BMW slaví 75 let výroby roadsterů

Letos je to tu samé výročí a i BMW bude sfoukávat svíčky.

Roadstery s roztočenou vrtulí na kapotě se vyrábí již 75 let. Prvním vozem byl BMW Sports Roadster a představil se v květnu 1934 na autosalonu v Berlíně jako prototyp. Z tohoto modelu pak vznikl klasický roadster s dlouhou kapotou, nízkým čelním sklem a zakrytými zadními koly. Nesl označení BMW 315/1 a pod kapotou měl čtyřválec 1,5 l o výkonu 40 koní. Později ho doplnila verze BMW 328, která dostala řadový šestiválec o výkonu 80 koní – ten umožnil dosáhnout na 155 km/h. Tento vůz byl velmi úspěšný v různých závodech. Bylo vyrobeno pouze 464 kusů, takže je to velmi ceněná rarita.

V roce 1955 se v New Yorku ukázalo BMW 507, jehož filozofie a design přežívá u roadsterů BMW dodnes. Jen se podívejte na novou Z4 nebo minulou Z4 a Z3. BMW 507 mělo vůbec první sériově vyráběný hliníkový osmiválec na světě. Měl objem 3,2 l a jeho výkon byl solidních 150 koní. To stačilo na maximální rychlost 220 km/h, což bylo na tu dobu velmi slušné. BMW vyrobilo pouze 251 exemplářů.

Pak se BMW na dlouho odmlčelo, aby se vrátilo v roce 1988 s poněkud zvláštním roadsterem Z1. Ten vycházel technicky z BMW řady 3 E30. Měl řadový šestiválec 2,5 l o výkonu 170 koní z BMW 325i. Bohužel vážil 1250 kg, takže výkony byly dost otupené a zrychlení na stovku za 8 sekund nikoho moc nevytrhlo, ani maximálka 225 km/h. Zvláštností BMW Z1 byl ocelový skelet, na kterém seděly plastové panely karoserie. Do roku 1991 bylo vyrobeno 8000 aut.

Následovalo BMW Z3, které přineslo celou řadu pohonných jednotek včetně čtyřválců. Vyhlášený však byl šestiválec 2,8 l o výkonu 193 koní a na vrcholu seděla verze Z3 M s legendární řadovou šestkou 3,2 l o výkonu 325 koní.

Skutečným unikátem, který je možná neprávem přehlížený, je BMW Z8. Tento roadster je poháněn osmiválcem 5,0 l z BMW M5 o výkonu 400 koní. Nové stálo 5 milionů a i dnes, po deseti letech, je stále těžké najít ojetý kus s cenou pod 3 miliony. Pokud je vůbec na prodej… Modely BMW Z3 a BMW Z8 proslavil především James Bond.

BMW Z4 přišlo v roce 2003 a pokračuje tam, kde verze Z3 přestala. Ačkoli k němu máme jisté výhrady (zejména na funkci podvozku), je to atraktivní auto a máme ho v redakci rádi (nebo aspoň někteří).

BMW Z4 se nyní přehouplo do druhé generace, která má již pevnou skládací střechu a trochu tak narušuje tradiční pojetí roadsterů od BMW. Ale na atraktivitě mu to rozhodně tolik neubírá.

autoweb.cz

1.6.2009 11:17

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist