BMW Z4 sDrive35i DCT

Roadster BMW Z4 ztloustl, zcivilněl a zmoudřel. Ale skrývá v sobě také nějaké geny hrubiána, když ho pobídnete?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

O novém BMW Z4 se toho napsalo tolik pozitivního a negativního, že jsme se v tom začali pomalu ztrácet. Na druhou stranu, co by to bylo za BMW, kdyby nerozdělilo svět na dva tábory – na ten, kterému se líbí a chce ho a na ten, kterému se nelíbí a nechce ho.

Jako čtenáři Autowebu víte, že nám jde především o to, jak se s autem jezdí a záležitosti jako zavazadlový prostor, spotřeba či koeficient cena/užitná hodnota nejsou zrovna oblasti, které by rozhodovaly o celkovém hodnocení auta. Proto obvykle z našich testů vychází vítězně auta, která je radost řídit a za jejichž volantem se nenudíte. Není tedy naší chybou, že to jsou povětšinou právě vozy BMW, které nám „sedí“ nejvíc.

Jenže první kilometry za volantem BMW Z4 sDrive35i mě naplňují rozpaky. Nemohu si samozřejmě nevšimnout několika velmi důležitých skutečností.

BMW Z4 velká fotogalerie

BMW Z4 fotogalerie

Zaprvé, BMW Z4 je větší, působí robustnějším a solidnějším dojmem a je mnohem kultivovanější než jeho předchůdce.

Zadruhé, interiér je snad nejkrásnějším a nejkvalitnějším výsledkem intenzivní práce, který můžete mezi interiéry podobné cenové kategorie spatřit. Pokud by si tenhle interiér našel cestu třeba do imaginárního novodobého exkluzivního BMW Z8 za pět milionů, vůbec by v něm nepůsobil nepatřičně.

Zatřetí, sedmistupňová převodovka DCT je skvělá a nebýt trochu nelogického ovládání na volantu, na které si musíte chvíli zvykat, zasloužila by si blahořečení.

Začtvrté, řadový šestiválec se dvěma turby o výkonu 306 koní je skvostný a vydává tak intenzivní zvuk, že se vám budou ježit chlupy i tam, kde žádné nemáte. Kdyby byli evropští úředníci co proto, vydají směrnici, podle které budou muset všechny osobní automobily povinně používat řadový třílitrový šestiválec se sekvenčním přeplňováním od BMW.

Klidně bychom takto mohli test ukončit konstatováním, že nové BMW Z4 je lepší než předchůdce. Jenže takhle vám to přeci neservírovat nemůžeme. Nyní totiž budu muset zdůvodnit, proč jsem z BMW Z4 na rozpacích. Vezměme to hezky popořadě a podívejme se na jednotlivé problémy detailněji.

Řízení

Od BMW očekáváte, že vás zapojí do děje a bude s vámi komunikovat. Už jsme si zvykli, že volanty moderních bavoráků nejsou tak upovídané, ale pořád dokáží přinést do rukou řidiče aspoň základní informace o tom, co se děje. Volant BMW Z4 však už nenabízí ani to. Nebo aspoň ne v takové míře, abychom mohli mluvit o BMW. Mám pocit, jako by sem řízení namontovalo Audi. Je sice přesné, ale bez odezvy. A to vás bude zatraceně mrzet, až s tímhle autem pojedete rychle a budete hledat jeho limity. O průšvihu vás tak dřív informuje kontrolka stabilizace (mimochodem velmi dobře nakalibrované, to se musí nechat), a to by správný bavorák dělat neměl.

Podvozek

Minulé BMW Z4 bylo kritizováno za přílišnou tvrdost a nepoddajnost. Jenže co BMW dokázalo s nastavením podvozku nového modelu, to pokazilo použitím 19“ kol s těžkými runflaty, které do každé díry žuchnou s takovou ránou, až máte pocit, že jste museli něco rozbít. Takhle drahé rány na silnici vydává už jen Alfa Romeo… Podvozek funguje jen na velmi kvalitním asfaltu, ale toho se v našich končinách moc nedočkáte. Připravte se proto na tlučení, rány, poskakování a nervózní chování. Je mi líto, ale v tomto ohledu vidím oproti minulé generaci jen velmi malé zlepšení.

Vyváženost

Od BMW a sportovního roadsteru zvlášť čekáte neutrální až mírně přetáčivé vyvážení. Jenže abyste dokázali u BMW Z4 využít pohonu zadních kol k nějakému dovádění (nemyslím teď vyloženě kreslení černých čar na silnici), musíte se chovat k autu docela hrubě a provokovat ho. Bohužel, právě díky nekomunikativnímu řízení nebudete mít nikdy v auto takovou důvěru a proto zpravidla každá vaše snaha o dramatický průjezd zatáčkou skončí buď v nedotáčivém smyku, nebo ve spektakulárních hodinách. Zlaté BMW 335i, které působí mnohem neutrálněji a čitelněji…

Pomalu začínám přicházet na to, pro koho je tohle auto postavené. Pro zajištěné důchodce. Když totiž jedete v létě do Alp, potkáte na místních silničkách mraky rentiérů, kteří řídí BMW Z4, Mercedes-Benz SLK, Porsche Boxster, Porsche 911 Cabrio… A kteří na silnicích neuvěřitelným způsobem překážejí i Holanďanům s karavany. A to je co říct!

Při klidné jízdě totiž začne BMW Z4 sDrive35i DCT fungovat skvěle. Se střechou dole a se zvednutým deflektorem dovnitř nefouká ani při dálničních 130 km/h, v autě je relativní klid, převodovka skvěle odvádí svou práci, hi-fi systém přehlušuje svist větru, sedačky vás hřejí, ventilace se stará o tepelnou pohodu těl cestujících a navigace s pěknou grafikou ukazuje cestu k vašemu hotelu.

Zastavte, nasaďte střechu (ano, kvůli tomu musíte úplně zastavit, což už lze dnes považovat za mínus) a najednou tu máte plnohodnotné kupé. BMW Z4 je pak ještě kultivovanější, ještě pohodlnější a ještě o kousek příjemnější. Bohužel sice nezmizí ono tlučení na nekvalitní silnici, ale s tím už prostě BMW nic neudělá, když se v našich končinách místo do důležitých tahů silnic cpou peníze „jinam“.

BMW Z4 sDrive35i je tak auto, kterému jde víc o to, jak vypadá (naprosto božsky) a jak se projevuje do okolí (zvuk šestiválce je přímo orgastický). Už nemá to typické bavorákoidní sdílně řízení a o kultivovaném podvozku se nedá mluvit vůbec. Jenže cílové skupině zákazníků tohle všechno bude vadit jen těžko, protože ta s ním bude jezdit především pomalu a především po kvalitních silnicích. Dokonce se jim i vejdou nějaké tašky do kufru a dojedou i docela daleko, protože při uvolněném tempu pojedou tak za 9 až 10 l/100 km.

 

Verdikt

Venku sice momentálně panují teploty kolem nuly, je šedivo a pršet přestane jen proto, aby mohlo začít sněžit. To však na atraktivitě BMW Z4 sDrive35i DCT neubírá. Pokud tedy chcete stylové, pohledné a prémiové auto, ve kterém vám bude hej a u kterého si můžete jen tak mimochodem stáhnout střechu, bude se vám BMW Z4 líbit. Nesmí vám jít ale ani tak o řízení, jako spíš jen o to, jak auto vypadá, jak je postavené a jestli v něm budete vidět. K tomu pak ale nepotřebujete nejsilnější motor z nabídky, vystačíte si se základním šestiválcem.

Nové BMW Z4 sDrive35i DCT se jmenuje jako nějaká součástka do počítače a tak na mě i působí. Sice spolehlivě a funkčně, ale zatraceně sterilně a nezábavně. Pokud tedy hledáte čistou radost z řízení, musíte se poohlédnout po jiném roadsteru.

 

Sledujte video z testu BMW Z4 sDrive35i DCT

 

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyBMW Z4 sDrive35i DCT
0-100 km/h (s)5,1 s
Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plnění2x turbodmychadlo
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2979
Vrtání x zdvih (mm)89,6 x 84
Převodovkasedmistupňová dvouspojková
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)225 kW / 306 koní při 5800 ot./min.
Točivý moment (Nm)400 Nm od 1300 do 5000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)193,7 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)250 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)12,6 / 6,9 / 9,0 l/100 km
Objem nádrže (l)55 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4239
Šířka (mm)1790
Výška (mm)1291
Rozvor náprav (mm)2496
Provozní hmotnost (kg)1580
Celková hmotnost (kg)1835
Ceny
Základní cena modeluod 1 258 660 Kč
6.11.2009 8:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist