Auto jako investice, i když nemám balík

I pokud nemáte naditou peněženku, můžete dnes pořídit zajímavý vůz, u něhož bude cena časem stoupat. Chce se to jen trochu zamyslet a dobře vybrat.

Ne každý si může dovolit starší Porsche 911 či jinou ikonu, u níž je zhodnocení postupem času jisté. Přesto, kdo chce investovat do automobilu, u něhož časem hodnota poroste, má dnes řadu možností. Přitom si kolikrát vystačí řádově s desítkami tisíc korun.

Starší vozy nespadající do kategorie veteránů se označují „youngtimery“. Pravidla jde o vozidla z konce osmdesátých a následujících devadesátých let. V té době se přitom vyráběla řada opravdu zajímavých vozidel, která je i dnes radost řídit – na rozdíl od řady současných automobilů.

Hodnota ale poroste u každé auta z dané doby. Důležitá je nejen exkluzivita modelu (tu zvyšuje příslušnost k limitované edici), ale i jeho motorizace. Určitou úlohu hraje oblíbenost vozu i počet dochovaných kusů. V tomto směru se na počtech vozidel značně podepsalo šrotovné, které v některých evropských zemích smetlo ze silnic i skutečné automobilové skvosty.


Tak to dopadá, když si výjimečné vozy kupují uživatelé místo řidičů, v mnoha případech se dá říci: ti, co na ně mají, místo těch, co by k nim měli vztah. Takovým neandrtálcům pak nedělo problém, odsoudit čtyřkolový poklad k záhubě, při vidině slevy několika eur na nákup nového vozu (nezřídka auta bez kouzla, bez osobnosti, bez duše).

Kdo hledá youngtimer vhodný jako investici, měl by zvážit i nákup některých náhradních dílů, které časem mohou být silně nedostatkové nebo o nichž se již dnes ví, že jsou u daného modelu problematické. Důležité je samozřejmě i mít kde vůz „ubytovat“. Stání na ulici nebo na někde zahradě, rozhodně není řešením!

Z hlediska investice mohou být zajímavá i vozidla dnes braná jako problematická z hlediska údržby. Zde je předpoklad rychlejšího úbytku (ať už z důvodu koroze či problematické techniky) a tím růstu ceny zachovalých kusů. Zajímavou investicí tak může být třeba Alfa Romeo GTV ideálně s legendárním šestiválcem 3.0 V6, za jehož vývojem stojí Giuseppe Busso.

Díky němu je dobrou investicí i třeba skutečný kočár své doby: Alfa Romeo 164. V případě kupé GTV ale nebude šlápnutím vedle ani přeplňovaný dvoulitrový šestiválec „Busso“, i když takový šperk jako třílitr to rozhodně není. Pokud ještě chvilku zůstaneme u italské produkce, jako dalšího kandidáta musíme zmínit Fiat Coupe Turbo.

Řeč je o původním modelu Coupe Turbo, se čtyřválcem pocházejícím z legendární Lancie Delty Integrale. Hodnota tohoto modelu stoupá a tempo růstu nabírá na rychlosti (později nabízený přeplňovaný pětiválec takovou hodnotu nemá, navíc jeho jízdní vlastnosti negativně ovlivňuje těžší příď, a o atmosférických verzích se vůbec nemá cenu bavit).

Bohužel, řada vozů dostupných na trhu má buď motor v katastrofálním stavu (zpravidla z důvodu nedodržení předepsané olejové náplně má ucpané mazací kanálky), nebo je ověšena hromadou příšerných plastů, takový „Tesco tuning“. Ono vůbec s úpravami a následnou hodnotou vozů je to dost problematické a v drtivé většině případů vede neoriginální stav k brutálnímu poklesu hodnoty automobilu. Výjimkou mohou být pouze práce dvorních úpravců daných značek automobilů, ale ani to není vždy pravidlem.

V okruhu „fiatystů“ se jako o zajímavé investici začíná mluvit v případě Fiatu Stilo Abarth, který je stále cenově dostupný. Často z důvodu končící životnosti spojky, na níž přijde ložisko na cca 8000 korun (je jen jeden jeho výrobce, určitě se vyplatí pořídit do zásoby), což někteří motoristé nechtějí obětovat.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Bez povšimnutí nemůžeme nechat ani francouzské vozy. Ceny pomalu začínají růst u Peugeotů 306 GTi (původně označovaný jako S16), zajímavou investicí by byl i Citroën ZX v limitované edici Dakar (má stejný motor jako 306 GTi a na trh byl uveden jako oslava úspěchu značky na legendární dálkové rallye), ten však dnes jen tak nespatříte, natož v originálním stavu.

„Za dobrou“ dnes pořídíte i Renault Clio RS (označované též Sport) u něhož časem cena určitě také poroste. Kdo objeví Renault 19 s motorem 1.8 16V/99 kW, měl by se nad jeho pořízením také zamyslet. Pokud narazíte na zachovalý Citroën BX nebo snad XM s třílitrovým benzinovým šestiválcem, neváhejte. Hodnota ale už začíná růst i třeba u Fordu Sierra nebo sportovně střiženého modelu Ford Escort RS2000 (o verzi Cosworth mluvit nebudeme, cenově se již pohybuje nesrovnatelně výš).

Trefou do černého je i jeho konkurent Opel Kadett GSi a to jak s osmiventilovým (85 kW), tak šestnáctiventilovým (110 kW) motorem. Dokonce i Opel Calibra může být zajímavou volbou, avšak pouze v případě limitovaných edic DTM či Keke Rosberg, nebo v provedení Turbo 4×4. Sehnat takový vůz kompletní ale není vůbec sranda. Často nemá původní kola BBS, nezřídka chybí originální „velký“ palubní počítač či štítek s Rosbergovým podpisem a výrobním číslem vozu.

Posuňme se ale dál. Jistotou dobré investice jsou zachovalé vozy Mercedes-Benz 190 a 124. Jejich největším nepřítelem je koroze, která napadá i na první pohled neviditelné části, například úchytné body zádní nápravy. Po pořízení vozu je tak nutná velice důkladná kontrola a oprava.

Dalším tipem může být Renault 5 či Peugeot 205, ideálně ve verzi GTi, která je sázkou na jistotu. Pro někoho možná překvapivě, ale jako investice se dnes pořizují i vozy Trabant 601 nebo třeba VAZ 2101 či 2103. Zapomenout samozřejmě nesmíme ani na domácí vozy. Řeč je zejména o Škodě 100 či dražší 110 nebo ještě dražší Škodě 1000MB. Cena roste i u mladších škodovek s pohonem zadních kol, zejména u sportovněji střižené Škody Rapid.

Zkrátka kdo chce investovat do automobilu, jehož cena poroste, má řadu možností, aniž by musel mít pořádně nadité prasátko. Stačí se jen rozhlédnout kolem.

4.4.2017 1:22| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist