Škoda Octavia RS: diesel versus benzín

Nejrychlejší škodovka všech dob a její naftový rival – v čem jsou jejich silné a slabé stránky? Je dieselové RS stejná zábava s nižší spotřebou?
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

S oběma verzemi nejrychlejší škodovky už jsme měli tu čest. Benzínovou jsme měli na klasický test, zasloužila si i jednu z prvních videorecenzí. Diesel přišel až o něco později – při jeho uvedení jsem se s ním byl projet po fantastickém mostě přes úžinu Öresund. Test byl naplánovaný také, ale nakonec to nějak nevyšlo.

Nedávno jsme se ale v redakci domluvili, že těch věčných debat diesel kontra benzín už máme dost. Abyste tomu rozuměli správně, my se o tom zas až tolik nehádáme. Jirka je vysloveně benzínový typ a nestydí se za to, takže před ním občas musím diesely trochu bránit. Rozhodně se ale nepovažuju za ortodoxního ropáka – diesel dokážu pochopit v určitém druhu aut. A obávám se, že „sportovní“ Octavia RS k nim nepatří už od samého začátku.

Škoda Octavia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia II 2 fotogalerie

Šlo nám spíš o debaty, které často slyšíme kolem sebe. Proti zastáncům čistokrevných benzínových sporťáků stojí nová fronta naftových bojovníků. Faktem je, že diesely v posledních letech ušly dlouhý kus cesty. Z beznadějně rachtajících a čoudících strojů jsou z nich úsporné, pružné a kultivované motory. Jenže spousta jejich zastánců si vzala do hlavy, že už mají nárok i na sportovní vavříny. A podle úspěchů dieselových závodních aut by se mohlo zdát, že možná i ano.

Samozřejmě vím, že každý rozumný člověk nemůže mezi ručně vyráběným motorem do závodního speciálu a běžnou sériovou jednotkou hledat jakékoli souvislosti, jenže ono se to „dieselové vítězství v LeMans“ dostane do podvědomí. Navíc rozhodně nelze popřít, že některé diesely mají přímo zdrcující pružné zrychlení, příkladem budiž fantastický motor v BMW 535d.

Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia III 3 fotogalerie

Dvě špičkové škodovky?

Začali jsme tedy žhavit telefony a výsledkem je tenhle test. Červená benzínová Octavia RS se hoností titulem „nejrychlejší škodovky všech dob“ a žlutá dieselová je jejím přímým naftovým konkurentem. Už v předchozích článcích jsme psali, jak že se to vlastně s onou „sportovností“ Octavie RS má, ale možná neuškodí si to zopakovat. Octavia RS není sportovní vůz. Je to prostě velmi rychlá Octavia a jistě se s ní dá užít i nějaká ta zábava, ale za skutečně sportovní se zkrátka označit nedá.

Možná se divíte, proč kolem toho dělám takové cavyky, ale já tak nějak cítím, že je to nutné. V poslední době jsem se totiž setkal s překvapivým množstvím lidí, kteří si pod vlivem reklamních bilboardů se závodními helmami myslí, že je to něco jako česká Impreza, jen s pohonem pouze jedné nápravy. Ještě než jsme začali tyhle dvě Octavie skutečně porovnávat, udělali jsme zajímavý pokus. Vystavili jsme je přímo u vchodu právě probíhající pražské AutoShow v Holešovicích a sledovali reakce lidí. Valná většina si jich ani nevšimla, ale našlo se skutečně překvapivé množství těch, kteří reagovali vzrušeným pohledem a uznalými gesty, případně slovy „tykrááávo, ereso!“ Spousta lidí si prostě odjakživa kupuje škodovky a nic jiného si kupovat ani nehodlá – a pro ně je Fabia skvělé auto, Fabia sedan skvělé rodiné auto, Octavia skvělé podnikatelské auto, Suberb skvělá limuzína a Octavia RS skoro závodní záležitost.

Některé rozdíly jsou zjevné

Aby to ale nevypadalo, že nemám rád škodovky: Octavia je ve skutečnosti velmi kvalitní vůz a RS jistě má svůj smysl. Teď jde jen o to, jestli ho má v benzínové i dieselové verzi. Jak jsme se přesvědčili, není nic lepšího, než obě auta co nejrychleji střídat, protože teprve pak člověk zjistí i ty nejjemnější rozdíly. Ovšem první rozdíl jsme nemuseli hledat dlouho – kultivovanost dieselu je zkrátka výrazně horší. I když benzínový motor není zrovna vzrorem kultivovanosti a při vytáčení v něm zaslechnete hrubé podtóny, typické pro přímé vstřikování FSI, ve srovnání s nafťákem jede tiše a hladce. Nastartujte TDI a dočkáte se výrazného klapotu. Při jízdě sice zmizí, ale zkuste akcelerovat a při nějakých 2800 otáčkách se dočkáte nepříjemného dunění, které rezonuje celým autem a není před ním úniku.

Benzínový motor TFSI patří k tomu nejlepšímu, co dnes koncern nabízí (mám tím na mysli běžné motory, šestnáctiválec v Bugati pochopitelně nepočítám) a jízda s ním je skutečná zábava. Táhne už odspoda, ochotně se vytáčí a s Octavií hýbe naprosto bez námahy. Dvoulitrovému TDI rozhodně síla neschází, má sice o 30 koní méně (celkově má 125 kW/170 koní), ale zato oplývá mohutnějším točivým momentem (350 Nm versus 280 Nm). Jako všechny diesely, vyhoněné razantně natlakovaným turbem, má ale nepříjemný zvyk servírovat všechen krouťák najednou a jen na chvíli. Pokud motor netočí aspoň 1900 ot./min., skoro nic se neděje, i když na plynovém pedálu tancujete dupáka. Potom zabere turbo a dieselové newtonmetry vás vystřelí vpřed jako gumový prak. Za malou chvíli ale nadílka končí a vy musíte řadit. Teprve pak se můžete těšit na další zátah.

…jiné až překvapivě skryté

Nutno říct, že ten zátah je skutečně monumentální a když jsme vyrazili na letištní plochu, oba jsme s Jirkou byli přesvědčení, že v pružném zrychlení benzínové RS roznese na kopytech. Začali jsme ale klasickým sprintem, u kterého jsme si byli naopak jistí vítěstvím benzínu. Přece jen, má o třicet koní víc a třicet kilogramů méně. A skutečně, po jakž takž vyrovnaném startu se červené auto začíná pomalu vzdalovat a ať se turbo v dieselu snaží, jak chce, nedotáhne ho ani o centimetr.

Pružné zrychlení jsme zkoušeli v různých rychlostech a na různé převody, ale k našemu obrovskému překvapení měla dieselová Octavia RS navrch jen v několika málo případech a vždycky jen na chvíli. Zkrátka a dobře, vlna krouťáku v TDI vás ohromí zejména proto, že se před ní a po ní skoro nic neděje, zatímco benzín táhne stejně silně a navíc v daleko širším poli otáček. A nejde jen o letiště. První polovinu týdne jsem jezdil s dieselem, pak jsem přesedl do benzínu a překvapilo mě, o kolik pružnější a použitelnější je i v městském provozu, který bývá obvykle doménou turbodieselů. Nepochybuji o tom, že se na diesel dá zvyknout a jsem si jistý, že je s ním Octavia RS skutečně velmi rychlá. Jenže jakmile se projedete v benzínu, už se nikdy nezbavíte pocitu, že ta nafta prostě není úplně ono.

Chcete sportovní jízdu?

Vraťme se ale na letiště, kde následoval zkušební rychlý průjezd esíčkem na konci pojezdové dráhy. Zajímavé bylo, že benzínové auto mělo větší sklony k přetáčivosti po ubrání plynu – zejména na mokrém asfaltu, který nám podzimní počasí zařídilo. Dieselový motor je o 30 kg těžší, přičemž celá tahle hmotnost leží téměř nad přední nápravou. Jsou pochopitelně potřeba jiné tlumiče a výsledkem je poměrně znatelný rozdíl v chování. Až by se chtělo zopakovat, že podvozek RS byl původně stavěný a laděný na benzínový motor a pro naftový se pak jen trochu upravil. Zatímco červené auto jede v zatáčce poměrně jistě tam, kam ho namíříte, žluté jako by s vámi bojovalo. Nejzjevnější je to v případě, že do zatáčky najedete rychle a v jejím průběhu brzdíte – což se při agresivnější jízdě stává velmi často. Příď se kymácivě ponořuje a abyste udrželi zamýšlenou stopu, musíte s volantem velmi porozně pracovat.

Zkrátka a dobře, pokud pomýšlíte na alespoň trochu sportovní jízdu (a ne, tím opravdu nemyslíme 200 km/h na dálnici), jízdní vlastnosti benzínového modelu jsou výrazně ve výhodě. Možná neškodí připomenout, že se nebavíme o čistokrevném sporťáku, ale o běžné, jen trochu ryhlejší Octavii. Jistě, podvozek je přitvrzený, ale to ještě neznamená sportovní. Octavia je pořád sedan s poměrně velkými převisy, takže v zatáčce nefunguje tak dobře, jako krátké ostré hatchbacky. O tom, že je podvozek tvrdý, ovšem nemůže být sporu. Alespoň ve městě je často dokonce až příliš tvrdý. Když ale víte, že se potom na okresce pobavíte, dá se nad tím zamhouřit oko.

Největší protiargument

Na letišti jsme zkoušeli měřit i hlučnost, ale upřímně řečeno, čísla nám toho moc neřekla. Hodnoty byly při ustálené rychlosti velmi podobné, ovšem z čistě subjektivního hlediska není o čem mluvit. Benzín sice nedostahuje čistoty motorů třeba od Hondy, ale jeho zvuk se s jistým sebezapřením dá za sportovní označit. Diesel… raději toho nechme.

Pochopitelně, že RS TDI má v rukávu zásadní eso a možná to také bude první argument, který vám jeho fanouškové vmetou do obličeje. Spotřeba. Jezdili jsme s oběma auty po stejné trase, zvolili jsme svižnější, ovšem nikoli vražedné tempo a výsledek nás pochopitelně nepřekvapil. Diesel potřebuje na stokilometrovou cestu zhruba o dva litry paliva méně. Pokud pojedete pouze po dálnici, rozdíl se pravděpodobně vyšplhá na litry tři, ale jak vyzkoumal Jirka, i s benzínem se dá s použitím předvídavosti a lehké pravé nohy jet za 8,5 litru. TFSI potřebuje minimálně 98 oktanový benzín, který je minimálně o tři koruny dražší, než nafta. Když to trochu zaokrouhlíme, vychází rozdíl 100 kč na 100 km, neboli koruna na kilometr. Diesel je o 25 tisíc dražší, takže se „zaplatí“ po 25 tisících kilometrech. Tedy, když nepočítáme náklady na servis, ale tím se asi nemá smysl zabývat.

Tentokrát je verdikt jasný

Podstatné je, že i kdyby se diesel začal vyplácet od prvního metru, nebo byl dokonce o něco levnější, ani jeden z nás by si ho nevybral. Bez jakýchkoli pochyb jsme se shodli, že bychom si tu korunu na kilometr rádi připlatili. Benzínový motor je prostě o tolik příjemnější a použitelnější, že po přímém srovnání není o čem mluvit. Pokud jde o „sportovní“ aspekty Octavie RS, tím nejzásadnějším je podle mého benzínový motor. Naopak diesel je z tohoto pohledu článkem nejslabším.

Pokud chcete rychlé a úsporné auto na dálnice, oželte 30 koní a spokojte se s dvoulitrem laděným na 140 koní. Síly má dost, nemá takovou prodlevu turba a bude ještě úspornější. A pokud opravdu potřebujete pubertální spoilery, máte k dispozici originální optické pakety a širokou nabídku soukromých odborníků na laminátové vylepšování ega. Ještě něco: největší předností Octavie RS je, že je to pořád ještě Octavia – tedy prostorné, praktické a pohodlné auto. Pokud chcete tuhle její přednost ještě vyzdvihnout, připlaťte si 40 tisíc za kombíka. A pokud se chcete vyhnout přehnané pozornosti vyznavačů „těch závodních eresek, tykrávo“, zvolte decentnější lak, třeba modrou metalízu.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)7,5
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec, benzín, turbodmychadlo
Zdvihový objem (cm3)1988
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)200 koní v 5100 ot./min.
Točivý moment (Nm)280 Nm při 1800-5000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)235
Spotřeba paliva (l/100 km)10,9/6,0/7,8 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1470 kg
Zavazadlový prostor (l)560/1350
Ceny
Základní cena modeluod 754 900 Kč
5.11.2007 9:22

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist