Škoda Octavia (od 1996)

Octavia je prvním modelem škodovky, který od počátku vznikal pod taktovkou koncernu Volkswagen. Na trhu ojetin patří k nejžádanějším.

Liftback Škoda Octavia přišel do prodeje v roce 1996 vybaven motory z dílen koncernu Volkswagen. V roce 1998 se objevilo praktické kombi a nejvyšší výbava SLX dostala novou palubní desku.

Zároveň byla upravena opěradla předních sedadel. Vybrání pro kolena zadních cestujících alespoň trochu zvětšilo malý prostor vzadu.

V roce 1999 se začalo montovat malé zpětné zrcátko na stranu spolujezdce, což lze nazvat šetřením na nesprávném místě. Výhled vzad se tím zhoršil. Objevilo se provedení Combi s pohonem všech kol (mezinápravová spojka Haldex – zadní náprava se připojuje až při prokluzu předních kol) a luxusní verze Laurin & Klement.

Škoda Octavia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia II 2 fotogalerie

Rok 2000 přinesl modernizaci, ale i sportovně laděné provedení RS (liftback) s motorem 1.8 T/132 kW. Turbodiesel 1.9 TDI/96 kW v kombíku dostal šestistupňovou převodovku. Již dříve se ale objevily firmy, které pětikvalty v octáviích dodatečně předělávaly na šestikvalty. Nešlo však o tovární výrobu.

Následující rok znamenal příchod liftbacku s pohonem všech kol (opět Haldex) a na stranu spolujezdce se vrátilo plnohodnotné zpětné zrcátko. V roce 2003 se šestistupňová převodovka dostala i do liftbacku a na scénu vstoupila sportovně pojatá Octavia Combi RS s motorem 1.8 T/132 kW.

O rok později byla uvedena druhá generace novodobé Octavie. První řada ale zůstala ve výrobě s přídomkem Tour.

Bariérový test Euro NCAP absolvovala Škoda Octavia v roce 2001. Za bezpečnost posádky při nárazu obdržela čtyři hvězdičky z pěti možných, za ohleduplnost při střetu s chodcem získala dvě hvězdy ze čtyř možných.

Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia III 3 fotogalerie

Za volantem

Palubní deska automobilů z počátku výroby byla dost strohá a designově ne příliš zdařilá. To se později změnilo zavedením nové.

Interiér nabídne dost místa pro cestující vpředu, ale vzadu je ho málo. Zato zavazadel přepraví octavia hodně. Liftback má objem zavazadelníku 528 litrů v základním uspořádání, kombi dokonce 548 litrů.

Podvozek si bez problémů poradí s nerovnostmi a zároveň zajistí dobré jízdní vlastnosti vozu. Motory najdeme v nabídce povedené, i horší.

Mezi ty patří zejména atmosférický dvacetiventil 1.8 o výkonu 92 kW. Vyznačuje se vyšší spotřebou a špatnou pružností. V roce 1999 jej nahradil dvoulitr o výkonu 85 kW. Ten je pružnější, ale žádné terno rozhodně nepředstavuje. Často jej trápí vysoká spotřeba oleje.

Ideální není ani agregát 1.6/55 kW. Lepší volbou je silnější šestnáctistovka o výkonu 74 či 75 kW. Jde o osmiventilové motory, pohonná jednotka 1.6 16V se pod kapotu Octavie I nikdy nedostala.

Atmosférický diesel 1.9 SDI/50 kW se vyznačuje dlouhou životností, sil má však velmi málo. Doslova ideál představují čilé a úsporné turbodiesely 1.9 TDI.

Žádný z nich není špatnou volbou, ani nejslabší o výkonu 66 kW. Doporučujeme ale především motor o výkonu 81 kW. Agregáty 1.9 TDI 74 a 96 kW jsou vybaveny systémem čerpadlo-tryska.

Časté závady

Octavia se nezřídka potýká s korozí výfuku, u motorizace 1.6/55 kW se objevuje i praskání vlnovce výfuku. Vznětové agregáty trápí váhy vzduchu, vyskytují se vůle na přední nápravě a občas i hučící ložiska kol. Většinou na zadní nápravě u kombíků.

Pozor si dejte také na zatuhlé stěrače, zvlněné brzdové kotouče a vadné cívky zapalování u osmnáctistovek. Méně časté je mlžení světlometů a závady světel.

Motorizace

Benzinové motory: 1.4/44 kW, 1.4 16V/55 kW, 1.6/55, 74 a 75 kW, 1.8 20V/92 kW, 1.8 T/110 a 132 kW, 2.0/85 kW.
Dieselové motory: 1.9 SDI/50 kW, 1.9 TDI/66 a 81 kW, 1.9 TDI-PD/74 a 96 kW.

KLADY
nabídka ojetin na trhu
dobré jízdní vlastnosti
zdařilé turbodiesely
prostorný zavazadelník

ZÁPORY
málo místa vzadu
žíznivý a nepružný motor 1.8 20V/92 kW
do roku 2000 světlomety s nižším účinkem
některé vozy s malým zrcátkem u spolujezdce

Milan Jirouš

5.4.2009 9:15| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist