Peugeot 307 je mezi 6-7 let starými vozy na 75. místě za 20,5 % vážných poruch a v rámci vozidel ve stáří 8-9 let mu patří 63. příčka za 26,3 % závad. Takže také žádné terno. Ford Focus figuruje mezi mladšími automobily na 34. pozici za 14,3 % poruch a mezi staršími na 23. místě za 18,8 % závad. O pořadí vozidel v první disciplíně tedy není pochyb.

Zcela mimo pořadí zmiňme pár častých problémů testovaných modelů. Stilo se nezřídka potýká s problematickou elektronikou, zlobí klimatizace a posilovač řízení. Známé jsou vůle v táhlech stabilizátoru nebo potíže s chlazením. „Třistasedmičku“ zlobí ložiska kol či zmatené páčky pod volantem. Často se také objevují různé poruchy turbodieselů 1.6 HDi. Ani nejméně poruchový Focus není zcela bez závad. Známé jsou vůle na zadní nápravě a v řazení, zvlněné brzdové kotouče nebo nepřesný palivoměr. Nepřítelem vozu je také koroze, hojně napadající podvozkové části či pojistkovou skříň.

1. Ford Focus, 2. Peugeot 307, 3. Fiat StiloBezpečnost podle Euro NCAP
Bariérovou zkouškou Euro NCAP prošly všechny vozy s výsledkem 4 hvězdičky z 5 možných, tedy pokud jde o bezpečnost posádky při nárazu. Jako první absolvoval test Focus v roce 1999, Peugeot 307 jím prošel v roce 2001 a Stilo až v roce 2005.

Z výše uvedeného plyne, že o konečném pořadí rozhodne bodový příděl, o němž na základě výsledků testů rozhodli technici Euro NCAP. Nejméně bodů 25 získal Ford Focus, přesto mu to k zisku čtyř hvězdiček stačilo. Fiatu Stilo vyneslo 27 bodů druhé místo v této disciplíně. Nejlepšího výsledku dosáhl Peugeot 307 s 30 body.

1. Peugeot 307, 2. Fiat Stilo, 3. Ford Focus


Jízdní komfort
Testované automobily spojuje nejen stejný typ karoserie, ale i chybějící položka výbavy, která dnes patří již k vyhledávaným. Jedná se o klimatizaci. Její absence v létě samozřejmě snižuje cestovní komfort. Z hlediska odpružení najdeme nejlepší pohodlí ve francouzském automobilu a velice dobře si vede také italský zástupce. Vůz s modrým oválem ve znaku zajistí dostatek pohodlí, jeho podvozek má však tužší naladění než je tomu u konkurence.

Pokud se blíže podíváme na prostor pro posádku, zjistíme, že si v tomto směru ani jeden z vozů nevede špatně. To platí jak pro oblast předních, tak zadních sedadel. Zde si nejlépe stojí Fiat následovaný Fordem. Peugeot poskytne prostoru pro nohy o něco méně. Také porovnání zavazadelníků vyjde nejhůře pro model Stilo, jež nabízí objem 335 litrů v základním uspořádání. „Třistasedmička“ poskytne pro zavazadla prostor o 5 litrů větší, Ford Focus odveze ještě o dalších 10 litrů více.

Zmínit musíme také použité materiály a celkové zpracování interiérů. Zde nás zaujal kvalitní plast na palubní desce Fiatu Stilo. Znechucení ale přinášejí sedadla s mezerou mezi sedákem a opěradlem. Při teplém počasí to nevadí, ale v zimě tudy nepříjemně táhne na ledviny. Palubní deska Fordu Focus má své skalní příznivce i odpůrce. Pokud se na ni nebudeme dívat z hlediska designu a zaměříme se jen na použité plasty, musíme konstatovat, že za dnešními konkurenty zaostává. I „třistasedmička“ je v tomto ohledu lepší. Její sedadla budou vyhovovat příznivcům francouzských vozů upřednostňujícím měkčí sedačky. Kdo má radši tužší, ocení spíše sedadla ve Fordu.

O pořadí v této disciplíně nerozhodla výbava, přestože na cestovní komfort má jistě velký vliv. Vozidla ji totiž mají prakticky shodnou. Důležitým faktorem bylo naladění podvozku a prostor pro cestující. Nejlépe si v tomto směru dle našeho soudu vede Fiat. Druhou příčku nakonec po delším váhání přisuzujeme měkčímu Peugeotu.

1. Fiat Stilo, 2. Peugeot 307, 3. Ford FocusZa volantem
Automobily jsme protáhli městem, po okreskách i rychlostních komunikacích. O pořadí v další disciplíně jsme měli rychle jasno. Vozidla sice mají motory o stejném objemu, každý ale pracuje jinak. O podvozcích, řízení a řazení nemluvě. Fiat Stilo pohání opravdu čilý agregát o výkonu 76 kW (103 k). Potěšilo nás přesné řazení bez zbytečných vůlí, zato přeposilované řízení nikoho nenadchne. Podvozek není vyloženě zlý, na špičku třídy ale v žádném případě nestačí.

K té se však řadí Ford Focus jehož podvozek pracuje bravurně. Projíždění zatáček je skutečná radost a ani řízení a řazení nejsou špatné. Šestnáctistovka nabízí 74 kW (100 k). Odezva na sešlápnutí pedálu plynu je opravdu dobrá, ale ne tolik jako u italského vozu. Papírově je na tom nejlépe Peugeot 307 s udávaným výkonem 80 kW (109 k). V praxi se ale ukázal jako nejméně výrazný. Nemůžeme motor vyloženě hanit, to by nebylo fér. Je ale pravdou, že Peugeot na konkurenty nestačí. Nejde přitom jen o ochotu agregátu, znatelně zaostává také nepřesné řazení, výtka míří i k horší zpětné vazbě řízení a slabšímu držení jízdní stopy v zatáčkách.

1. Ford Focus, 2. Fiat Stilo, 3. Peugeot 307


Cena, výbava a stav
První obhlídka vozidel odhalila drobné odřeniny na nárazníku focusu a „třistasedmičky“, zatímco stilo působilo velice zachovale. Jízdní zkouška pak odhalila drobné vůle na zavěšení kol u italského a francouzského vozu. Ani v jednom případě ale nešlo o nic zásadního. Nejlépe vypadající Fiat Stilo má za sebou 84 000 kilometrů a autobazar AAA AUTO si jej cení na 86 000 korun. Focus se 160 000 km a „třistasedmička“ se 190 000 km mají stejnou cenovku i rok výroby 2001.

Všechny vozy mají základní elektrickou výbavu, audio a ABS. Focus disponuje čtveřicí airbagů, Stilo a „třistasedmička“ jich mají šest. Fiat je navíc vybaven ASR a palubním počítačem, který najdeme také v Peugeotu. Francouz potěší prakticky založené motoristy přítomností tažného zařízení. Stejně jako Ford má i zámek řazení. Vzhledem k výbavě, počtu najetých kilometrů a ceně se tato disciplína stává kořistí italského automobilu. Druhé místo pak patří Fordu s nižším kilometrovým proběhem, než má třetí Peugeot. Ten disponuje bohatší výbavou, ale jeho přední náprava vykazuje určité vůle.

1. Fiat Stilo, 2. Ford Focus, 3. Peugeot 307Verdikt
Jsme na konci testu a nyní máme jasno. Kdyby šlo ze zkoušených vozidel sestavit jedno auto, byl by to vynikající vůz. Měl by ujeté kilometry Stila, jeho temperamentní motor i zachovalý stav a prostornost. Navíc by disponoval komfortním odpružením Peugeotu 307, jízdními vlastnostmi a spolehlivostí Focusu. Prostě vysněný ideál. Jenže to je jaksi nemožné, takže zpátky na zem. Po součtu výsledků z jednotlivých disciplín a vypočítání průměrné známky se s výsledkem 2,2 umístil na třetí příčce Peugeot 307. Přes palubu ho hodily nejen podprůměrné jízdní vlastnosti a vysoký počet ujetých kilometrů, ale také neochotný motor v testovaném voze.

Druhý Ford Focus se známkou 2,0 doplatil na nejhorší hodnocení bezpečnosti dle Euro NCAP a komfortu. V obou případech mu přitom lepší příčka utekla jen o fous. Za překvapivé první místo Fiatu Stilo ohodnocené výslednou známkou 1,8 nás asi někteří motoristé zatouží ukamenovat. Zejména ti, co mají neblahé zkušenosti s jeho poruchovostí… Nakonec mizerná spolehlivost je jeho jasně nejslabší stránkou, což dokazuje i výsledek v této disciplíně hodnocené dle žebříčku německých stanic technických kontrol TÜV.

Zde je však na místě připomenout, že vyjma spolehlivosti a bezpečnosti se v jednotlivých kolech hodnotí konkrétní testované automobily. Z těch je prověřovaný Fiat Stilo celkově nejzachovalejší a podle součtu známek i nejlepší.


Ceny dílů z druhovýroby:


Názory redaktorů

Milan Jirouš
Před testem bych vsadil na forda. Výsledek vidím jako překvapivý, ale spravedlivý. Obecně hodnotím Focus jako znatelně zdařilejší model než jsou jeho konkurenti. Ztvárněním palubní desky si mou přízeň nezískal, jízdní vlastnosti jej ale řadí velmi vysoko. Proto by byl právě tento vůz mou volbou.

Dalibor Žák
Ford Focus mě moc baví a jízda s ním je skutečným potěšením. Až jsem zapomněl, že jedu v docela opotřebovaném starém autě… Fiat mne překvapil svým dobrým stavem a slušným motorem, zatímco Peugeot už působil dojmem, že to brzy vzdá. Za to ale může spíše jeho neochotný motor a nepotěšil mne ani nudný podvozek. Z této skupinky bych si koupil Focus, ale hlavně kvůli tomu, jak jezdí.

Jirka Červenka
Focuse mi vyfoukl Dalibor i Milan, takže… můžu si z těchto tří aut zvolit permanentku na autobus? Ne? Tak dobrá. V tom případě bych dal přednost Peugeotu 307, protože má v sobě jiskru. Koneckonců, který jiný rodinný hatchback o sobě může tvrdit, že je stejně žhavý jako dvacetkrát dražší Lamborghini? Na některých trzích řešil Peugeot vznětlivou náturu třistasedmičky svolávacími akcemi, ale pokud vím, ten český k nim nepatřil. Takže volím Peugeot 307 a k němu hasící přístroj.

Za zapůjčení vozů k testu děkujeme autobazaru AAA AUTO.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1596
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)80,5 x 78,4
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)76 / 103 v 5750
Točivý moment (Nm)145 v 4000
Výkon/hmotnost (k/t)86,3
0-100 km/h (s)10,9
Nejvyšší rychlost (km/h)183
Spotřeba paliva (l/100 km)10,3 / 5,8 / 7,4
Objem nádrže (l)58
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4253
Šířka (mm)1756
Výška (mm)1525
Rozvor náprav (mm)2600
Provozní hmotnost (kg)1205
5.5.2011 6:10| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist