Kupujeme ojetý elektromobil: Poradíme, jak vybrat ojeté elektrické auto

Ojetý elektromobil je ideální vstupenkou do světa elektrických vozidel nebo jako další auto na krátké pojezdy. Na co všechno si musíte dát pozor?
img_4275-1100x618.jpgCelá galerie 50 Zdroj: Protech-e

Pořízení ojetého vozidla je velkou investicí, kterou je vhodné dobře promyslet a ideálně se poradit s odborníkem. Jak ale na nákup ojetého elektromobilu? Není to tak komplikované, jak se může na první pohled zdát. Elektromobily jsou sice relativně novou technologií a tím pádem velkou neznámou, existují ale doporučení, jak pořídit elektromobil a nespálit se při tom.

Věnovat se budeme výhradně osobním elektromobilů, jelikož užitkové vozy na elektřinu jsou velmi specifickým prostředím. Pro osobní potřebu ovšem představuje elektrické auto ideální řešení. Díky nižší pořizovací ceně je ideální vstupenkou do elektromobility nebo jako vhodná alternativa pro druhé či třetí auto do rodiny. Krátké jízdy po městě jsou přesně tím, na co se hodí.

Od čeho ruce pryč?

Jaký tedy vybrat vůz? Na výběr je poměrně široká paleta různých elektromobilů s širokým uplatněním, jmenovat je všechny by ovšem nebylo v našich silách. Omezíme tak výběr na jednotlivá období, ve kterých vznikaly jednotlivé skupiny elektromobilů.

Automobilky koketovaly s elektrickým pohonem odedávna, v podstatě od přelomu 19. a 20. stol., než nastal dočasný útlum a na komerčním trhu zvítězil spalovací motor. Zpátky se výrobci vrátili kolem 70. až 80. let, kdy znovu začali experimentovat s elektřinou.

Z této doby pochází překvapivě velké množství elektrických verzí běžných aut, výjimkou není např. Volkswagen Golf, Peugeot 106 či dokonce Škoda Eltra alias elektrický Favorit. Jedná se ovšem o velké rarity, na které jsou prakticky nedostupné náhradní díly. Kvůli velmi omezenému dojezdu v desítkách kilometrů také nejsou vůbec vhodné pro každodenní používání, spíš jako rarita pro fanouška či veteránistu.

Skutečného komerčního rozmachu se elektromobily dočkaly až kolem roku 2010. Z této doby tak pocházejí normálně použitelné vozy jako např. trojčata Peugeot Ion / Citroën C-Zero / Mitsubishi i-MiEV, první generace Nissanu Leaf nebo Smart Fortwo electric drive. Jsou však morálně zastaralé, nabízejí dojezd sotva 100 km a často potřebují nerentabilní výměnu akumulátoru.

Výhodnější je poohlédnout se po novější generaci elektromobilů ročníku kolem roku 2014 až 2015. Z tohoto období pocházejí vozidla jako BMW i3, Fiat 500e z kalifornské produkce nebo Volkswagen e-up!, které platí za slušné elektromobily s rozumným dojezdem, ačkoliv již trochu morálně zastarávají.

Široký výběr potom nabízejí vozidla z přelomu roku 2019 až 2020, kde můžete pořídit auta velikosti Škody Citigoe iV až po velká luxusní SUV či tolik módní Tesly. Většinou mají rychlonabíjení a život po jejich boku je mnohem pohodlnější než se staršími modely, v klidu zastanou i funkci jediného auta v rodině, nicméně nevýhodou je vysoká pořizovací cena.

Na údržbě ušetříte

Pokud pro auta se spalovacím motorem platí, že nejsložitější, nejdražší a na problémy nejnáchylnější komponenty tvoří pohonné ústrojí od motoru, převodovky až po diferenciál, u elektrického auta patří samotný elektromotor k jednodušším a relativně spolehlivým součástkám.

Absencí spalovací motoru odpadají nepříjemnosti spojené např. se stavem turbodmychadla, dvouhmotového setrvačníku, filtru pevných částic, spojky a převodovky. Odpadají také problémy s výfukovým potrubím, které snadno podléhá korozi, a problémy s katalyzátorem, důležitým a drahým prvkem výfukové soustavy.

Jinak při kontrole stavu elektrického vozidla platí podobná pravidla, jako při koupi vozu se spalovacím motorem. Zkontrolovat je třeba hlavně karoserii, nejeví-li známky po dopravní nehodě, případně známky koroze. Stejnou pozornost zaslouží komponenty podvozku, jelikož stav českých silnic je tristní.

Naopak ušetřit můžete na brzdách, jelikož díky rekuperaci elektrické energie není potřeba tolik brzdit. Snadno se stává, že majitelé elektromobilů najedou na jedné sadě brzd klidně i 100 tisíc km, výjimkou není ani porce 200 tisíc km. Jeden majitel Tesly Model S nedávno najel na jedněch brzdových destičkách dokonce 400 tisíc km!

Akumulátor jako strašák ve skříni

Kondice akumulátoru a zbytková použitelná kapacita je největším strašákem při nákupu ojetého elektromobilu. Pokud pořídíte elektrické vozidlo s poškozeným akumulátorem, je prakticky bezcenné, jelikož jej nelze rozumně využívat. Je to podobné, jako byste měli u spalovacího motoru děravou nádrž, jenže ta na rozdíl od sady nových baterií nestojí statisíce.

Jako vždy, ze všeho nejvíc záleží na tom, jak se k vozu choval předchozí majitel. Ačkoliv poškození akumulátoru bývá často prostě smůlou, případě výrobní vadou, platí jako u každé jiné ojetiny, že o akumulátor elektromobilu se můžete buď starat dobře, nebo špatně.

Pokud předchozí majitel často nabíjel elektromobil pomocí rychlonabíječky o vysokém výkonu, na stavu akumulátoru se to podepíše nejvíce. Při pravidelném používání je ideální nabíjet pomalými proudy, např. přes noc doma z wall-boxu a rychlonabíječky používat pouze v případě nutnosti nebo jen při cestách na delší vzdálenosti, kdy není jiná možnost.

Další cennou radou je režim nabíjení mezi 20 až 80 % kapacity. Úplné vybíjení či naopak nabíjení na 100 % kapacity akumulátoru neprospívá, stejně jako dlouhodobé odstavení vozidla s úplně vybitím či plně nabitým akumulátorem.

Jistou výhodu představuje starší generace elektromobilů, které nepodporují rychlonabíjení. Na jednu stranu je to jisté omezení v používání, na druhou stranu se osvědčí poměrně dobrou kondicí akumulátoru. „Např. Fiat 500e předchozí generace si drží i z prvních let výroby stále okolo 90 % kapacity,“ uvádí Jonáš Adam ze společnosti Protech.

Pozor na záruku

Dobrým nápadem je pořídit ojetý elektromobil ještě v záruce. Standardní spotřebitelská záruka na automobily trvá 2 roky, spousta výrobců ale nabízí také programy s prodlouženou zárukou na 5 nebo 7 let. Záruka na akumulátor se postupem času napříč všemi výrobci ustálila na 8 letech nebo 160 000 km, podle toho, co nastane dříve, s garancí 70 % kapacity po této době.

Kupujete-li ojetý elektromobil se stále trvající zárukou na akumulátor, přesvědčte se, že s ním bývalý majitel jezdil na pravidelné servisní prohlídky. „Máme zkušenost např. s ojetým Smartem ED, jehož poškozený článek akumulátoru způsobil ztrátu kapacity o 50 %. Bohužel výrobce reklamaci neuznal, jelikož nebyl dodržen plán pravidelné údržby,“ dělí se o zkušenost Adam.

„Jedinou možností bylo pořízení nové sady akumulátoru za částku převyšující kupní cenu nového vozu. To pro klienta nepřicházelo v úvahu. Naštěstí jsme dokázali problém vyřešit a oprava vyšla na mnohem příznivějších 30 tisíc korun,“ dodává Adam.

Aktuální stav akumulátoru lze zjistit pomocí diagnostiky, nicméně často kvůli tomu musíte navštívit autorizovaný servis, který disponuje patřičným vybavením, či specialisty v oboru elektromobilů jako např. společnost Protech. Třeba u ojetého BMW i3 si ale stav baterie můžete zjistit pomocí funkce v palubním počítači.

Celkově je pořízení elektromobilu velmi podobné jako v případě vozidel s benzinovým či naftovým motorem. Hlavní pozornost je třeba věnovat především stavu akumulátoru a ideálně si aktuální kapacitu zjistit u odborníků, kteří se tímto zabývají. Vhodné je také dbát dodržování servisních prohlídek. Jinak pořízení ojetého elektrického vozu nemá příliš specifik.

30.7.2021 9:56| autor: Hugo Kottás | zdroj: Protech-e

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist