autoweb.cz > Ojetá auta > Češi vzali útokem ojetá SUV. Rok 2017 byl rekordní
Češi vzali útokem ojetá SUV. Rok 2017 byl rekordní
Oproti roku 2016 v loňském roce výrazně vzrostla poptávka po ojetých vozech SUV, a to nejen v České republice, ale i v ostatních zemích, kde mezinárodní síť AAA AUTO působí. Znatelně vyšší oblibě se těší také automobily s pohonem všech kol, stejně jako vozy s automatickou převodovkou. Roste také poptávka po tempomatech a mlhovkách. Tyto výsledky vyplynuly z pravidelné analýzy prodejů sítě autocenter AAA AUTO.
Počet nabízených vozů inzerovaných na trhu ojetin v České republice meziročně stoupl z 1 090 000 automobilů v roce 2016 na 1 112 000 vozidel v roce 2017. Ještě větším tempem než nabídka pak roste poptávka po ojetých automobilech, což potvrzuje i největší prodejce ojetých automobilů nejen u nás. Skutečně velký nárůst zájmu lze pozorovat především u kategorie vozů SUV.
„Prodeje automobilů v našich autocentrech se v loňském roce jen v České republice meziročně zvýšily o téměř 7 % a největším tempem roste zájem o SUV. Ten v roce 2017 vzrostl ve srovnání s rokem 2016 o 28,8 %,“ uvedla generální ředitelka mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO Karolína Topolová. Mírný nárůst zaznamenaly i hatchbacky (3,4 %) a vozy kombi (4,1 %). Výrazně si polepšily automobily s karoserií kupé, jejichž prodeje meziročně stouply o 14,4 %.
Prodeje vozů s pohonem všech kol zaznamenaly v síti AAA AUTO v České republice meziroční nárůst o 18,7 %. U našich slovenských sousedů se jednalo o 22,2 %, v Polsku dokonce o 56,7 %. „Díky dobré ekonomické situaci si lidé nejen u nás, ale i v ostatních zemích, kde naše společnost působí, mohou dovolit nákup vozů s vyšším stupněm výbavy, mezi které vozy SUV zpravidla skoro vždy patří,“ podotkla Karolína Topolová.
Rostoucí poptávka je ve všech čtyřech zemích visegrádské čtyřky i po vozech s automatickou převodovkou. V České republice činil nárůst prodejů těchto vozů rovných 18 %. Slovenské pobočky AAA AUTO zaznamenaly meziroční zvýšení o 48,5 % a polské až rekordních 61 %. Češi tedy stále zůstávají více věrní manuálnímu řazení.
Téměř tři čtvrtiny zákazníků (72,7 %) tvoří muži. Ve srovnání s rokem 2016 vzrostl jejich počet o 5,7 %. O něco vyšší zájem o ojetiny ovšem byl i u něžného pohlaví. Automobil si loni přišlo do sítě AAA AUTO v České republice vybrat o 6,5 % více žen než předloni. Nejčastěji si odvezli vůz zákazníci ve věkové kategorii 35–44 let. Ti tvořili 25,3 % z celkového počtu. V závěsu byli druhými nejčastějšími zákazníky lidé ve věku nad 55 let, kterých bylo 24,2 %.
Poptávka vzrostla také po vozech, které jsou vybavené tempomatem (zařízení sloužící k udržování nastavené rychlosti vozidla). Oproti roku 2016 jich loni síť AAA AUTO v ČR prodala o 17,4 % více. Téměř přesně každé druhé auto (50,1 %) prodané v roce 2017 bylo vybaveno tímto zařízením. Stále častějším standardem ve výbavě jsou pro motoristy přední mlhová světla. V loňském roce si automobil s tímto prvkem výbavy odvezlo celkem 78,6 % řidičů, což je nárůst o 11,2 % ve srovnání s rokem 2016.
Tyto změny dokazují, že se na trhu s ojetými automobily stále častěji obchodují vozy s lepší výbavou. To je dobrá zpráva především z důvodu bezpečnosti, na níž mají třeba zrovna mlhová světla v případě výrazné nepřízně počasí zásadní vliv.