I menší modely ojetin citelně zdražují, některé stojí jako nová auta!

Nedostatek čipů a dalších materiálů pro výrobu nových aut a vysoká inflace. To jsou hlavní příčiny toho, že se nejen čeští řidiči musí aktuálně spokojit s omezenější nabídkou ojetých vozů na trhu a také s vyššími cenami. Kdo by si myslel, že se tato situace týká pouze velkých a dražších aut, mýlil by se.
aaaplocha_perex.jpg Zdroj: MilanJ

Cenové rozdíly v podobě zdražování se podle analýzy sítě AAA Auto nevyhnuly ani malým vozům. Do října letošního roku oproti stejnému období vloni klesla nabídka ojetých automobilů ve střední Evropě ze 466 325 o téměř 36 000 vozů a souběžně s tím vzrostly i jejich ceny. Asi nejlepším příkladem auta, jehož cena jako ojetiny je vyšší, než cena tehdy nového vozu, je Suzuki Jimny. Ceníková cena nového auta se pohybovala někde okolo 450 000 korun, jako dvouletá ojetina se dnes na trhu prodává i za více než 800 000 korun.

Stejně tak zapůsobilo oznámení Škody Auto o tom, že model Fabia ve verzi kombi již nebude mít pokračovatele. Jako zánovní ojetina tak často atakuje původní ceníkové ceny.
A jak jsou na tom další malé ojeté vozy? Více než Suzuki Jimny bude český řidič znát například Hyundai i20.

„U tohoto modelu došlo vzhledem k situaci na trhu k poklesu počtu zobchodovaných aut o 17 %, vozy jsou o rok starší, v průměru mají o 12 000 kilometrů více najeto, ale průměrná cena je stejná jako v loňském roce. Ještě výraznější rozdíl zaznamenal model Škoda Rapid Spaceback. U tohoto modelů se podle našich analýz prodeje propadly oproti loňsku o 24 %. A stejně jako u Hyundai i20 se průměrná cenovka vůbec nezměnila, přičemž vozy jsou o rok starší a mají v průměru najeto o 25 000 km více,“ komentuje současnou situaci provozní ředitel sítě autocenter AAA Auto Petr Vaněček.

Největší pokles prodejů je obecně mezi malými vozy z let 2014 – 2016. Celkově se v roce 2021 dosud na trhu podle analýz AAA Auto zobchodovalo o 13 % aut méně než za stejné období loni. Stáří těchto vozů je meziročně přirozeně o 12 měsíců vyšší, ale jejich průměrná cenovka vzrostla o 10 000 korun, stejně jako se zvýšil průměrný nájezd o 10 000 kilometrů.

„Současný stav v podobě zdražování je ale dobrou zprávou pro všechny majitele těchto vozů. Dá se v podstatě říct, že pokud majitel disponuje autem s rokem výroby 2014 – 2016 a používá jej běžným způsobem, tedy do 20 000 najetých kilometrů ročně, jeho hodnota v dnešních dnech neklesá,“ doplňuje Vaněček a dodává: „Pro značku Mototechna jsme zatím schopni zajistit vozů dostatek. Pomáhá nám i rozbíhající se společnost Driverama, která již v Německu vykupuje mnoho vozů s parametry Mototechny, díky kterým nabídku můžeme doplňovat.“

22.11.2021 7:09| autor: Milan Jirouš | zdroj: AAA AUTO

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist