Nové motory pro Octavii

Škoda představila novinky pro modelový rok 2007. Najdete mezi nimi nové barvy pro Fabie i DVD systém do Superbu, ale nejzajímavější a nejdůležitější jsou zřejmě nové motory pro model Octavia.

Konkrétně se jedná o benzínovou čtrnáctistovku posílenou na 80 koní, dvoulitrový turbodiesel o výkonu 140 koní do Octavie 4×4 a ještě o 30 koní silnější TDI do Octavie RS. Vezměme to ale popořadě.

Představení všech novinek naplánovala automobilka do dánské Kodaně. Abychom toho stihli co nejvíc, museli jsme být na ruzyňském letišti už v sedm ráno, což mě rozhodně nepotěšilo. Nad představou vstávání v dobu, začínající číslicí 5 jsem se začal rozhodovat, jestli radši neudělám „radost“ někomu z kolegů, ale stačilo pročíst si pozvánku trochu pozorněji a bylo jasno. Jedu já a to zcela bez debat.

V itineráři dne se totiž psalo: „Check-in na stánku Škody na letišti v Kodani. Jízda do Škoda Centra v Malmö.“ Kodaň je v Dánsku, Malmö je ve Švédsku. Mezi těmito dvěma státy je ovšem, jak známo, moře. A ne jen tak ledajaké, je tam totiž úžina Öresund, podle které se jmenuje čtvrtý nejdelší most na světě, Öresund bridge. Pokud jste to náhodou ještě nepochopili, vede právě z Kodaně do Malmö.

Škoda Octavia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia II 2 fotogalerie

Možná se teď trochu divíte, o čem to tady vlastně plácám. Jenže tentokrát to budete muset vydržet a já vám hned vysvětlím proč. Na střední škole zněl totiž název mého oboru „dopravní stavby“ a prvních devět let svého pracovního života jsem seděl v projekční kanceláři mostních staveb. Zkrátka a dobře, mosty mě sice už neživí, ale zajímat a fascinovat mě asi nepřestanou.

Zejména když se jedná o tenhle. Sorry, ale nemůžu si odpustit pár zajímavostí. Most začíná zrhuba v třetině úžiny, na umělém ostrově Pepparholm (pepřový ostrov). Ten nasypali z převážně švédského kamení jižně od přírodního ostrova Saltholm (chápete, sůl a pepř!) a má délku 4 km. Na dánskou stranu z něj vede 3,5 km dlouhý tunel, jehož tubus je spuštěný na mořské dno a v největší hloubce je 70 metrů pod hladinou, na švédskou stranu most. Celkem je dlouhý 7845 metrů, jeho střední, zavěšené pole má rozpětí 490 metrů (nejdelší v Evropě) a hlavní pilíře jsou vysoké 204 metrů. Na pohled působí naprosto impozantně. Je to jedna z těch staveb, která vás zastaví a přinutí popřemýšlet nad tím, co všechno lidstvo dokáže.

Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia III 3 fotogalerie

No dobře, zpátky ke škodovkám. Jako první jsem ukořistil čtyřkolku. Pro srovnání jsem se nejdřív projel benzínovým dvoulitrem FSI a pak přesedl do dvoulitru naftového. Tyhle dva motory jsou zajímavé mimo jiné i proto, že budou pohánět Octavii Scout, aka škodovácký Allroad, který uvidíme v Paříži. Možná největším překvapením bylo, že benzín si v hlučnosti nezadá s dieselem. Buď je benzín tak hlučný, nebo diesel tak dobře odhlučněný… pravda bude nejspíš někde uprostřed. Motory FSI nikdy nevynikaly přehnanou kultivovaností. To sice ani tédéíčka se systémem čerpadlo-tryska, ale u těch už automobilka montuje dostatečně výkonné odhlučnění. V Octavii 4×4 má motor 2.0 TDI výkon 140 koní a točivý moment 320 Nm, dostupný v 1750 otáčkách. Je sériově vybavený bezúdržbovým filtrem pevných částic. Auto s ním jede docela svižně, přestože přidaná hmotnost pohonu všech kol oproti běžné Octavii je pořád znát. Trochu zvláštně působily také brzdy, které neměly skoro žádnou zpětnou vazbu a po počátečním vágním účinku najednou nečekaně ostře zabraly. To ale mohl být problém konkrétního modelu a i kdyby ne, člověk by si na to po pár kilometrech zvyknul.

Pusťme se trochu na pole spekulací, a položme si hypotetickou otázku: Octavii Scout s benzínovým, nebo naftovým motorem? Předpokládám, že jízdními vlastnostmi se skautík od běžné čtyřkolky příliš odlišovat nebude, takže můžeme posuzovat podle téhle čerstvé zkušenosti. Můj osobní tip by asi směřoval na diesel. Zaprvé má nižší spotřebu, ale hlavně je v reálném provozu podstatně pružnější. Šestikvalt umožňuje naprosto bezproblémové cestování a hluk není nijak výrazný – tím spíš, pokud jste už na nějaké TDI zvyklí. Naopak v benzíňáku by mě občas nepříjemně znějící vrčení trochu zlobilo.

Tím se dostáváme k prubířskému kameni. Jaká je nová dieselová Octavie RS? Rychlá je. Motor má 170 koní a 350 Nm (tentokrát od 1800 ot./min.), tedy o 30 koní méně, ale o 70 Nm více, než vynikající přeplňovaný motor 2.0 TFSI. Diesel pod kapotou ale ještě více posiluje dojem, že tahle Octavie je sice velmi rychlá, ale určitě to není žádný sporťák. Diesel zaprvé nepřeslechnete – dunivé hučení se ozve při každém razantnějším sešlápnutí plynu. Zadruhé si musíte zvyknout, že krouťák sice přichází s drtivou silou, ale na druhou stranu se nezdrží příliš dlouho. Účinné pole otáček zdaleka není tak široké, jako u benzínového motoru a šestistupňová převodovka si při snaze o udržení vyšší rychlosti opravdu užije.

Když se ale chvíli nenecháte ovlivňovat marketingovými tlaky a připustíte si, že dieselová Octavia RS není polozávodní nářadí, ale prostě nejrychlejší naftová oktávka, najednou začne dávat daleko větší smysl. Na dálnici skoro nemusíte řadit a pokud nemáte strach o body, dá se jezdit skutečně hodně svižně. A přitom všem ještě udržíte spotřebu ve vysloveně příjemných mezích.

Je tu jenom jeden problém. Škodovka v novém roce uvádí do modelové řady Octavie RS dvě nové barvy, žlutou Sprint Yellow a bílou Candy White. Musím uznat, že obě vypadají velmi dobře – dokonce i bílý lak, který jinak označuju za prvotřídní nesmysl a atentát na design téměř jakéhokoli auta, eresu docela sluší. Mohou za to celkem decentní spoilery. A hlavně musí být auto čisté, jakmile se byť i jen trochu ušpiní, už vypadá ušmudlaně. To ovšem v našich podmínkách vyžaduje téměř otrockou práci.

S těmito dvěma barvami nemám nejmenší problém, pokud jde o benzínové verze. K dieselu mi ale prostě nesedí. Nejde o saze, které by na nich byly vidět hned za prvním semaforem – všechny vozy totiž opět dostanou sériově filtr pevných částic. Spíš jde o to, že v těch odstínech vypadá oktávka opravdu pěkně, docela sportovně a rozhodně nepřehlédnutelně. K naftovému motoru bych z obavy před ztrapněním raději volil decentnější modrou metalízu. Ale možná je to jen můj pocit.

Honza Koubek

7.9.2006 12:03

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist