Je osud spalováků zpečetěn? Ne. Ojetiny i nadále táhnou

Loni v červnu došlo k onomu osudnému kroku, kdy Evropský parlament podpořil velmi diskutovaný návrh na nulové výfukové emise CO2 u osobních aut prodávaných od roku 2035. Češi se toho ale nebojí a elektromobilita je prostě netáhne.
obi-pixel7propix-jicr3-o8ko8-unsplash-1100x618.jpg Zdroj: Unsplash

Jak se má situace nyní?

Je dobré si připomenout, že proti návrhu byly velké evropské státy typu Německo a Itálie. Za to menší typu Belgie a Nizozemí si to vesele odkleply. Každou zemi pohání jiný „motor“ včetně toho ekonomického, a tak je logické, že dochází k názorovému tření. Díky bohu do všeho hodilo vidle předsednické Švédsko, které počátkem března oznámilo, že se tamější velvyslanci členských zemí rozhodli odložit konečné schválení návrhu. Ačkoliv je konec spalováků v Evropě blízko, máme tak ještě trochu času a možná se nakonec přistoupí ke kompromisu v podobě využití e-paliv.


Jak na nákup ojetiny?


Reaguje trh ojetin v Čechách?

Lehce. Do popředí se derou benzínové motory, a světe div se, i ojeté elektromobily. Postupný trend ale napovídá poklesu zájmu o dieselovou motorizaci. „Ty přitom dříve tvořily téměř 60 % nabídky. Jak už bylo zmíněno, posiluje nabídka vozidel s benzínovými motory a také s alternativními palivy. Zvyšuje se také nabídka starších elektromobilů“ upřesnil Marek Knieža, ředitel motoristického inzertního serveru TipCars.

Autobazary pozorují nárůst, ačkoliv je brzdí inflace

Všudypřítomná inflace se logicky musela a musí odrazit i na nákupu ojetého auta. Prodejci se ale statečně drží a snaží se nabídnout zákazníkům široké porftolio ojetin za dobrou cenu. „Vzestupný trend počtu nabízených ojetin je pro trh dobrou zprávou. Velcí obchodníci mají ojetin dostatek a jsou dokonce i nabídkou zánovních aut schopni částečně saturovat nedostatečnou nabídku nových vozů, u kterých se čekací doby stále nevrátily do normálu. Větší množství ojetin na trhu zároveň snižuje tlak na cenu, která se v posledních několika měsících drží okolo 200 000 korun (pozn. z pohledu nižší střední třídy je i taková částka celkem vysoká), protože obchodníci jsou schopni uspokojit silnou zákaznickou poptávku,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AAA Auto. „Zajímavé je, že od roku 2021 se zvedla střední hodnota stavu tachometru ze 152 000 km na současných 158 000 km. Je tak vidět, že si majitelé nechávali své vozy o trochu déle,“ dodává Vaněček.

Co se nejvíc v březnu prodávalo?

Češi jsou věrní své tuzemské značce, takže nikoho nepřekvapí, že nejčastěji nabízeným modelem byla desetiletá Škoda Octavia s cenovým mediánem 180 000 korun a se 188 000 najetými kilometry. Na druhém místě skončila Škoda Fabia a bronzovou medaili bral VW Golf.  následovala Škoda Fabia a VW Golf.

14.4.2023 7:28| autor: Tomáš Malík | zdroj: AAA AUTO, TipCars.com

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist