Auto jako investice, i když nemám balík

I pokud nemáte naditou peněženku, můžete dnes pořídit zajímavý vůz, u něhož bude cena časem stoupat. Chce se to jen trochu zamyslet a dobře vybrat.

Ne každý si může dovolit starší Porsche 911 či jinou ikonu, u níž je zhodnocení postupem času jisté. Přesto, kdo chce investovat do automobilu, u něhož časem hodnota poroste, má dnes řadu možností. Přitom si kolikrát vystačí řádově s desítkami tisíc korun.

Starší vozy nespadající do kategorie veteránů se označují „youngtimery“. Pravidla jde o vozidla z konce osmdesátých a následujících devadesátých let. V té době se přitom vyráběla řada opravdu zajímavých vozidel, která je i dnes radost řídit – na rozdíl od řady současných automobilů.

Hodnota ale poroste u každé auta z dané doby. Důležitá je nejen exkluzivita modelu (tu zvyšuje příslušnost k limitované edici), ale i jeho motorizace. Určitou úlohu hraje oblíbenost vozu i počet dochovaných kusů. V tomto směru se na počtech vozidel značně podepsalo šrotovné, které v některých evropských zemích smetlo ze silnic i skutečné automobilové skvosty.


Tak to dopadá, když si výjimečné vozy kupují uživatelé místo řidičů, v mnoha případech se dá říci: ti, co na ně mají, místo těch, co by k nim měli vztah. Takovým neandrtálcům pak nedělo problém, odsoudit čtyřkolový poklad k záhubě, při vidině slevy několika eur na nákup nového vozu (nezřídka auta bez kouzla, bez osobnosti, bez duše).

Kdo hledá youngtimer vhodný jako investici, měl by zvážit i nákup některých náhradních dílů, které časem mohou být silně nedostatkové nebo o nichž se již dnes ví, že jsou u daného modelu problematické. Důležité je samozřejmě i mít kde vůz „ubytovat“. Stání na ulici nebo na někde zahradě, rozhodně není řešením!

Z hlediska investice mohou být zajímavá i vozidla dnes braná jako problematická z hlediska údržby. Zde je předpoklad rychlejšího úbytku (ať už z důvodu koroze či problematické techniky) a tím růstu ceny zachovalých kusů. Zajímavou investicí tak může být třeba Alfa Romeo GTV ideálně s legendárním šestiválcem 3.0 V6, za jehož vývojem stojí Giuseppe Busso.

Díky němu je dobrou investicí i třeba skutečný kočár své doby: Alfa Romeo 164. V případě kupé GTV ale nebude šlápnutím vedle ani přeplňovaný dvoulitrový šestiválec „Busso“, i když takový šperk jako třílitr to rozhodně není. Pokud ještě chvilku zůstaneme u italské produkce, jako dalšího kandidáta musíme zmínit Fiat Coupe Turbo.

Řeč je o původním modelu Coupe Turbo, se čtyřválcem pocházejícím z legendární Lancie Delty Integrale. Hodnota tohoto modelu stoupá a tempo růstu nabírá na rychlosti (později nabízený přeplňovaný pětiválec takovou hodnotu nemá, navíc jeho jízdní vlastnosti negativně ovlivňuje těžší příď, a o atmosférických verzích se vůbec nemá cenu bavit).

Bohužel, řada vozů dostupných na trhu má buď motor v katastrofálním stavu (zpravidla z důvodu nedodržení předepsané olejové náplně má ucpané mazací kanálky), nebo je ověšena hromadou příšerných plastů, takový „Tesco tuning“. Ono vůbec s úpravami a následnou hodnotou vozů je to dost problematické a v drtivé většině případů vede neoriginální stav k brutálnímu poklesu hodnoty automobilu. Výjimkou mohou být pouze práce dvorních úpravců daných značek automobilů, ale ani to není vždy pravidlem.

V okruhu „fiatystů“ se jako o zajímavé investici začíná mluvit v případě Fiatu Stilo Abarth, který je stále cenově dostupný. Často z důvodu končící životnosti spojky, na níž přijde ložisko na cca 8000 korun (je jen jeden jeho výrobce, určitě se vyplatí pořídit do zásoby), což někteří motoristé nechtějí obětovat.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Bez povšimnutí nemůžeme nechat ani francouzské vozy. Ceny pomalu začínají růst u Peugeotů 306 GTi (původně označovaný jako S16), zajímavou investicí by byl i Citroën ZX v limitované edici Dakar (má stejný motor jako 306 GTi a na trh byl uveden jako oslava úspěchu značky na legendární dálkové rallye), ten však dnes jen tak nespatříte, natož v originálním stavu.

„Za dobrou“ dnes pořídíte i Renault Clio RS (označované též Sport) u něhož časem cena určitě také poroste. Kdo objeví Renault 19 s motorem 1.8 16V/99 kW, měl by se nad jeho pořízením také zamyslet. Pokud narazíte na zachovalý Citroën BX nebo snad XM s třílitrovým benzinovým šestiválcem, neváhejte. Hodnota ale už začíná růst i třeba u Fordu Sierra nebo sportovně střiženého modelu Ford Escort RS2000 (o verzi Cosworth mluvit nebudeme, cenově se již pohybuje nesrovnatelně výš).

Trefou do černého je i jeho konkurent Opel Kadett GSi a to jak s osmiventilovým (85 kW), tak šestnáctiventilovým (110 kW) motorem. Dokonce i Opel Calibra může být zajímavou volbou, avšak pouze v případě limitovaných edic DTM či Keke Rosberg, nebo v provedení Turbo 4×4. Sehnat takový vůz kompletní ale není vůbec sranda. Často nemá původní kola BBS, nezřídka chybí originální „velký“ palubní počítač či štítek s Rosbergovým podpisem a výrobním číslem vozu.

Posuňme se ale dál. Jistotou dobré investice jsou zachovalé vozy Mercedes-Benz 190 a 124. Jejich největším nepřítelem je koroze, která napadá i na první pohled neviditelné části, například úchytné body zádní nápravy. Po pořízení vozu je tak nutná velice důkladná kontrola a oprava.

Dalším tipem může být Renault 5 či Peugeot 205, ideálně ve verzi GTi, která je sázkou na jistotu. Pro někoho možná překvapivě, ale jako investice se dnes pořizují i vozy Trabant 601 nebo třeba VAZ 2101 či 2103. Zapomenout samozřejmě nesmíme ani na domácí vozy. Řeč je zejména o Škodě 100 či dražší 110 nebo ještě dražší Škodě 1000MB. Cena roste i u mladších škodovek s pohonem zadních kol, zejména u sportovněji střižené Škody Rapid.

Zkrátka kdo chce investovat do automobilu, jehož cena poroste, má řadu možností, aniž by musel mít pořádně nadité prasátko. Stačí se jen rozhlédnout kolem.

4.4.2017 1:22| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist