Nejen stočené kilometry. Při koupi ojetiny si dejte pozor i na počet předchozích majitelů

Zatajování bouraček je u ojetých aut známá věc. Nyní se k podvodům ale přidává i zatajování informací o počtu předchozích majitelů.
obi-pixel7propix-jicr3-o8ko8-unsplash-1100x618.jpg Zdroj: Unsplash

Podíl ojetých aut, u nichž je v inzerci uvedeno, že jsou po prvním majiteli dosahuje v poslední době přibližně 50 %.  Reálně je toto číslo ale mnohem menší. „Skutečný podíl aut, která se prodávají po prvním majiteli, dosahuje zhruba 16 %. To znamená, že až u dvou aut ze třech se jedná o klamavou informaci,“ upozorňuje Martin Pajer, ředitel společnosti na prověřování a zabezpečování všech druhů vozidel. Dodává, že polovina aut, která se na českém trhu ojetých aut prodává, má zahraniční původ, navíc velká část z nich je vykoupena v aukci po havárii a nemohou být po prvním majiteli. Stejně tak není po prvním majiteli většina aut s českým původem.

Argumentem prodejců bývá i hláška, že uvádějí pouze prvního majitele v České republice, což se na ojeté automobily samozřejmě nedá aplikovat. A řekněme si popravdě, cena ojetiny stoupá, čím menší počet majitelů má. Při průměrné ceně vozidla, která se aktuálně pohybuje okolo hranice 300 000 Kč, znamená umělé navýšení ceny kvůli podání nepravdivé informace o prvním majiteli zhruba 9000 Kč. V případě dražších a luxusnějších aut se pak jedná i o několikanásobně vyšší částky.

Počet majitelů působí hlavně na psychiku

Při koupi ojetiny hraje velkou roli právě i psychický rozměr udávaných informací. Kupující tak může nabýt falešného pocitu bezpečí, protože se domnívá, že automobil po prvním majiteli je ve velmi zachovalném stavu, protože bylo  něj pečováno není potřeba ho tak prověřovat, ať už servisně nebo jeho historický provoz.
Zatajit počet majitelů přitom není nic těžkého, stačí si k tomu nechat vydat kopii velkého technického průkazu, do níž se napíše jen poslední vlastník. V případě, že se auto doveze ze zahraničí, do velkého technického průkazu se běžně uvádí jen vlastník v České republice. Odhalit tento podvod přitom není vždy snadné. „U velké části aut v našem systému pro prověřování historie vozidel vidíme, v jakých zemích bylo provozováno a kolikrát prošlo evidenční kontrolou v České republice. Troufám si říci, že většinu případů jsme schopni odhalit, “ dodává Pajer.

Proto doporučujeme při koupi ojetého vozidla se držet šesti základních věcí: 1. Dát si pozor na neseriózní prodejce, 2. Prověřit si najeté kilometry, 3. Nechat si prověřit historii auta, 4. Všímat si varovných signálů – například lakovaných nosníků aut, 5. Neopomenout testovací jízdy, 6. Kontrola v servisu

9.12.2023 7:23| autor: Tomáš Malík | zdroj: Andy Auto, Cebia, kontrolatachometru.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist